Finns det ett gratis sätt att återställa raderade videor från SD-kort?

Jag råkade av misstag radera viktiga videor från mitt SD-kort när jag frigjorde utrymme, och jag behöver verkligen få tillbaka dem utan att betala för dyr programvara. Kortet användes i min kamera, och jag slutade använda det direkt för att undvika att skriva över något. Finns det någon gratis metod eller något verktyg för återställning av videor från SD-kort som faktiskt fungerar?

Jag känner till det här lite för väl. Du tar ut kortet, letar efter klippet och magen sjunker. Kanske raderade du det av misstag. Kanske formaterade kameran kortet. Kanske dök det upp något oklart kortfel och den vägrade läsa någonting. Det första steget spelar större roll än folk tror, eftersom det är lätt att förvandla en återställningsbar röra till en återvändsgränd.

Det som har räddat mig tidigare är enkelt. Raderad video finns ofta kvar på kortet tills ny data skrivs ovanpå den. Så om du slutar använda kortet direkt är dina chanser vanligtvis mycket bättre.

Ta först ut kortet

Jag skulle inte spela in en sekund till. Inga bilder heller. Formatera inte kortet. Pilla inte runt i kameran och prova slumpmässiga lösningar.

Ta ut minneskortet och låt det vara.

Om din kamera låter dig ansluta via USB skulle jag ändå hoppa över den vägen. En separat kortläsare brukar fungera bättre för återställningsskanningar. Mindre strul, färre anslutningsproblem.

Kontrollera om din dator fortfarande ser kortet

Sätt kortet i en kortläsare och anslut den till din dator.

Om Windows visar kortet, även om det står RAW, oallokerat eller ber dig formatera det, skulle jag inte få panik än. Återställningsappar kan ofta fortfarande skanna kort i det tillståndet.

Om det inte visas i Utforskaren, öppna Diskhantering och titta där. Jag har haft ett kort som försvann från normal vy men ändå dök upp i Diskhantering, vilket räckte för att kunna fortsätta.

Använd ett verktyg byggt för kameravideo, inte kontorsfiler

Det är här många bränner sig. Återställning av foton och dokument är en sak. Kameravideo är rörigare. På många kort är materialet uppdelat i massor av fragment utspridda över hela lagringen. Drönare, dashcams, actionkameror, spegellösa kameror, alla gör detta på sina egna irriterande sätt.

Jag fick bättre resultat med Disk Drill än med de generiska grejer jag provade tidigare. Anledningen är dess läge Advanced Camera Recovery. I stället för att ta ett filhuvud och gissa resten försöker det sätta ihop videobitarna igen i rätt ordning. För material från GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Insta360, dashcams och liknande utrustning spelar sådant här stor roll.

Det här gjorde jag

1. Installerade Disk Drill på min dator.

2. Anslöt det ursprungliga SD-kortet med en kortläsare.

3. Öppnade Disk Drill.

4. Valde SD-kortet från listan, klickade på Sök efter förlorad data och valde sedan Advanced Camera Recovery.

5. Lät skanningen bli klar. Jag skulle inte avbryta den halvvägs om inte kortet börjar koppla från.

6. Förhandsgranskade de videor som dök upp.

7. Återställde filerna till en annan enhet.

Den sista delen spelar roll. Skriv inte tillbaka de återställda filerna till samma kort. Spara dem någon annanstans, på din interna enhet, en extern SSD, var som helst utom källkortet.

När programvara fortfarande är rimligt

Jag skulle prova programvara först om problemet ser logiskt ut snarare än fysiskt. Saker som oavsiktlig radering, en snabbformatering, filsystemsskada eller ett kort som datorn fortfarande känner av men vägrar öppna.

När jag skulle sluta och skicka det till ett labb

1. Kortet har synliga fysiska skador.

2. Det blir snabbt varmt när du ansluter det.

3. Datorn känner inte av det alls.

4. Det fortsätter att koppla från under skanningar.

5. Kameran rapporterar hårdvarurelaterade fel.

6. Materialet är viktigt nog, betalt arbete, juridiska bevis, material från en engångshändelse, där ett dåligt gör det själv-försök skulle skada mer än serviceavgiften.

Jag lärde mig detta den hårda vägen. Upprepade hemmaförsök på ett kort som håller på att ge upp brukar göra saker värre, inte bättre. Återställningslabb läser ibland minneschippen direkt, vilket är en helt annan nivå än vad vanlig programvara gör.

Om ditt kort fortfarande går att upptäcka, sluta använda det och skanna det snart. Att vänta är inte problemet. Att skriva ny data är det.

Ja. Det finns först gratis sätt, och du bör prova dem innan du betalar.

Eftersom du slutade använda SD-kortet är dina chanser bättre. Raderade videor ligger ofta kvar där tills nya data skriver över dem. Den delen hade @mikeappsreviewer rätt om. Där jag skiljer mig lite är att jag skulle börja med gratisverktyg innan jag hoppar till betald återställning, om inte materialet är värt pengar eller om arbetsdeadlines är inblandade.

Det här skulle jag göra:

1. Skapa först en fullständig avbild av SD-kortet.
    Använd USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux. Arbeta från avbilden, inte från kortet. Om en skanning går fel eller om kortet börjar fallera har du fortfarande en ren kopia. Många hoppar över det här steget och ångrar sig.

