Herstel verwijderde GoPro-video van HERO-camera, enig advies?

Ik heb per ongeluk een belangrijke video van mijn GoPro HERO-camera verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, en ik moet die echt van de SD-kaart herstellen als dat mogelijk is. Heeft iemand succes gehad met GoPro-videoh herstel of software voor gegevensherstel voor verwijderde bestanden van een HERO-camera?

Ja, dat doet pijn. Ik heb ook zo'n schrikmoment met een SD-kaart gehad, en de eerste paar minuten zijn het ergst.

Wat ik eerst zou doen is simpel. Stop nu met het gebruiken van de kaart. Neem geen extra clips op. Formatteer hem niet. Start nog geen enkele herstel- of reparatie-app. Wanneer GoPro-bestanden worden verwijderd, blijft de data vaak op de kaart staan totdat er nieuwe data bovenop wordt geschreven. Als je blijft opnemen, dalen je kansen snel.

Voordat je herstelsoftware probeert

Ik zou eerst een paar eenvoudige dingen controleren, want soms is het bestand niet weg op de manier waarop je denkt.

1. Als je betaalt voor een GoPro-abonnement, log dan in en controleer de cloud-mediabibliotheek en de map Prullenbak.
  2. Plaats de SD-kaart terug in de camera en kijk of de GoPro het bestand zelf wil repareren.
  3. Blader op de kaart naar LRV-bestanden. Dat zijn de previewkopieën met lage resolutie. Ze zijn niet ideaal, maar ik heb meegemaakt dat ze een clip redden waarvan mensen dachten dat die voorgoed weg was.

Als de beelden van de kaart ontbreken

Als dat allemaal niets oplevert, zou ik overstappen op Disk Drill. Ik heb het ooit gebruikt op cameramedia, niet precies voor een GoPro-crash, maar vergelijkbaar genoeg, en het haalde meer terug dan ik had verwacht.

Het onderdeel waar je bij actioncams op moet letten is de modus Geavanceerd cameraherstel. GoPro-beelden eindigen vaak als een stapel fragmenten verspreid over de kaart. Gewone hersteltools vinden vaak stukjes van het bestand en falen vervolgens wanneer het tijd is om het geheel opnieuw op te bouwen. Het eindresultaat is dat je een kapotte MP4 krijgt, een clip met ontbrekende delen, of een bestand dat je speler weigert te openen.

Deze modus is gemaakt voor camera's en apparaten waarbij gefragmenteerde video vaak voorkomt, zoals actioncams, drones en dashcams. Hij ondersteunt GoPro-beelden, inclusief MP4- en LRV-bestanden, en dat is belangrijker dan mensen denken.

Een paar dingen die ik tijdens herstel zou doen

1. Gebruik een kaartlezer. Ik zou de GoPro niet rechtstreeks op de computer aansluiten als ik de keuze had.
  2. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op. Schrijf niets terug naar dezelfde SD-kaart.
  3. Als de kaart fouten geeft, de verbinding verbreekt of onstabiel werkt, maak dan eerst een byte-voor-byte-image. Scan de image, niet de originele kaart.

Van wat ik heb gezien werkt herstel nog best vaak als je niet veel hebt opgenomen nadat de bestanden verdwenen. Zodra nieuwe beelden zich opstapelen, wordt het snel een stuk lastiger.

Ik zou dit eerst behandelen als SD-kaartherstel, en pas daarna als een GoPro-probleem.

@mikeappsreviewer heeft gelijk dat je alle schrijfacties moet stoppen. Ik zou nog één ding toevoegen: maak een volledige image van de microSD voordat je iets anders doet, als het fragment echt belangrijk is. Gebruik iets als USB Image Tool, R-Studio of dd als je daarmee overweg kunt. Werk vanaf de image, niet vanaf de kaart. Als herstelsoftware crasht of de kaart leesfouten begint te geven, heb je nog steeds één schone kans achter de hand.

Controleer ook de kaartstructuur handmatig. GoPro laat vaak bestanden achter in DCIM/100GOPRO of 101GOPRO, en soms vind je gekoppelde bestanden met hetzelfde clipnummer. Zoek naar .MP4, .THM en .LRV. Als de hoofd-MP4 weg is maar de LRV nog bestaat, heb je in elk geval een afspeelbare kopie. Lage resolutie, maar beter dan niets.

Eén kleine kanttekening bij het idee om eerst in de camera te proberen te repareren. Als het bestand is verwijderd, zou ik de kaart niet terug in de HERO stoppen tenzij je geen andere optie hebt. Sommige camera’s schrijven logbestanden of metadata bij het opstarten. Klein risico, maar als de beelden belangrijk zijn, zou ik geen extra schrijfacties riskeren.

