Problemen met zwakke wifi in bepaalde kamers. Advies nodig over hoe ik de sterkte van het wifi-signaal op mijn Android-telefoon kan controleren. Aanbevelingen voor apps of ingebouwde functies die ik kan gebruiken?
Je kunt de signaalsterkte van WiFi op je Android heel eenvoudig controleren. Hier zijn een paar tips om te helpen bij problemen met een zwak signaal, vooral in bepaalde kamers.
Allereerst heeft je Android-telefoon een ingebouwde functie om de WiFi-sterkte te controleren. Alles wat je hoeft te doen is naar Instellingen > Netwerk & Internet > WiFi gaan en naar de signaalsterkte-indicator naast je netwerk kijken. Hoe meer balken je ziet, hoe beter het signaal.
Voor een meer gedetailleerde analyse kun je echter een app gebruiken. Er zijn verschillende apps, maar ik raad Netspot voor Android sterk aan. Het is geweldig om de sterkte van je WiFi-netwerk in verschillende gebieden in je huis visueel te maken. Dit helpt je vast te stellen waar de zwakke plekken zijn en wat ze kan veroorzaken.
Met NetSpot kun je feitelijk een warmtekaart van je signaalsterkte zien, rondlopen met je apparaat en een live zicht krijgen op hoe sterk het signaal is in verschillende delen van je huis. Super handig als je de beste plek voor je router probeert te vinden of aanpassingen wilt maken.
Een andere populaire optie is de WiFi Analyzer App voor Android in de Google Store. Deze app laat je gedetailleerde signaalsterkte zien en raadt ook minder drukke kanalen aan. Het helpt de prestaties van je netwerk te verbeteren.
Als je na dit alles nog steeds zwakke signalen in bepaalde kamers hebt, overweeg dan een WiFi-extender of mesh-netwerksysteem aan te schaffen. Deze helpen een groter gebied met beter signaal te dekken.Ik hoop dat dit helpt!
Ik begrijp je strijd met WiFi-signalen in bepaalde kamers; ik ben daar ook geweest. Eén ding om toe te voegen aan de tips van cacadordeestrelas: de ingebouwde functie van je telefoon is nuttig, maar niet super gedetailleerd. Je ziet alleen hoeveel streepjes je hebt, wat vrij basaal is.
Voor een nauwkeuriger beeld zou ik gaan voor de Netspot WiFi Analyzer voor Android. Het geeft je een visuele kaart die laat zien hoe sterk of zwak je WiFi is in verschillende gebieden, wat erg helpt als je dingen moet aanpassen.
Er is nu een andere aanpak: je kunt de ontwikkelaarsopties op je Android-telefoon gebruiken voor een precieze meting. Ga naar Instellingen > Over de telefoon en tik zeven keer op het Bouwnummer om Ontwikkelaarsopties te ontgrendelen. Ga dan naar Ontwikkelaarsopties > Netwerk en zoek WiFi Scan Throttle. Schakel dit uit om vaker scans te krijgen. Je kunt nu een numerieke signaalsterkte zien - alles rond de -30 dBm is uitstekend, -50 dBm is goed en -60 dBm of meer betekent dat je een zwak signaal hebt.
Ook, hoewel apps zoals NetSpot en WiFi Analyzer geweldig zijn, moet je de systeemoptimalisatie niet over het hoofd zien. Soms kan het verplaatsen van je router of zelfs het veranderen van de oriëntatie een verschil maken. Als je al jaren dezelfde router hebt, is het misschien tijd voor een upgrade.
Het aanpassen van de routerinstellingen, zoals het wijzigen van het WiFi-kanaal om interferentie van naburige netwerken te vermijden, kan ook helpen. Gebruik de WiFi Analyzer-app om te zien welke kanalen minder druk zijn en schakel over naar een van die.
Ten slotte, mesh-netwerksystemen zoals Google WiFi of Eero zijn geweldig als je meerdere dode zones hebt. Ja, ze kosten wat meer, maar de prestatieverbetering is meestal de moeite waard.
Ik zou al deze stappen proberen; je zult waarschijnlijk verbetering zien voordat je moet investeren in extra hardware zoals extenders of mesh-systemen. Blijf aanpassen en veel succes!