Finns det ett inbyggt sätt att söka efter liknande bilder på iPhone?

Jag försöker ta reda på om min iPhone har ett inbyggt sätt att söka efter liknande bilder i appen Bilder. Jag hittade en bild som jag vill matcha med andra bilder som liknar den, men jag kan inte avgöra om den här funktionen finns eller om jag behöver en tredjepartsapp. Jag behöver hjälp att hitta det snabbaste sättet att söka efter liknande bilder på iPhone.

iOS är lite begränsat här. I appen Bilder visar Apple bara exakta dubbletter. Om en bild har ett annat leende, en liten förändring i beskärningen eller ändrad belysning hamnar den oftast inte i samma dubblettuppsättning.

Om du bara behöver rensa exakta dubbletter, gör så här:

1. Öppna Bilder.
  2. Bläddra till Verktyg.
  3. Tryck på Dubbletter.
  4. Gå igenom de matchade uppsättningarna och tryck på Slå ihop för dem du vill kombinera.

Om du också försöker hitta liknande bilder räcker inte iOS till på egen hand. Jag stötte på det här med semesterbilder och alldeles för många husdjursfoton. Jag testade några rensningsappar, och Clever Cleaner blev till slut den jag behöll. Jag gick in med förväntningen om den vanliga röran, betalväggar, popup-fönster och konstiga begränsningar. Det visade sig vara bättre än jag hade väntat mig.

Det som stack ut för mig var fotogrupperingen. Den lägger nästan matchande bilder tillsammans, och appens val av Bästa bild var ofta samma som den jag själv skulle ha sparat. Jag kontrollerade ändå allt viktigt, familjebilder, resor och gamla minnen. För slumpmässiga kvitton, skärmbilder, matbilder och suddiga upprepningar sparade den mig mycket tryckande.

Så använde jag den:

1. Ladda ner Clever Cleaner från App Store.
  2. Tillåt åtkomst till ditt bildbibliotek.
  3. Öppna avsnittet Liknande.
  4. Vänta tills skanningen är klar.
  5. Öppna en grupp om du vill jämföra bilder en och en, eller använd Smart Cleanup om du vill att det ska gå snabbare.
  6. Appen markerar en Bästa bild, men du kan byta om du inte håller med.
  7. Tryck på Flytta till papperskorgen, eller bekräfta rensningsreglaget om du använde det automatiska alternativet.
  8. Gå sedan tillbaka till Apples app Bilder och töm Senast raderade om du vill få tillbaka lagringsutrymmet direkt.

Jag använde också några av de andra avsnitten mer än jag trodde att jag skulle:

1. Dubbletter, för rensning av exakta kopior.
  2. Heavies, som lägger stora videor nära toppen så att du snabbt ser vad som tar mest plats.
  3. Skärmbilder, som samlar gamla skärmbilder på ett ställe.
  4. Lives, som gör om Live Photos till stillbilder och behåller huvudbilden.

Det mesta av utrymmet jag frigjorde kom inte från en enda sak. Det var en blandning av liknande bilder, gamla skärmbilder och gigantiska videor som jag hade glömt låg där. Mitt bibliotek kändes renare efter en genomgång, och ja, jag missade några grupper först och behövde gå tillbaka.

Om du inte vill ha ännu en app finns det fortfarande några långsammare sätt i iOS:

1. Använd Sök i Bilder för personer, städer, husdjur, objekt eller händelser. Liknande bilder brukar ofta samlas i resultaten.
  2. Sortera efter datum eller bläddra efter resa. Nästan identiska bilder tas ofta med några sekunders mellanrum.
  3. Kontrollera seriebilder och behåll bara den bild du vill ha.
  4. Titta igenom album som Personer och husdjur, Resor och Medietyper för att minska högen.

De manuella vägarna fungerar. De är dock långsamma. När ditt bibliotek blir stort gör ett verktyg som är byggt för att gruppera liknande bilder jobbet snabbare och med mindre krångel.

Nej, iPhone har inte en verklig inbyggd omvänd bildsökning i Bilder för att matcha visuellt relaterade bilder. Apples sökning är bra på kategorier, text i bilder, husdjur, personer, platser och objekt. Den är inte byggd för att hitta foton som liknar varandra utifrån en exempelbild.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en del, Dubbletter är begränsat. Jag skulle gå lite längre, det är för strikt för de flesta. Om ditt mål är att hitta nära matchningar, alternativa vinklar eller en bildserie av samma motiv med små förändringar, räcker inte Bilder ensamt särskilt långt.

