Jeg slettet ved et uhell en viktig video fra GoPro HERO-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere den, og jeg trenger virkelig å gjenopprette den fra SD-kortet hvis mulig. Har noen hatt suksess med gjenoppretting av GoPro-videoer eller programvare for datagjenoppretting for slettede filer fra et HERO-kamera?
Ja, den svir. Jeg har hatt en lignende skremmende opplevelse med et SD-kort, og de første minuttene er de verste.
Det første jeg ville gjort er enkelt. Slutt å bruke kortet nå. Ikke ta opp flere klipp. Ikke formater det. Ikke kjør noen fiks- eller reparasjonsapp ennå. Når GoPro-filer blir slettet, ligger dataene ofte fortsatt på kortet til nye data havner oppå dem. Hvis du fortsetter å ta opp, synker sjansene dine raskt.
Før du prøver gjenopprettingsprogramvare
Jeg ville sjekket noen enkle ting først, fordi noen ganger er ikke filen borte på den måten du tror.
- Hvis du betaler for et GoPro-abonnement, logg inn og sjekk Media Library i skyen og Papirkurv-mappen.
- Sett SD-kortet tilbake i kameraet og se om GoPro vil reparere filen på egen hånd.
- Bla gjennom kortet etter LRV-filer. Det er forhåndsvisningskopier i lav oppløsning. De er ikke ideelle, men jeg har sett dem redde et klipp folk trodde var borte for godt.
Hvis opptakene mangler fra kortet
Hvis ingenting av det gir resultater, ville jeg gått videre til Disk Drill. Jeg har brukt det en gang på kameramedier, ikke ved et GoPro-krasj akkurat, men nært nok, og det hentet tilbake mer enn jeg forventet.
Den delen det er verdt å merke seg for actionkameraer er modusen Advanced Camera Recovery. GoPro-opptak ender ofte opp delt i en haug med fragmenter på kortet. Vanlige gjenopprettingsverktøy finner ofte deler av filen, men mislykkes når hele filen skal bygges opp igjen. Resultatet blir at du får en ødelagt MP4, et klipp med manglende deler eller en fil avspilleren din nekter å åpne.
Denne modusen er laget for kameraer og enheter der fragmentert video er vanlig, som actionkameraer, droner og dashbordkameraer. Den støtter GoPro-opptak, inkludert MP4- og LRV-filer, noe som betyr mer enn folk tror.
Noen ting jeg ville gjort under gjenopprettingen
- Bruk en kortleser. Jeg ville ikke koblet GoPro direkte til datamaskinen hvis jeg hadde et valg.
- Lagre gjenopprettede filer på en annen disk. Ikke skriv noe tilbake til det samme SD-kortet.
- Hvis kortet gir feil, kobler fra eller oppfører seg ustabilt, lag et byte-for-byte-avbild først. Skann avbildningen, ikke det opprinnelige kortet.
Ut fra det jeg har sett, fungerer gjenoppretting fortsatt ganske ofte hvis du ikke tok opp mye etter at filene forsvant. Når nye opptak hoper seg opp, blir det fort verre.
Jeg ville behandlet dette som gjenoppretting av SD-kort først, GoPro deretter.
@mikeappsreviewer har rett når det gjelder å stoppe all skriving. Jeg ville lagt til én ting: lag et fullstendig bilde av microSD-kortet før du gjør noe annet hvis klippet betyr mye. Bruk noe som USB Image Tool, R-Studio eller dd hvis du kan det. Jobb fra bildet, ikke fra kortet. Hvis gjenopprettingsprogramvaren krasjer eller kortet begynner å gi lesefeil, har du fortsatt ett rent forsøk igjen.
Sjekk også kortstrukturen manuelt. GoPro legger ofte igjen ting i DCIM/100GOPRO eller 101GOPRO, og noen ganger finner du parvise filer med samme klippnummer. Se etter .MP4, .THM og .LRV. Hvis hoved-MP4-filen er borte, men LRV finnes, har du i det minste en visbar kopi. Lav oppløsning, men bedre enn ingenting.
En liten uenighet om å prøve reparasjon i kameraet først. Hvis filen ble slettet, ville jeg ikke satt kortet tilbake i HERO med mindre du ikke har noe annet valg. Noen kameraer skriver logger eller metadata ved oppstart. Liten risiko, men hvis opptaket betyr noe, ville jeg ikke risikert ekstra skriving.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av GoPro-video, spesielt på fragmenterte kort. Jeg ville også sortert resultatene etter filsignatur og størrelse, fordi gjenopprettede GoPro-klipp ofte mister det opprinnelige navnet. Store MP4-filer med riktig tidsstempelområde er vanligvis de beste kandidatene.
