Gendannelse af SD-kort på Mac til slettede videoer, nogle råd?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige videoer fra et SD-kort, mens jeg flyttede filer til min Mac, og nu kan jeg ikke finde dem nogen steder. Jeg har brug for hjælp til gendannelse af videoer fra SD-kort på Mac, fordi disse klip er vigtige, og jeg er bekymret for, at jeg mister dem for altid. Hvad skal jeg prøve først?

Jeg ville stoppe lige der og lade SD-kortet være i fred. Ingen flere billeder, ingen trækning af filer over på det, ingen formatering nummer to. Når filer bliver slettet fra et SD-kort, ligger dataene ofte stadig der i et stykke tid. Problemet begynder, når nye data lander oven på dem. Da jeg selv lærte det på den hårde måde, blev jeg meget mere forsigtig.

På en Mac er det værktøj, jeg har haft den mest gnidningsfri oplevelse med, Disk Drill. Jeg har brugt det på kamerakort et par gange efter sletninger og én dårlig formatering, og det gjorde et hæderligt arbejde med at hente ting tilbage. Det læser de SD-kortformater, man normalt ser, som FAT32 og exFAT. Det lader dig også forhåndsvise filer, før du gendanner dem, hvilket sparer tid. Hvis du har mistet video fra et kamera eller en drone, er det også værd at prøve dets Advanced Camera Recovery-scanning, da de filer oftere bliver opdelt end billeder gør.

Hvad jeg ville gøre først

1. Sæt SD-kortet i din Mac med en ordentlig kortlæser
  2. Installer Disk Drill
  3. Vælg SD-kortet fra enhedslisten
  4. Kør en scanning, og start med Universal Scan
  5. Hvis de manglende filer er kameravideoer, så kør også Advanced Camera Recovery
  6. Åbn forhåndsvisninger af resultaterne, før du gendanner noget
  7. Gem gendannede filer på din Macs interne drev eller et andet eksternt drev, aldrig tilbage på det samme SD-kort

Trinnet med forhåndsvisning betyder mere, end folk tror. Hvis et foto åbner fint i forhåndsvisning, eller en video begynder at afspille inde i scanningsresultaterne, plejer jeg at tage det som et godt tegn. Ikke perfekt, men godt. Hvis det slet ikke kan forhåndsvises, ville jeg holde forventningerne lidt lavere.

Tjek også Macs papirkurv, før du gør noget avanceret. Jeg har set macOS sende slettede filer derhen, når kortet var monteret, og folk overser det, fordi de antager, at flytbare medier springer papirkurven over hver gang. Det gør de ikke altid. Jeg har set hele bunker af billeder ligge der, mærkeligt nok.

Hvis du ikke vil bruge betalt software, er PhotoRec stadig en solid reserveplan. Jeg brugte det engang, da jeg ikke ville installere noget kommercielt. Det virker, men det føles lidt klodset. Grænsefladen er terminalagtig, sorteringen er rodet, og gendannede filer kommer ofte tilbage uden deres gamle navne eller mappestruktur. Godt værktøj, irriterende proces.

Alligevel er utilsigtet sletning et af de bedre tilfælde for gendannelse. Hvis du ikke fortsatte med at tage billeder på kortet efter fejlen, er dine chancer som regel meget bedre, end folk forventer.

Stop først med at bruge SD-kortet. Skub det ud. Sæt den lille låsekontakt til, hvis dit kort har en. Det betyder mere, end folk tror.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting: tjek Papirkurv og undgå at skrive noget nyt. Jeg er lidt uenig i at starte med forhåndsvisninger som din primære test. Mange gendannede videoer kan ikke forhåndsvises i scanningsresultaterne, men kan stadig afspilles efter gendannelse, især større MP4- og MOV-filer. Så afskriv ikke filer for hurtigt.

Det ville jeg gøre på Mac:

1. Tjek importer i Fotos-appen, Finder-overførsler og din hjemmemappe med en Spotlight-søgning efter .mp4, .mov, .mts.
  2. Åbn Terminal og kør mdfind 'kMDItemFSName == ‘*.mp4’cd’ og gentag for mov, hvis Spotlight overså noget.
  3. Hvis der ikke dukker noget op, så gendan fra selve SD-kortet.
  4. Gem gendannede filer på din Mac eller et andet drev, ikke på kortet.

Disk Drill er et solidt valg til gendannelse af SD-kort på Mac, især til slettede videoer. En grund er, at det sorterer resultater efter eksisterende, slettede og mistede filer, hvilket hjælper, når kortets mappe er beskadiget. Hvis kortet monteres, men giver fejl, så lav først et byte-for-byte-image, og scan derefter imaget i stedet for kortet. Mere sikkert, mindre belastning på et svigtende medie.

