Finns det något enkelt sätt att utföra HFS-dataåterställning på en Mac?

Min gamla externenhet formaterad med HFS slutade monteras på min Mac efter en oväntad frånkoppling. Skivverktyg ser den, men jag kan inte komma åt mina filer. Jag behöver hjälp med säkra alternativ för Mac HFS-dataåterställning innan jag provar något som kan skriva över eller skada enheten.

Om disken innehåller saker du faktiskt bryr dig om är första steget enkelt: sluta hålla på med den. HFS/HFS+-återställning kan fungera i många fall, inklusive raderade filer, tömd papperskorg, oavsiktlig formatering eller en disk som betedde sig konstigt efter en macOS-uppdatering. Men ju mer du provar slumpmässiga reparationer, desto större är risken att återställningen blir sämre.

Jag skulle hantera det i den här ordningen:

1. Sluta skriva något till disken. Raderad data kan fortfarande finnas kvar, men nya filer kan skriva över den.
  2. Kontrollera om själva disken håller på att gå sönder. För en HDD, kontrollera SMART-status med något som Disk Drill eller DriveDx. Många dåliga sektorer eller allvarliga varningar betyder att du bör betrakta disken som opålitlig.
  3. Om den verkar instabil men du fortfarande kan läsa den, skapa först en avbild av disken. Arbeta från diskavbilden i stället för att skanna den ursprungliga hårdvaran om och om igen.
  4. Om disken verkar frisk och monteras eller visas normalt, gå direkt till återställningsprogram. Kör inte Första hjälpen, formatera den inte igen och använd inte reparationsverktyg innan du har fått ut filerna du behöver.

För HFS-återställning skulle jag börja med Disk Drill. Det stöder HFS/HFS+, fungerar med interna och externa Mac-diskar och arbetsflödet är ganska enkelt även om du inte har gjort dataåterställning tidigare.

1. Öppna Disk Drill och välj HFS/HFS+-disken.
  2. Välj Sök efter förlorad data. För externa diskar är Universal Scan vanligtvis det säkrare standardvalet.
  3. Låt skanningen slutföras.
  4. Förhandsgranska resultaten innan du återställer något.
  5. Spara de återställda filerna på en annan disk, inte på problemdisken.

Om det inte hittar filerna beror det på vad som faktiskt hände. TestDisk kan vara användbart när hela HFS-partitionen saknas, men det är inte särskilt användarvänligt om du är van vid vanliga Mac-appar eftersom det körs i ett textgränssnitt. Och om du har en aktuell Time Machine-säkerhetskopia, använd den först. Det är vanligtvis det renaste alternativet.

Snabbformateringar och situationer där papperskorgen har tömts går ofta att återställa eftersom filinnehållet vanligtvis inte raderas direkt. Problemet börjar när macOS eller en annan app skriver ny data över det gamla utrymmet. Därför är snabbhet viktig, men försiktig snabbhet, inte att klicka på varje reparationsknapp du kan hitta.

Jag skulle sluta med gör-det-själv-försök om disken inte visas i Skivverktyg, kopplas från slumpmässigt, klickar eller skrapar, eller om återställningsverktyg fortsätter att misslyckas med läsfel. Det är tecken på att problemet kan vara fysiskt. Vid den punkten kan det göra saken värre att slå på den om och om igen, och ett riktigt återställningslaboratorium är förmodligen ett bättre val.

Prova en annan kabel, USB-port eller ett annat kabinett innan du antar att själva HFS-volymen är förstörd. Om macOS visar initialize eller erase ska du avbryta det varje gång och sedan skanna från en återställningsapp som Disk Drill först efter att enheten visas konsekvent.

Räkna med att återställningen blir tråkig, långsam och utan garanti för att mappnamnen kommer tillbaka perfekta. En HFS/HFS±disk som rycktes ur under en skrivning kan ha en skadad katalog eller journal, och det är skillnaden mellan att filer till största delen finns kvar men volymen inte kan monteras och att återställningsappen bara kan hitta lösa filtyper med fula namn.

Jag håller med om rådet att inte köra First Aid än. First Aid i Skivverktyg är inte ett förhandsgranskningsverktyg. Det försöker reparera filsystemet, och reparationer innebär skrivningar. Ibland fungerar det, men om din prioritet är att få tillbaka filer vill du ha en kopia av datan innan något börjar fixa katalogstrukturen.

En liten reservation om SMART-kontroller: med externa USB-diskar är SMART lite hit or miss. Vissa kapslingar släpper igenom det, vissa gör det inte, och vissa får det att se mindre användbart ut än det är. Så om SMART säger stöds inte bevisar det inte att disken är okej. Var också uppmärksam på beteendet: långsam upptäckt, att den försvinner från Skivverktyg, att Finder fryser, klickljud, upprepade frånkopplingar eller skanningar som fastnar på samma procenttal är alla dåliga tecken.

Om det var min skulle jag dela upp problemet i två fall:

Om disken fortsätter att vara synlig och inte låter konstigt, skapa en avbild eller skanna den skrivskyddat och återställ sedan till en annan disk. Disk Drill fungerar bra för den typen av användarvänlig skanning, särskilt om du vill ha förhandsvisningar innan du lägger för stor vikt vid en stor hög med resultat. Den viktigaste haken är att du inte ska spara återställda filer tillbaka till samma externa disk. Det låter självklart, men folk gör det ändå.

Om disken fortsätter att kopplas bort, fortsätt inte att starta olika appar mot den hela natten. Det är då gör det själv-återställning kan förvandla en återställningsbar disk till något värre. En opålitlig disk bör klonas med något som är gjort för dåliga läsningar, eller skickas iväg om filerna är tillräckligt värdefulla. Vanliga återställningsappar är inte särskilt bra på att hantera hårdvara som aktivt håller på att fallera eftersom de fortsätter att be samma sjuka disk att bete sig som en normal disk.

En annan sak folk glömmer med gamla Mac-formaterade diskar är kryptering. Om den var krypterad med FileVault eller formaterad som en krypterad Mac OS Extended-volym ändras återställningsvägen. Du behöver lösenordet, och vissa verktyg kan visa nonsens tills det krypterade lagret hanteras korrekt. Samma idé gäller om den var en del av en Time Machine-disk, eftersom filstrukturen kan vara irriterande även när återställningen tekniskt fungerar.

Om du vill ha en snabb rimlighetskontroll innan du köper något, öppna Terminal och kör diskutil list. Radera inte, initiera inte, identifiera bara om macOS ser den fysiska disken och om det ser HFS-partitionen. Att se den fysiska disken men inte en monterbar volym pekar vanligtvis mer mot filsystemskada. Att se disken dyka upp och försvinna pekar mer mot hårdvara, kabel, bryggkort eller ström.

Det finns en liknande verklig diskussion här om du vill jämföra symptom innan du gör något riskabelt: Återställningsfall för extern HFS-disk.

Kortversionen: försök inte först göra den gamla disken användbar igen. Behandla den som en källa du extraherar från. Återställ till en annan disk, bedöm verktyg efter om de kan förhandsvisa dina faktiska filer och sluta om hårdvaran börjar bete sig instabilt.

En enhet som visar rätt kapacitet är en helt annan situation än en som visar 0 byte, 4 KB eller någon orimlig storlek. Om storleken är korrekt är en skrivskyddad skanning med Disk Drill rimlig; om storleken är fel skulle jag sluta skylla på HFS och i första hand misstänka kapslingen/USB-bryggan eller enhetens elektronik. Att byta kapsling före skanningen kan spara mycket bortkastad tid.