Gendan slettet GoPro-video fra HERO-kamera, nogle råd?

Jeg slettede ved et uheld en vigtig video fra mit GoPro HERO-kamera, før jeg fik taget en sikkerhedskopi, og jeg har virkelig brug for at gendanne den fra SD-kortet, hvis det er muligt. Er der nogen, der har haft succes med gendannelse af GoPro-videoer eller datagendannelsessoftware til slettede filer fra et HERO-kamera?

Ja, den gør ondt. Jeg har selv haft en forskrækkelse med et SD-kort som denne, og de første par minutter er de værste.

Det første, jeg ville gøre, er simpelt. Stop med at bruge kortet nu. Optag ikke flere klip. Formater det ikke. Kør heller ikke nogen reparations- eller fejlfindingsapp endnu. Når GoPro-filer bliver slettet, bliver dataene ofte liggende på kortet, indtil nye data lander ovenpå. Hvis du fortsætter med at optage, falder dine chancer hurtigt.

Før du prøver gendannelsessoftware

Jeg ville først tjekke et par nemme ting, for nogle gange er filen ikke væk på den måde, du tror, den er.

1. Hvis du betaler for et GoPro-abonnement, så log ind og tjek cloud-mediebiblioteket og mappen Papirkurv.
  2. Sæt SD-kortet tilbage i kameraet, og se om GoPro selv vil reparere filen.
  3. Gennemse kortet efter LRV-filer. Det er preview-kopier i lav opløsning. De er ikke ideelle, men jeg har set dem redde et klip, som folk troede var væk for altid.

Hvis optagelserne mangler på kortet

Hvis intet af det giver noget, ville jeg gå videre til Disk Drill. Jeg har brugt det en gang på kameramedier, ikke præcis ved et GoPro-nedbrud, men tæt nok på, og det fik gendannet mere, end jeg forventede.

Den del, der er værd at være opmærksom på for actionkameraer, er dets Advanced Camera Recovery-tilstand. GoPro-optagelser ender ofte med at være opdelt i en bunke fragmenter rundt omkring på kortet. Almindelige gendannelsesværktøjer finder ofte dele af filen, men fejler så, når hele filen skal bygges op igen. Slutresultatet er, at du får en ødelagt MP4, et klip med manglende sektioner eller en fil, som din afspiller nægter at åbne.

Denne tilstand blev lavet til kameraer og enheder, hvor fragmenteret video er almindeligt, ting som actionkameraer, droner og dashcams. Den understøtter GoPro-optagelser, inklusive MP4- og LRV-filer, hvilket betyder mere, end folk tror.

Et par ting, jeg ville gøre under gendannelse

1. Brug en kortlæser. Jeg ville ikke forbinde GoPro direkte til computeren, hvis jeg havde et valg.
  2. Gem gendannede filer på et andet drev. Skriv ikke noget tilbage på det samme SD-kort.
  3. Hvis kortet giver fejl, kobler fra eller opfører sig ustabilt, så lav først et byte-for-byte-image. Scan imaget, ikke det originale kort.

Ud fra det, jeg har set, virker gendannelse stadig ret ofte, hvis du ikke optog meget, efter at filerne forsvandt. Når nye optagelser hober sig op, bliver det hurtigt meget værre.

Jeg ville behandle dette som SD-kortgendannelse først, GoPro bagefter.

@mikeappsreviewer har ret i at stoppe alle skrivninger. Jeg vil tilføje én ting: lav et fuldt image af microSD-kortet, før du gør noget som helst andet, hvis klippet betyder meget. Brug noget som USB Image Tool, R-Studio eller dd, hvis du kender det. Arbejd fra imaget, ikke fra kortet. Hvis gendannelsessoftware crasher, eller kortet begynder at give læsefejl, har du stadig ét rent forsøg tilbage.

Tjek også kortstrukturen manuelt. GoPro efterlader ofte filer i DCIM/100GOPRO eller 101GOPRO, og nogle gange finder du parrede filer med samme klipnummer. Kig efter .MP4, .THM og .LRV. Hvis den primære MP4 er væk, men LRV findes, har du i det mindste en kopi, der kan ses. Lav opløsning, men bedre end ingenting.

Én lille uenighed om at prøve reparation i kameraet først. Hvis filen blev slettet, ville jeg ikke sætte kortet tilbage i HERO, medmindre du ikke har andre muligheder. Nogle kameraer skriver logs eller metadata ved opstart. Lille risiko, men hvis optagelserne er vigtige, ville jeg ikke risikere ekstra skrivninger.