Hvis SD-kortet er ulæseligt i Diskværktøj, så spring software over og gå til et laboratorium. Hvis det læses fint, er dine chancer rimelige. Gendannelse af slettede filer fra sunde SD-kort virker ofte godt, hvis der ikke er optaget nyt materiale.

Hvis du vil have en visuel guide, dækker denne trin-for-trin vejledning til gendannelse af videoer fra Mac SD-kort processen ret klart.

Én ting mere: Hvis du brugte Command-Delete, mens du kopierede fra kortet i Finder, kan filerne være blevet fjernet fra kortet, før flytningen blev fuldført. Jeg har set det ske, og det er virkelig surt.

Første ting jeg ville tilføje til det, @mikeappsreviewer og @mike34 sagde: tjek om videoerne faktisk blev kopieret til en skjult midlertidig placering under flytningen. Finder-overførsler kan efterlade ting mærkelige steder, hvis kopieringen blev afbrudt. Jeg ville kun kigge i /private/var/folders, hvis du er tryg ved at rode rundt der, eller endnu nemmere, sortér de seneste filer i Finder efter dato og filstørrelse på dit Mac-drev. Store videofiler plejer at skille sig hurtigt ud.

Jeg er også en smule uenig i at stole for meget på Spotlight eller scanningsforhåndsvisninger. Spotlight kan overse ting på flytbare medier, og forhåndsvisninger for beskadigede videofiler er alligevel lidt upålidelige. En fil, der ikke kan forhåndsvises, er ikke altid død.

Det, jeg ville gøre, er:

• stop helt med at bruge SD-kortet
  • lav først et diskimage af kortet, hvis kortet opfører sig mærkeligt
  • scan derefter imaget, ikke det originale kort
  • gendan til et andet drev

Hvis du vil have den mindst irriterende Mac-løsning, er Disk Drill sandsynligvis den mest praktiske til gendannelse af videoer fra SD-kort på Mac. Det er ikke magi, bare nemmere end at arbejde med kommandolinjeværktøjer, og det håndterer videogendannelse ganske fint. Hvis kortet fysisk er ved at fejle, redder software dig dog ikke, og så er et laboratorium vejen frem.

Det er også værd at læse denne diskussion om Mac-filgendannelse for slettede videoer på SD-kort, da den dækker nogle Mac-specifikke faldgruber ved gendannelse, som folk støder på.

En ting, jeg ville tilføje til det, som @mike34, @andarilhonoturno og @mikeappsreviewer sagde: tjek, om videoerne nogensinde blev flyttet ind i et macOS-appbibliotek i stedet for en normal mappe. Jeg har set folk tro, at filer var forsvundet, men de lå inde i Photos-, iMovie-, Final Cut-biblioteker eller endda en gammel Mobile Documents iCloud-mappe. Højreklik på disse biblioteksfiler, og vælg Vis pakkens indhold, hvis det er nødvendigt.

Jeg er også en smule uenig i idéen om, at gendannelsessoftware altid bør være dit allerførste næste skridt. Før du scanner SD-kortet, så åbn Terminal og se direkte på kortets indhold med ls -la, hvis Finder skjuler mærkelige delvise filnavne eller beskadigede mappeposter. Nogle gange er filerne der stadig, men vises ikke normalt.

Hvis videoerne virkelig er væk fra kortet, så ja, Disk Drill er en praktisk Mac-mulighed.

Fordele ved Disk Drill

• nemt at bruge på macOS
  • godt til at sortere slettede kontra rekonstruerede filer
  • håndterer almindelige SD-kortfilsystemer godt
  • rimelig god til videogendannelse sammenlignet med mere simple værktøjer

Ulemper ved Disk Drill

• ikke gratis til fuld gendannelse
  • gendannede filnavne/mapper kan stadig være rodede
  • store videoscanninger kan tage et stykke tid
  • hvis kortet har fysiske problemer, løser det ikke hardwarefejl

Min rækkefølge ville være:

1. Stop med at bruge SD-kortet
  2. Tjek appbiblioteker på Macen
  3. Brug Terminal til at inspicere skjult indhold
  4. Hvis kortet er ustabilt, så lav først et image af det
  5. Scan med Disk Drill eller PhotoRec
  6. Gendan til et andet sted end SD-kortet

Hvis kortet kobler fra tilfældigt, klikker eller ikke vil montere stabilt, så spring gør det selv-løsninger over og gå til et gendannelseslaboratorium. Det er punktet, hvor flere scanninger kan gøre tingene værre.