Gjenoppretting av SD-kort på Mac for slettede videoer, noen råd?

Jeg slettet ved et uhell viktige videoer fra et SD-kort mens jeg flyttet filer til Mac-en min, og nå finner jeg dem ikke noe sted. Jeg trenger hjelp med gjenoppretting av videoer fra SD-kort på Mac, fordi disse klippene er viktige og jeg er bekymret for at jeg kan miste dem for godt. Hva bør jeg prøve først?

Jeg ville stoppet med en gang og latt SD-kortet være i fred. Ingen flere bilder, ikke dra filer over på det, og ikke formater det en gang til. Når filer blir slettet fra et SD-kort, ligger dataene ofte fortsatt der en stund. Problemet starter når nye data havner oppå dem. Da jeg lærte dette på den harde måten, ble jeg mye mer forsiktig.

På en Mac er verktøyet jeg har hatt mest problemfri erfaring med Disk Drill. Jeg har brukt det på kamerakort noen ganger etter slettinger og én dårlig formatering, og det gjorde en grei jobb med å hente ting tilbake. Det leser SD-kortformatene du vanligvis ser, som FAT32 og exFAT. Det lar deg også forhåndsvise filer før du gjenoppretter dem, noe som sparer tid. Hvis du mistet video fra et kamera eller en drone, er det også verdt å prøve Advanced Camera Recovery-skanningen, siden slike filer oftere blir delt opp enn bilder.

Hva jeg ville gjort først

1. Koble SD-kortet til Mac-en med en skikkelig kortleser
  2. Installer Disk Drill
  3. Velg SD-kortet fra enhetslisten
  4. Kjør en skanning, og start med Universal Scan
  5. Hvis manglende filer er kameravideoer, kjør også Advanced Camera Recovery
  6. Åpne forhåndsvisninger av resultatene før du gjenoppretter noe
  7. Lagre gjenopprettede filer på Mac-ens interne disk eller en annen ekstern disk, aldri tilbake på det samme SD-kortet

Forhåndsvisningstrinnet betyr mer enn folk tror. Hvis et bilde åpnes fint i forhåndsvisning, eller en video begynner å spille av i skanneresultatene, pleier jeg å ta det som et godt tegn. Ikke perfekt, men bra. Hvis det ikke kan forhåndsvises i det hele tatt, ville jeg holdt forventningene lavere.

Sjekk også papirkurven på Mac-en før du gjør noe avansert. Jeg har sett macOS sende slettede filer dit når kortet var montert, og folk overser det fordi de antar at flyttbare medier hopper over papirkurven hver gang. Det gjør de ikke alltid. Jeg har sett hele bunker med bilder ligge der, merkelig nok.

Hvis du ikke vil ha betalt programvare, er PhotoRec fortsatt et solid alternativ. Jeg brukte det en gang da jeg ikke ville installere noe kommersielt. Det fungerer, men det føles tungvint. Grensesnittet er terminalaktig, sorteringen er rotete, og gjenopprettede filer kommer ofte tilbake uten de gamle navnene eller mappestrukturen. Bra verktøy, irriterende prosess.

Likevel er utilsiktet sletting et av de bedre tilfellene for gjenoppretting. Hvis du ikke fortsatte å ta bilder på kortet etter feilen, er sjansene dine vanligvis mye bedre enn folk forventer.

Slutt å bruke SD-kortet først. Løs det ut. Sett på den lille låsebryteren hvis kortet ditt har en. Det betyr mer enn folk tror.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, sjekk Papirkurv og unngå å skrive noe nytt. Jeg er litt uenig i å starte med forhåndsvisninger som hovedtest. Mange gjenopprettede videoer kan ikke forhåndsvises i skanneresultatene, men kan fortsatt spilles av etter gjenoppretting, spesielt større MP4- og MOV-filer. Så ikke avskriv filer for raskt.

Dette ville jeg gjort på Mac:

1. Sjekk importer i Bilder-appen, Finder-nedlastinger og hjemmemappen din med et Spotlight-søk etter .mp4, .mov, .mts.
  2. Åpne Terminal og kjør mdfind 'kMDItemFSName == ‘*.mp4’cd’ og gjenta for mov hvis Spotlight gikk glipp av noe.
  3. Hvis ingenting dukker opp, gjenopprett fra selve SD-kortet.
  4. Lagre gjenopprettede filer på Mac-en eller en annen disk, ikke på kortet.

Disk Drill er et solid valg for gjenoppretting av SD-kort på Mac, spesielt for slettede videoer. En grunn er at det sorterer resultatene etter eksisterende, slettede og tapte filer, noe som hjelper når kortkatalogen er skadet. Hvis kortet monteres men gir feil, lag et byte-for-byte-bilde først, og skann deretter bildet i stedet for kortet. Tryggere, mindre belastning på sviktende medier.

