Ik heb per ongeluk mijn SD-kaart geformatteerd en belangrijke foto’s en video’s verloren die ik echt moet terugkrijgen. Ik ben meteen gestopt met het gebruiken van de kaart, en ik zoek naar de beste stappen of tools voor gegevensherstel van een SD-kaart die kunnen helpen geformatteerde bestanden te herstellen zonder de situatie te verergeren.
Haal eerst even adem. Ik heb dit ooit verpest met een SD-kaart na een shoot, en mijn maag zakte op precies dezelfde manier. Ik drukte op formatteren terwijl ik eigenlijk één slechte clip wilde verwijderen. Het zag er fataal uit. Dat was het niet.
De meeste SD-kaarten in camera’s, drones, telefoons en pc’s krijgen een snelle formattering. Wat er meestal gebeurt is simpel: de bestandskaart wordt gewist en de opslag wordt als vrij gemarkeerd. De foto’s en video’s blijven vaak op de kaart staan totdat er nieuwe gegevens overheen worden geschreven.
Dus de eerste stap is saai maar belangrijk. Stop nu met het gebruiken van de kaart. Maak geen extra foto’s. Neem geen extra video op. Haal de kaart eruit. Als er een vergrendelschakelaar aan de zijkant zit, schuif die dan op vergrendeld. Ik deed dit ooit te laat, en ik verloor een deel van een clip. Op de harde manier geleerd.
Je hebt een computer en herstelsoftware nodig. Sla CHKDSK, Terminal-trucs, Command Prompt-oplossingen, alles daarvan over. Die hulpmiddelen repareren problemen met het bestandssysteem. Ze herstellen geen gegevens van een geformatteerde kaart op de manier die je hier nodig hebt.
Wat voor mij het beste werkte was Disk Drill. Ik had daar betere resultaten met camera- en dronebeelden dan met de gratis dingen die ik eerst probeerde. Videobestanden zijn waar veel tools het laten afweten, vooral als de clips gefragmenteerd waren. Je krijgt bestanden terug, zeker, maar ze haperen of willen niet openen. Disk Drills Advanced Camera Recovery ging in die gevallen beter om met de situatie. De previewfunctie hielp ook, omdat ik geen stapel dode bestanden wilde herstellen.
Als je een gratis route wilt, is PhotoRec nog steeds het proberen waard. Het werkt. Het is lelijk. De interface voelt oud aan, en bestandsnamen plus mapstructuur komen meestal door elkaar terug of ontbreken. Als je honderden clips herstelt, wordt het sorteren achteraf snel irritant.
Wat ik zou doen, stap voor stap:
- Stop de SD-kaart in een kaartlezer en sluit die rechtstreeks aan op je Mac of Windows-pc.
- Installeer de herstelapp op je computer, niet op de SD-kaart.
- Scan de geformatteerde kaart.
- Als video’s ontbreken en de app een cameraspecifieke herstelmodus biedt, gebruik die dan.
- Bekijk bestanden eerst in de preview voordat je ze herstelt.
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op, nooit terug op dezelfde SD-kaart.
Als er niets nieuws naar de kaart is geschreven, zijn je kansen redelijk goed. Laat de kaart met rust, scan hem vanaf een computer en herstel naar een andere schijf. Dat is het deel dat het belangrijkst is.
Je hebt het belangrijkste deel al gedaan. Je bent gestopt met het gebruiken van de kaart.
Ik ben het daar met @mikeappsreviewer over eens. Over één punt ben ik het wel een beetje oneens. PhotoRec is prima voor oude JPG-batches, maar voor gemengde foto- en videoklussen wordt het snel een rommeltje. Verloren namen, geen mappen, heel veel sorteerwerk. Als je bestanden belangrijk zijn, is je tijd dat ook.
Mijn volgorde zou deze zijn:
-
Maak eerst een volledige image van de SD-kaart.
Als de kaart defect raakt, maken herhaalde scans het erger. Tools zoals USB Image Tool op Windows of dd op Mac/Linux werken goed. Herstel indien mogelijk vanaf de image, niet vanaf de kaart. -
Controleer welk type formattering er is gebeurd.
Snel formatteren laat vaak meer herstelbare gegevens achter.
Volledig formatteren verlaagt de kans aanzienlijk, vooral op SDXC-kaarten die met exFAT zijn geformatteerd. -
Gebruik een hersteltool met preview en ondersteuning voor video.
Disk Drill is hier een goede keuze. Betere interface, makkelijker filteren, en het doet het meestal goed bij herstel van verwijderde of geformatteerde SD-kaarten. Voor foto’s presteren veel apps redelijk. Voor MP4- en MOV-bestanden doen minder tools het goed. -
Herstel naar je computer of een externe schijf.