Til software er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af GoPro-video, især på fragmenterede kort. Jeg ville også sortere resultater efter filsignatur og størrelse, fordi gendannede GoPro-klip ofte mister det oprindelige navn. Store MP4-filer med det rigtige tidsstempelområde er som regel dine bedste bud.

Hvis den gendannede fil ikke vil afspille, så prøv at reparere containeren med ffmpeg eller untrunc. Korrupt gendannelse er almindeligt med actionkamera-filer.

Også værd at se, denne gennemgang af gendannelse af GoPro- og kamera-SD-kort dækker processen på en overskuelig måde.

Hvis du optog bare et par nye klip efter sletningen, falder chancerne for gendannelse hurtigt. Hvis du ikke gjorde det, har du stadig en rimelig chance.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @suenodelbosque, men jeg ville faktisk helt springe idéen om at se, om kameraet kan reparere det, over, medmindre filen stadig er synlig, men ikke vil åbne. For et slettet klip er det sikreste træk at holde det kort væk fra GoProet, punktum.

En ting, der ikke nævnes nok: tjek, om sletningen skete i kameraet eller på en computer. Hvis den blev slettet på en PC eller Mac, er filsystemposten nogle gange lettere for gendannelsesværktøjer at rekonstruere. Hvis HERO stod for sletningen, er man ofte mere afhængig af rå signaturgendannelse, hvilket betyder, at filnavne, datoer og mappestruktur kan komme tilbage i rod.

Hvis videoen også var lang, så gå ikke i panik, hvis gendannelsen finder flere MP4-filer, der ser forkerte ud. GoPro-kort kan give delvise gendannelser fra det samme originale klip. Jeg ville gendanne alle kandidatfiler på over et par hundrede MB og teste dem alle. VLC kan nogle gange afspille ting, som QuickTime eller standardafspilleren i Windows bare nægter at røre ved.

Hvis du vil have en praktisk fremgangsmåde, så brug en læser af god kvalitet, montér kortet som skrivebeskyttet, hvis din opsætning tillader det, og scan det derefter med Disk Drill. Det klarer sig ret godt med kameramedier, og ved gendannelse af GoPro-video betyder det mere end generisk dokument-/fotogendannelse. Gendannede filer skal gemmes på din computer eller et andet drev, ikke tilbage på microSD-kortet. Ret åbenlyst, men folk gør det stadig og ødelægger deres chancer.

Hvis der ikke dukker noget brugbart op, er professionel gendannelse kun det værd, hvis optagelserne virkelig ikke kan erstattes. Logisk sletning kan nogle gange gendannes derhjemme. Fysisk skade på kortet er et helt andet pengeslug.

Denne tråd kan også hjælpe, hvis du vil have en anden vinkel på gendannelse af mistede videoer fra et GoPro HERO 8 SD-kort.

En vinkel, jeg ville tilføje: tjek for opdelte GoPro-klip. HERO-kameraer deler ofte én optagelse op i flere segmenter, så den “slettede video” kan faktisk være ét manglende kapitel, mens de andre stadig er der. Hvis du finder naboklip med matchende tidsstempler, så gendan også dem og saml dem senere.

Jeg er lidt uenig i at prøve alle tænkelige gendannelsesapps. For mange scanninger på et svagt kort kan gøre en logisk fejl til et hardwareproblem. Vælg ét solidt værktøj, helst efter at have lavet et image. Disk Drill er et rimeligt valg her.

Fordele ved Disk Drill

• God til kamera- og videoformater
  • Kan finde filer ud fra signatur, når navnene er væk
  • Understøttelse af forhåndsvisning hjælper med at indsnævre kandidater

Ulemper ved Disk Drill

• Dybe scanninger kan tage et stykke tid
  • Resultater kan komme tilbage med generiske filnavne
  • Hvis MP4-headeren er beskadiget, gør gendannelse alene den måske ikke afspilningsbar

Kør også ffprobe eller MediaInfo på filerne efter gendannelsen, før du antager, at de er døde. Nogle gange er videostrømmen intakt, og kun containeren er ødelagt.

Så ja, jeg ville kombinere det, som @suenodelbosque, @viaggiatoresolare og @mikeappsreviewer sagde, med ét ekstra filter: gendan hvert klip omkring det samme tidsvindue, ikke kun det præcist manglende filnavn. Det fanger overraskende mange “mistede” GoPro-videoer.