2. Prova PhotoRec.
    Det är gratis och fult, men det fungerar. Det ignorerar filsystemet och söker efter rådata. Bra för raderade MP4-, MOV-, AVI-, MTS- och liknande kamerafiler. Den dåliga delen är att filnamn och mappar vanligtvis kommer tillbaka i trasigt skick.

3. Om kortet formaterades av kameran, prova sedan DigiCam-baserad återställning.
    Här är Disk Drill värt att titta på, särskilt för video från kameror och actionkameror. Dess kamerafokuserade skanning brukar fungera bättre med fragmenterade klipp än gammaldags gratisverktyg som söker rådata. Jag skulle fortfarande testa gratisgrejer först, men Disk Drill är ett av få betalalternativ jag skulle bry mig om.

4. Återställ till din dator, inte tillbaka till SD-kortet.
    Alltid. Inga undantag.

Några snabba fakta:
PhotoRec är gratis.
Windows File Recovery är gratis, men svagare för kameravideo.
Recuva är gratis, men det missar ofta fragmenterade videofiler.
Om kortet kopplas från, blir varmt eller försvinner från Diskhantering, stoppa. Gör-det-själv blir snabbt riskabelt.

Om du vill ha en steg-för-steg-video är detta en bra genomgång för återställning av video från SD-kort:
titta på denna YouTube-guide för återställning av video från SD-kort

Kort version: ja, gratis återställning är möjlig. Börja med en avbild av kortet, sedan PhotoRec. Om gratisverktyg misslyckas och kortet fortfarande kan läsas är Disk Drill ett av de bättre nästa försöken.

Ja, gratis är möjligt, men jag tänker inte hålla med helt med varken @mikeappsreviewer eller @viajantedoceu om en sak: inte varje raderad kameravideo behöver en fullskalig avancerad återställningsgenomgång direkt.

Om kortet fortfarande monteras normalt skulle jag först kolla efter dolda rester. Vissa kameror lämnar sidofiler, tillfälliga mappar eller konstiga DCIM-undermappar som ser tomma ut tills du aktiverar dolda filer. Prova också själva kameran igen i uppspelningsläge. Jag har sett klipp som varit borta på datorn men fortfarande indexerade av kameran. Sällsynt, men värt 2 minuter.

Efter det, gratisvägen:

• testa med PhotoRec eller Windows File Recovery
  • återställ till din dator, aldrig tillbaka till SD-kortet
  • kontrollera återställda videor direkt, eftersom vissa filer kommer tillbaka men faktiskt inte går att spela upp

Ett extra tips som ingen nämnde tillräckligt mycket: om en återställd MP4/MOV är korrupt, försök reparera den med untrunc eller VLC:s omslagning/konvertering. Ibland finns videodatan där, det är bara containern som blivit skadad.

Om gratisverktyg bara får fram trasiga fragment, då är Disk Drill ett rimligt nästa steg, särskilt för kameramaterial och fragmenterad video. Ingen magi, bara oftast bättre än enkla gratisverktyg.

Den här FB-tråden handlar i princip om att återställa raderade videor och filer från ett SD-kort.

Om kortet börjar koppla från, sluta hålla på med det. Det är där folk förvandlar återställningsbart till hoppsan.

En sak jag skulle lägga till till det som @viajantedoceu, @sterrenkijker och @mikeappsreviewer tog upp: kontrollera om videorna faktiskt blev raderade eller bara inte längre indexerade.

Kameror sparar ofta klippmetadata separat. Om SD-kortet fortfarande går att öppna, leta efter:

• mapparna DCIM och PRIVATE
  • AVCHD, MP_ROOT eller tillverkarspecifika mappar
  • små sidofiler som THM, XML, BDM, CPI

Ibland finns videoströmmen fortfarande kvar men kameran/datorn har tappat indexet. I så fall kan det hjälpa mer att kopiera hela mappstrukturen till din dator än en blind återställningsskanning.

Min ordning skulle vara:

1. Skrivskydda SD-kortet om det har en låsbrytare.
  2. Kopiera synliga filer/mappar först.
  3. Testa återställda eller kopierade videor med VLC, inte bara standardspelaren.
  4. Om klippen finns men inte går att öppna, prova containerreparation innan du antar total förlust.
  5. Gå först därefter vidare till djupare återställning.

Jag håller inte helt med om att gå direkt till tunga skanningar om kortet fortfarande ser normalt ut. Djup carving kan spotta ut hundratals skräpfragment, vilket slösar tid.

Om du faktiskt behöver programvara är Disk Drill ett rimligt nästa steg efter gratisförsök.

Fördelar med Disk Drill:

• bra på kameramedia
  • förhandsvisningen är användbar
  • bättre på stökig videoåterställning än många enkla gratisverktyg

Nackdelar med Disk Drill:

• de bästa funktionerna är inte helt gratis
  • skanningsresultaten kan vara överväldigande
  • inte värt det för ett fysiskt felande kort

Så ja, gratis återställning är möjlig, men bekräfta först om filerna är dolda, felindexerade eller bara containerskadade. Den delen missas ofta.