Sla niets terug op de SD-kaart op. Dat deel verpest herstelbare gegevens. -
Als de kaart na het formatteren in een camera is gebruikt, verwacht dan geen 100%.
Eén nieuwe 4K-clip kan veel overschrijven. Een paar foto’s geven minder schade. Grootte maakt uit.
Sla ook telefoonapps hiervoor over. Gebruik een kaartlezer op een pc. Stabieler, minder problemen met machtigingen.
Als je een duidelijke walkthrough wilt, dan is deze eenvoudige handleiding voor herstel van geformatteerde foto’s en video’s op een SD-kaart de moeite waard.
Korte versie: maak eerst een image van de kaart, scan met Disk Drill, bekijk de preview en herstel elders. Dat is imo de veiligste route.
Belangrijk punt dat niemand genoeg heeft genoemd: controleer waar het formatteren is gebeurd. Als de SD-kaart is geformatteerd in een camera, telefoon, GoPro of drone, dan kan dat apparaat een specifieke bestandssysteemindeling hebben gebruikt. Soms is de beste herstel-app degene die mediasignaturen van dat apparaat herkent, en niet alleen algemene verwijderde bestanden.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over het vermijden van schrijfacties, maar ik ben het licht oneens met @cacadordeestrelas dat je altijd eerst een image moet maken. Als de kaart gezond is en prima gelezen wordt, verspillen sommige mensen uren met imaging-tools die ze niet begrijpen. Als je niet technisch bent, is een directe alleen-lezen-scan met een stabiele kaartlezer vaak sneller en minder foutgevoelig. Als de kaart de verbinding verliest, fouten geeft of warm wordt, maak dan inderdaad eerst een image.
Een paar extra controles:
- Kijk naar de kaartcapaciteit in Schijfbeheer of Schijfhulpprogramma. Als de juiste grootte wordt weergegeven, is dat een redelijk goed teken.
- Als de kaart opnieuw vraagt om te formatteren, klik dan nergens op.
- Probeer een andere USB-kaartlezer voordat je ervan uitgaat dat de kaart dood is. Goedkope lezers zijn op een vreemde manier echt waardeloos lol.
- Als de bestanden superbelangrijk zijn, blijf dan niet 8 apps testen. Elke extra handeling vergroot het risico op fouten.
Qua tools is Disk Drill waarschijnlijk het makkelijkste startpunt, omdat het gevonden bestanden goed kan sorteren en herstelbare foto’s/video’s kan voorvertonen voordat je ze terugzet. Dat is belangrijker dan mensen denken. R-Photo is ook het testen waard voor foto’s als je een extra optie wilt, en DMDE is krachtig als je met een minder gebruiksvriendelijke interface overweg kunt.
Nog iets: als de SD-kaart door de telefoon of camera was versleuteld, kan normaal herstel snel erg lastig worden.
Als je meer context wilt, is deze discussie over foto’s en video’s herstellen na het per ongeluk formatteren van een 128GB microSD-kaart behoorlijk relevant.
Eén kleine onenigheid met @cacadordeestrelas en @jeff: als de kaart stabiel is, zou ik eerst controleren of je camera een verborgen back-upmap heeft gemaakt of clips heeft opgesplitst over vreemde leveranciersmappen voordat je herstel uitvoert. Soms denken mensen dat geformatteerd betekent gewist, maar sommige apparaten hebben alleen de directory opnieuw opgebouwd en een herstelbare structuur achtergelaten.
Wat ik zou toevoegen:
- Test de SD-kaart eerst in een tweede kaartlezer
- Controleer SMART of leesfouten als je adapter dat ondersteunt
- Herstel eerst de belangrijkste bestandstypen, niet alles tegelijk
- Sorteer op originele signaturen zoals JPG, CR3, NEF, MP4, MOV
Over Disk Drill:
Voordelen:
- eenvoudige voorbeelden
- goede filtering
- verwerkt scans van geformatteerde SD-kaarten goed
- redelijk goed voor gemengd foto-/videoherstel
Nadelen:
- niet de goedkoopste optie
- diepe scans kunnen traag zijn
- herstelde bestandsnamen kunnen na een formattering nog steeds generiek zijn
PhotoRec is nog steeds goed voor brute-force-herstel. DMDE is sterker als je bestandssystemen kent. R-Photo is prettig voor foto’s. Disk Drill is voor de meeste mensen de gemakkelijkste middenweg.
Ook, als dit een volledige formattering was op een SD-kaart die in Android als interne opslag werd gebruikt, nemen de kansen op herstel sterk af.