Finns det ett gratis sätt att återställa raderade foton från Canon-kamera?

Jag raderade av misstag foton från min Canon-kamera innan jag säkerhetskopierade dem, och några av dem är verkligen viktiga familjebilder. Jag letar efter ett gratis sätt att återställa raderade Canon-kamerafoton från minneskortet och vill veta vilka steg jag bör ta direkt för att undvika att förlora dem för gott.

Ja, det finns fortfarande en rätt bra chans att du får tillbaka bilderna. Det första jag skulle göra, utan att tveka, är att sluta använda Canon SD-kortet direkt. Ta inte en enda testbild till. Spela inte in ett klipp. Pilla inte runt och låt kameran skriva saker i bakgrunden. Om din kamera eller dator ber dig att formatera det, ignorera det.

Det jag har sett på Canon-kort är enkelt. När du raderar en bild tar kameran ofta bort listningen för filen, men bilddatan ligger kvar på kortet tills ny data skrivs ovanpå den. Så den största risken är inte själva raderingen. Det är det som händer efteråt.

Ta ut kortet ur kameran. Om det är ett SD-kort i fullstorlek med den lilla sidobrytaren, skjut den till låst läge. Det återställer inte filer av sig självt, men det minskar risken för oavsiktliga skrivningar. Litet steg, fortfarande värt att göra.

Därefter använder du en kortläsare och ansluter kortet till datorn på det sättet. Jag skulle hoppa över att ansluta Canon-kamerahuset via USB för återställningsarbete. Enligt min erfarenhet ger en kortläsare återställningsappar renare åtkomst till lagringen. Spara heller inte något på kortet. Kör inte CHKDSK på Windows. Kör inte Första hjälpen på en Mac före återställning. De verktygen försöker reparera problem i filsystemet. De är inte byggda för att hämta tillbaka raderade bilder, och ibland gör de ett stökigt kort ännu värre.

För återställning, använd filåterställningsprogram. Disk Drill är ett alternativ som folk använder för detta eftersom det läser vanliga Canon-format, inklusive RAW, och låter dig förhandsgranska filer innan du återställer dem. Förhandsgranskning är viktigare än folk tror. Det räddar dig från att återställa 400 konstiga filnamn bara för att upptäcka att hälften av dem är trasiga.

Här är processen jag skulle följa:

1. Installera återställningsappen på din dator, aldrig på SD-kortet.
  2. Sätt Canon SD-kortet i en kortläsare.
  3. Öppna appen och välj SD-kortet från enhetslistan.
  4. Kör en fullständig eller universell skanning.
  5. Kontrollera avsnittet för raderade eller förlorade filer.
  6. Begränsa resultaten till foton eller RAW-format.
  7. Förhandsgranska filerna du bryr dig om.
  8. Återställ dem till din dator eller en annan enhet, inte tillbaka till samma kort.

Innan du går all-in på kortåterställning, kolla de tråkiga ställena också. Jag har hittat saknade bilder där mer än en gång. Titta i Papperskorgen om du använder Windows. Titta i Papperskorgen på Mac. Om du hade Filhistorik, Time Machine, Google Drive, iCloud, OneDrive eller Canon image.canon-synkronisering igång i bakgrunden, kolla där också. Ibland är kopian på SD-kortet borta och molnkopian ligger där som om inget hade hänt.

Dina chanser är bättre om raderingen skedde nyligen och kortet låg oanvänt efteråt. Om du fortsatte att fotografera på det kanske vissa bilder fortfarande går att få tillbaka, men vissa filer kan vara delvis överskrivna, vilket betyder korrupta förhandsvisningar, trasiga RAW-filer eller bilder där delar saknas. Så ordningen spelar roll. Sluta använda kortet. Skanna det. Förhandsgranska det som dyker upp. Återställ till en annan enhet.

Och ja, efter en sådan skrämsel skulle jag sluta lita på det kortet resten av dagen. Kanske längre. Vissa kort verkar fungera fint ända till exakt den stund då du verkligen behöver att de inte beter sig konstigt. Irriterande, men den lärdomen fick jag den hårda vägen.

Gratisalternativ finns, ja. Den stora som folk missar är PhotoRec. Det är gratis, öppen källkod och bra på att hämta borttagna JPG-filer och många RAW-filer från SD-kort. Nackdelen är fula filnamn och ett klumpigt gränssnitt. Om du vill ha något som är enklare är Disk Drill trevligare att använda eftersom förhandsvisningar sparar tid, men den kostnadsfria delen beror på ditt operativsystem och din version, så kontrollera innan du börjar.

Jag håller med om det mesta som @mikeappsreviewer sa, men jag gillar inte riktigt att säga åt folk att gå direkt på en fullständig genomsökning först. Om kortet är friskt skulle jag först skapa en avbild av SD-kortet med ett verktyg som USB Image Tool eller Win32 Disk Imager och sedan skanna avbildsfilen. Säkrare. Om återställningsprogrammet kraschar eller kortet är opålitligt har du fortfarande ett rent försök kvar.

Kontrollera också om din Canon skrev till intern lagringshistorik via appens arbetsflöde. Om du importerade något tidigare med Canon Camera Connect, Lightroom eller Windows Photos, sortera efter datum taget, inte datum tillagt. Folk hoppar över det och tror att bilderna är borta när de ligger där.

Om du vill ha en snabb guide om att återställa filer från ett SD-kort i en kamera hjälper detta: titta på denna genomgång av fotoåterställning från kamerans SD-kort

Kort version:

1. Sluta använda kortet.
  2. Skapa först en kortavbild om möjligt.
  3. Prova PhotoRec för helt gratis återställning.
  4. Prova Disk Drill om du vill ha förhandsvisning och enklare sortering.
  5. Spara återställda filer på din dator, inte på SD-kortet.

Om bilderna raderades efter en formatering sjunker återställningsgraden, men den är fortfarande ofta ganska bra på Canon SD-kort om du inte tog fler bilder efteråt.

En sak jag skulle lägga till till det som @mikeappsreviewer och @viajeroceleste sa: kontrollera om bilderna bara blev dolda av en skadad DCIM-mapp i stället för att faktiskt ha raderats. Canon-kort kan ibland se tomma ut när mappstrukturen har blivit förstörd, men bildfilerna finns fortfarande kvar. I så fall kan ett gratisverktyg som Recuva ibland hitta JPG-filerna snabbt, och på Linux/macOS kan du till och med prova att montera kortet som skrivskyddat först för att undvika mer problem.

Jag håller inte helt med om att bara använda PhotoRec direkt. Det är jättebra, men det tar bort filnamn/mappar, vilket är irriterande om du försöker sortera familjebilder efter händelse. Om du vill ha ett renare gränssnitt och bättre förhandsvisning är Disk Drill oftast enklare för återställning av Canon-foton, även om den helt gratis delen beror på plattformsbegränsningar. Förhandsgranska först, återställ sedan, spara på en annan plats. Grundläggande, men folk gör fortfarande fel där.

Om din Canon dessutom tog RAW+JPEG, återställ båda. Ibland är JPEG-filen förstörd men RAW-filen är okej, eller tvärtom. Och om kortet börjar kopplas från eller läses extremt långsamt, sluta med gör-det-själv-försök och klona det först eftersom det kan betyda kortfel, inte bara en oavsiktlig radering.

För vidare läsning täcker den här diskussionen om återställning av Canon SD-kortfoton och lösningar liknande återställningssituationer också.

Kort svar: ja, det finns gratis sätt, men din bästa chans beror mer på att du inte återanvänder kortet än på vilken app du väljer.