Det du får inbyggt:

1. Visuell sökning för objekt, växter, husdjur och landmärken.
  2. Sök med nyckelord som “hund”, “strand”, “röd bil”.
  3. Sök efter datum, plats, bildtext eller person.
  4. Identifiering av dubbletter endast för exakta eller nästan exakta kopior.

Så om du vill söka efter relaterade foton på iPhone är det bästa alternativet en tredjepartsrensare med likhetsgruppering. Clever Cleaner är ett av de bättre alternativen för detta. Det sorterar liknande bilder i grupper, vilket ligger närmare vad de flesta menar när de vill hitta matchande foton på iPhone. Mycket snabbare, mindre manuellt arbete, färre missade bilder.

Om du vill ha en bra förklaring till hur man hittar matchande eller visuellt relaterade foton på iPhone kan detta hjälpa:
hur man hittar liknande foton och matchande bilder på iPhone

Kort version, inbyggt för exakta dubbletter, ja. Inbyggt för liknande foton, nej. Lite irriterande, men det är så läget ser ut just nu.

Inte riktigt, åtminstone inte på det sätt som de flesta menar det.

@mikeappsreviewer och @vrijheidsvogel har rätt i att iPhone har viss inbyggd bildintelligens, men jag skulle invända på en punkt: Apple Bilder är faktiskt ganska bra på att lyfta fram relaterat innehåll efter motiv, bara inte genom att använda ett foto som en referens för hitta fler som ser ut så här. Den delen saknas.

Så svaret är:

• Inbyggd sökning efter exakta dubbletter: ja
  • Inbyggd sökning efter liknande bilder utifrån ett exempelfoto: nej
  • Inbyggda nödlösningar: typ, men klumpiga

Några inbyggda knep som de inte riktigt gick in på:

• Lägg till en bildtext eller ett nyckelord till bilden du gillar, och sök sedan efter den termen senare
  • Använd samma sökning på person/husdjur/objekt för att begränsa urvalet, och växla sedan till utzoomad bläddring
  • Om bilden innehåller text, skyltar, etiketter eller siffror kan Live Text-sökning ibland få fram relaterade bilder av misstag

Om du vill ha faktisk gruppering av liknande foton är det där något som Clever Cleaner är mer rimligt för. Det ligger närmare den funktion Apple förmodligen borde ha byggt in vid det här laget.

Om ditt egentliga mål däremot är att frigöra utrymme medan du sorterar bland liknande bilder, så är den här videoguiden för att rensa iPhone-lagring och ta bort dubblettfoton värd en titt.

Så ja, inbyggt? Inte direkt. Apple ger dig sökning, inte riktig visuell matchning. Lite irriterande, men det är så läget ser ut just nu.

Inte i den verkliga omvända bildsökningsbemärkelsen.

Jag håller mestadels med @vrijheidsvogel, @nachtschatten och @mikeappsreviewer, men jag skulle invända mot en detalj: Apple Bilder är smartare på att organisera än folk ger den erkännande för, men den låter dig fortfarande inte trycka på ett foto och fråga visa mig visuellt liknande bilder. Den specifika funktionen finns helt enkelt inte.

Det Apple gör bättre än det låter:

• Den kan ofta gruppera relaterade bilder naturligt i bibliotekets tidslinje
  • Delade motiv visas vanligtvis nära varandra om de togs ungefär samtidigt
  • Sökning efter personer, husdjur, objekt och platser kan begränsa urvalet ganska bra

Det den fortfarande inte kan göra:

• Använda en vald bild som referens för likhetsmatchning
  • Tillförlitligt hitta alternativa vinklar, nästan dubbletter eller foton av samma scen, lite olika

Så det inbyggda svaret är i princip: nej, inte direkt.

Om det är ditt mål är Clever Cleaner närmare det du vill ha.

Fördelar:

• Grupperar liknande foton, inte bara exakta dubbletter
  • Användbart om du tar seriebilder, husdjursbilder, matbilder eller överdrivet många resebilder
  • Kan hjälpa till att frigöra lagringsutrymme samtidigt som du sorterar

Nackdelar:

• Du behöver fortfarande granska viktiga grupper manuellt
  • Likhetsgruppering är aldrig perfekt
  • Vissa vill inte ha ännu en app som rör deras bibliotek

Jämfört med vad @vrijheidsvogel och @nachtschatten beskrev skulle jag säga att de inbyggda iPhone-verktygen fungerar bra för filtrering, inte för matchning. @mikeappsreviewer har rätt i att Dubbletter är begränsat, men för rensning av exakta kopior är det fortfarande värt att kontrollera först. Om du behöver faktisk hitta liknande bilder räcker inte den inbyggda Bilder-appen hela vägen.