Qua software is Disk Drill een solide keuze voor GoPro-videoherstel, vooral bij gefragmenteerde kaarten. Ik zou de resultaten ook sorteren op bestandssignatuur en grootte, omdat herstelde GoPro-clips vaak hun oorspronkelijke naam verliezen. Grote MP4-bestanden met het juiste tijdstempelbereik zijn meestal je beste kans.

Als het herstelde bestand niet wil afspelen, probeer dan de container te repareren met ffmpeg of untrunc. Corrupte herstelresultaten komen vaak voor bij actioncam-bestanden.

Ook de moeite waard om te bekijken: deze uitleg over herstel van GoPro- en camera-SD-kaarten behandelt het proces op een duidelijke manier.

Als je na het verwijderen ook maar een paar nieuwe clips hebt opgenomen, dalen de kansen op herstel snel. Als je dat niet hebt gedaan, heb je nog steeds een redelijke kans.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @suenodelbosque, maar ik zou het idee om te kijken of de camera het kan repareren eigenlijk helemaal overslaan, tenzij het bestand nog zichtbaar is maar niet wil openen. Voor een verwijderde clip is het het veiligst om die kaart gewoon helemaal uit de GoPro te houden.

Eén ding dat niet genoeg wordt genoemd: controleer of het verwijderen in de camera of op een computer gebeurde. Als het op een pc of Mac is verwijderd, is de bestandssysteemvermelding soms makkelijker door hersteltools te reconstrueren. Als de HERO het verwijderen heeft gedaan, ben je vaak meer afhankelijk van ruwe signatuurherstelmethoden, wat betekent dat bestandsnamen, datums en mapstructuur rommelig kunnen terugkomen.

Als de video lang was, raak dan ook niet in paniek als herstel meerdere MP4-bestanden vindt die er verkeerd uitzien. GoPro-kaarten kunnen gedeeltelijke herstelresultaten opleveren van dezelfde originele clip. Ik zou elk kandidaatbestand van een paar honderd MB of groter herstellen en ze allemaal testen. VLC speelt soms dingen af die QuickTime of de standaard Windows-speler gewoon weigeren te openen.

Als je een praktische route wilt, gebruik dan een goede kaartlezer, koppel de kaart alleen-lezen aan als je setup dat toelaat, en scan daarna met Disk Drill. Dat werkt vrij goed met cameramedia, en voor GoPro-videoherstel is dat belangrijker dan algemeen document- of fotoherstel. Herstelde bestanden moeten naar je computer of een andere schijf worden opgeslagen, niet terug naar de microSD. Best logisch, maar mensen doen het nog steeds en verpesten zo hun kansen.

Als er niets bruikbaars opduikt, is professionele dataherstel alleen de moeite waard als de beelden echt onvervangbaar zijn. Logische verwijdering is soms thuis te herstellen. Fysieke schade aan de kaart is een heel ander geldverslindend probleem.

Ook kan deze thread helpen als je een andere invalshoek wilt op verloren video’s herstellen van een GoPro HERO 8 SD-kaart.

Een invalshoek die ik zou toevoegen: controleer op opgedeelde GoPro-clips. HERO-camera’s splitsen één opname vaak in meerdere segmenten, dus de verwijderde video kan eigenlijk één ontbrekend hoofdstuk zijn terwijl de andere er nog wel zijn. Als je aangrenzende clips vindt met overeenkomende tijdstempels, herstel die dan ook en voeg ze later samen.

Ik ben het er niet helemaal mee eens om elke denkbare herstelapp te proberen. Te veel scans op een zwakke kaart kunnen een logische fout veranderen in een hardwareprobleem. Kies één degelijk hulpmiddel, bij voorkeur nadat je een image hebt gemaakt. Disk Drill is hier een redelijke keuze.

Voordelen van Disk Drill

• Goed met camera-/videoformaten
  • Kan bestanden op signatuur vinden wanneer de namen verdwenen zijn
  • Ondersteuning voor voorvertoning helpt kandidaten te beperken

Nadelen van Disk Drill

• Diepe scans kunnen een tijdje duren
  • Resultaten kunnen terugkomen met generieke bestandsnamen
  • Als de MP4-header beschadigd is, maakt herstel alleen het bestand mogelijk nog niet afspeelbaar

Voer na het herstel ook ffprobe of MediaInfo uit op de bestanden voordat je aanneemt dat ze verloren zijn. Soms is de videostream intact en is alleen de container beschadigd.

Dus ja, ik zou wat @suenodelbosque, @viaggiatoresolare en @mikeappsreviewer zeiden combineren met één extra filter: herstel elke clip rond hetzelfde tijdvenster, niet alleen de exact ontbrekende bestandsnaam. Dat levert een verrassend groot aantal verloren GoPro-video’s op.