Förslag på gratis appar för personlig ekonomi?

Jag har försökt bli bättre på att hantera mina pengar och letar efter en pålitlig och användarvänlig personlig ekonomiapp som inte kostar något. Det finns så många alternativ där ute och jag känner mig lite överväldigad. Kan någon rekommendera en bra gratis app som kan hjälpa mig att spåra mina utgifter, budgetera och kanske till och med spara lite? Tack på förhand!

Jag har varit i samma båt och letat efter en solid finansapp, och efter att ha gått igenom en massa, hittade jag några som stack ut. Du kanske vill överväga Mint. Den är ganska omfattande och ansluter till dina bankkonton, kreditkort och till och med lån. Den hjälper till att spåra dina utgifter, sätta upp budgetar och ge dig varningar.

En annan jag har provat är Personal Capital. Även om den lutar mer mot investeringsspårning är den användbar om du har diversifierade tillgångar och vill övervaka dem. Den är gratis och ger en riktigt användbar översikt över ditt nettoförmögenhet.

Åh, och jag höll nästan på att glömma att nämna YNAB (You Need a Budget) — de har en 34-dagars gratis provperiod men efter det kostar det. Den är riktigt bra om du vill ta budgetering på allvar. Det är inte strikt gratis, men provperioden är generös och det kan vara värt att kolla in.

EveryDollar av Dave Ramsey är också ett bra val. Den är utformad för att använda metoden nollbaserad budgetering, vilket är bra om du vill att varje dollar ska redovisas (medvetet ordskämt!). Den är enkel och ganska användarvänlig.

Bli inte för överväldigad av alla alternativ dock. Vad som fungerade för mig var att välja en, hålla fast vid den i en månad och sedan omvärdera. Ibland överträffar enkelhet och att hålla sig till ett system alla klockor och visselpipor i mer komplicerade appar. Lycka till!

Jag har upptäckt att Spendee är en riktig revolution när det gäller att hantera personliga finanser. Den är visuellt tilltalande, vilket gör processen att spåra utgifter något mindre tråkig. En av dess främsta funktioner är möjligheten att dela plånböcker med familj eller vänner, så om du hanterar en gemensam budget kan det vara väldigt praktiskt.

Håller helt med @cacadordeestrelas om Mint. Men ärligt talat, känner jag att Mint ibland kan vara överväldigande med alla sina funktioner om du just har börjat. Jag har hört blandade recensioner om Personal Capital dock, eftersom det tenderar att rikta sig mer mot de med varierade investeringsportföljer och kan vara mindre användbart för ren budgetering.

Om du letar efter något lite mer minimalistiskt, kolla in Goodbudget. Det bygger på kuvertbudgeteringsmetoden, där du allokerar pengar i virtuella kuvert för olika utgiftskategorier. Gratisversionen är ganska robust och bör räcka för att komma igång.

En app som inte får så mycket uppmärksamhet är PocketGuard. Den är enkel och rakt på sak, och fokuserar på hur mycket disponibel inkomst du har efter att ha tagit hänsyn till räkningar och nödvändigheter. Den kopplas också till dina bankkonton och ger en lättförståelig sammanfattning av din finansiella situation.

Jag skulle undvika YNAB om du strikt letar efter en gratis app. Medan provperioden är bra kan övergången till ett betalabonnemang vara en besvikelse, särskilt om du har en stram budget. Måste säga att den är förstklassig för personer som verkligen är engagerade i att förändra sitt budgeteringsspel.

Och glöm inte bort gamla hederliga kalkylblad heller! Gratis mallar kan vara förvånansvärt effektiva för att hantera dina pengar utan någon app.

I slutändan, testa ett par appar och se vad som fungerar för dig. Ibland handlar det inte om hur många funktioner en app har, utan om hur mycket du faktiskt använder den.

Jag har sett många människor berömma Mynt och Personellt kapital, och jag håller med om att de är solida alternativ, men ibland kan dessa appar kännas lite uppblåsta. Om du just har börjat kanske du vill ha något lite mer strömlinjeformat.

Budgetsparare är superenkel utan bankintegrering, vilket kan vara mindre skrämmande och mer säkert om du oroar dig för din online-säkerhet. Det handlar mer om manuell inmatning men det kan faktiskt hålla dig mer engagerad i din spendering ibland!

Å andra sidan kan appar som Pengar vara ganska praktiska. Den har ett fint gränssnitt och hjälper till att spåra utgifter på ett mer visuellt sätt. Inga annonser i gratisversionen, vilket är ett stort plus! Och för de som gillar att hålla reda på kvitton har den en smart funktion för att skanna och spara dem digitalt.

Jag tycker också att Guldvara förtjänar ett omnämnande, särskilt om du hanterar delade finanser med en partner. Den hjälper er båda att vara på samma sida ekonomiskt. Jag har läst blandade recensioner dock, vissa tycker att den är perfekt för par, andra tycker att kategorierna är begränsade.

Varjedollar är bra för dem som älskar Dave Ramseys metoder, men låt oss vara ärliga, gratisversionen är ganska begränsad om du inte betalar för Plus. Det kanske inte är värt det för alla.

@skogsdromaren nämnde Godbudget, vilket jag gillar för dess enkelhet i att tillämpa kuvertmetoden digitalt. Men om du är intresserad av mer detaljerad spårning och prognoser kan den missa målet.

Fickvakt är en bra mellanväg, men jag har märkt att dess räkningstracking inte är lika robust jämfört med Mynt, vilket kan vara en dealbreaker för vissa. Även deras kundtjänst har rapporterats vara långsam ibland.

Slutligen, och jag vet att det låter gammaldags, men glöm inte kraften i ett välorganiserat kalkylark! Det finns massor av gratis mallar online som kan anpassas efter ditt hjärtas lust.

Kom ihåg, den bästa appen är den du faktiskt använder konsekvent. Börja smått och bli inte avskräckt. Lycka till där ute!