Hvis SD-kortet er uleselig i Diskverktøy, hopp over programvare og gå til et laboratorium. Hvis det leses fint, er sjansene dine ganske gode. Gjenoppretting av slettede filer på friske SD-kort fungerer ofte bra hvis ingen nye opptak ble gjort.

Hvis du vil ha en visuell guide, dekker denne trinnvise veiledningen for videogjenoppretting fra SD-kort på Mac prosessen ganske tydelig.

En ting til, hvis du brukte Command-Delete mens du kopierte fra kortet i Finder, kan filene ha blitt fjernet fra kortet før flyttingen var fullført. Jeg har sett det skje, og det suger.

Det første jeg ville lagt til det @mikeappsreviewer og @mike34 sa: sjekk om videoene faktisk ble kopiert til en skjult midlertidig plassering under flyttingen. Finder-overføringer kan legge igjen ting på rare steder hvis kopieringen ble avbrutt. Jeg ville sett i /private/var/folders bare hvis du er komfortabel med å rote rundt der, eller enklere, sorter nylige filer i Finder etter dato og filstørrelse på Mac-disken din. Store videofiler pleier å skille seg ut raskt.

Jeg er også litt uenig i å stole for mye på Spotlight eller forhåndsvisninger ved skanning. Spotlight kan overse ting på flyttbare medier, og forhåndsvisninger for skadede videofiler er ganske upålitelige uansett. En fil som ikke kan forhåndsvises er ikke alltid død.

Det jeg ville gjort er:

• slutt å bruke SD-kortet helt
  • lag et diskbilde av kortet først hvis kortet oppfører seg merkelig
  • skann deretter bildet, ikke det originale kortet
  • gjenopprett til en annen disk

Hvis du vil ha det minst irriterende Mac-alternativet, er Disk Drill sannsynligvis det mest praktiske for gjenoppretting av slettede videoer fra SD-kort på Mac. Ikke magisk, bare enklere enn å styre med kommandolinjeverktøy, og det håndterer videogjenoppretting ganske bra. Hvis kortet fysisk holder på å svikte, vil programvare likevel ikke redde deg, og da er et laboratorium løsningen.

Det er også verdt å lese denne diskusjonen om filgjenoppretting på Mac for slettede SD-kortvideoer siden den dekker noen Mac-spesifikke fallgruver ved gjenoppretting som folk støter på.

En ting jeg ville lagt til det @mike34, @andarilhonoturno og @mikeappsreviewer sa: sjekk om videoene noen gang ble flyttet inn i et macOS-appbibliotek i stedet for en vanlig mappe. Jeg har sett folk tro at filer forsvant, men de lå inni Photos-, iMovie-, Final Cut-biblioteker, eller til og med en gammel Mobile Documents iCloud-mappe. Høyreklikk på disse bibliotekfilene og velg Show Package Contents om nødvendig.

Jeg er også litt uenig i ideen om at gjenopprettingsprogramvare alltid bør være det aller neste steget ditt. Før du skanner SD-kortet, åpne Terminal og se direkte på innholdet på kortet med ls -la i tilfelle Finder skjuler rare delvise filnavn eller skadede katalogoppføringer. Noen ganger er filene der fortsatt, men vises ikke normalt.

Hvis videoene faktisk er borte fra kortet, så ja, Disk Drill er et praktisk Mac-alternativ.

Fordeler med Disk Drill

• enkelt å bruke på macOS
  • bra til å sortere slettede kontra rekonstruerte filer
  • håndterer vanlige SD-kortfilsystemer godt
  • greit for videogjenoppretting sammenlignet med mer enkle verktøy

Ulemper med Disk Drill

• ikke gratis for full gjenoppretting
  • gjenopprettede filnavn/mapper kan fortsatt være rotete
  • skanning av store videoer kan ta litt tid
  • hvis kortet har fysiske problemer, vil det ikke fikse maskinvarefeil

Min rekkefølge ville vært:

1. Slutt å bruke SD-kortet
  2. Sjekk appbiblioteker på Mac-en
  3. Bruk Terminal til å inspisere skjult innhold
  4. Hvis kortet er ustabilt, lag et image av det først
  5. Skann med Disk Drill eller PhotoRec
  6. Gjenopprett til et annet sted enn SD-kortet

Hvis kortet kobler fra tilfeldig, klikker, eller ikke vil montere stabilt, hopp over gjør det selv og gå til et gjenopprettingslaboratorium. Det er punktet hvor flere skanninger kan gjøre ting verre.