Hvis den gjenopprettede filen ikke vil spille av, prøv å fikse containeren med ffmpeg eller untrunc. Korrupt gjenoppretting er vanlig med actionkamera-filer.
Det er også verdt å se på denne gjennomgangen av gjenoppretting av SD-kort for GoPro og kamera, som dekker prosessen på en ryddig måte.
Hvis du tok opp bare noen få nye klipp etter slettingen, faller sjansen for gjenoppretting raskt. Hvis du ikke gjorde det, har du fortsatt en grei sjanse.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @suenodelbosque, men jeg ville faktisk hoppet helt over ideen om å se om kameraet kan reparere det med mindre filen fortsatt er synlig, men ikke vil åpnes. For et slettet klipp er det tryggeste å holde det kortet helt unna GoPro-en.
En ting som ikke nevnes ofte nok: sjekk om slettingen skjedde i kameraet eller på en datamaskin. Hvis det ble slettet på en PC eller Mac, er det noen ganger enklere for gjenopprettingsverktøy å rekonstruere filsystemoppføringen. Hvis HERO-en sto for slettingen, er du ofte mer avhengig av rå signaturgjenoppretting, noe som betyr at filnavn, datoer og mappestruktur kan komme tilbake i rotete form.
Hvis videoen også var lang, ikke få panikk hvis gjenopprettingen finner flere MP4-filer som ser gale ut. GoPro-kort kan gi delvise gjenopprettinger fra det samme originale klippet. Jeg ville gjenopprettet hver kandidatfil på over noen hundre MB og testet dem alle. VLC kan noen ganger spille av ting som QuickTime eller standardspilleren i Windows bare nekter å røre.
Hvis du vil ha en praktisk fremgangsmåte, bruk en kvalitetsleser, monter kortet som skrivebeskyttet hvis oppsettet ditt tillater det, og skann deretter med Disk Drill. Det fungerer ganske bra med kameramedier, og for gjenoppretting av GoPro-video betyr det mer enn generell gjenoppretting av dokumenter og bilder. Gjenopprettede filer bør lagres på datamaskinen din eller en annen disk, ikke tilbake på microSD-kortet. Litt opplagt, men folk gjør det fortsatt og ødelegger sjansene sine.
Hvis det ikke dukker opp noe brukbart, er profesjonell gjenoppretting bare verdt det hvis opptakene virkelig er uerstattelige. Logisk sletting kan noen ganger gjenopprettes hjemme. Fysisk skade på kortet er en helt annen pengegrop.
Denne tråden kan også hjelpe hvis du vil ha en annen vinkel på å gjenopprette tapte videoer fra et GoPro HERO 8 SD-kort.
En vinkel jeg ville lagt til: sjekk etter oppdelte GoPro-klipp. HERO-kameraer deler ofte ett opptak i flere segmenter, så den slettede videoen kan egentlig være ett manglende kapittel mens de andre fortsatt er der. Hvis du finner naboklipp med matchende tidsstempler, gjenopprett dem også og sett dem sammen senere.
Jeg er litt uenig i å prøve alle gjenopprettingsapper under solen. For mange skanninger på et svakt kort kan gjøre en logisk feil til et maskinvareproblem. Velg ett solid verktøy, helst etter å ha laget et image. Disk Drill er et rimelig valg her.
Fordeler med Disk Drill
- Bra med kamera-/videoformater
- Kan finne filer etter signatur når navnene er borte
- Forhåndsvisningsstøtte hjelper med å snevre inn kandidater
Ulemper med Disk Drill
- Dypskanninger kan ta en stund
- Resultatene kan komme tilbake med generiske filnavn
- Hvis MP4-headeren er skadet, er det ikke sikkert gjenoppretting alene gjør den spillbar
Etter gjenoppretting bør du også kjøre ffprobe eller MediaInfo på filene før du antar at de er døde. Noen ganger er videostrømmen intakt og bare containeren er ødelagt.
Så ja, jeg ville kombinert det @suenodelbosque, @viaggiatoresolare og @mikeappsreviewer sa med ett ekstra filter: gjenopprett alle klipp rundt samme tidsvindu, ikke bare det eksakt manglende filnavnet. Det fanger opp overraskende mange tapte GoPro-videoer.