Finnes det en innebygd måte å søke etter lignende bilder på iPhone?

Jeg prøver å finne ut om iPhone-en min har en innebygd måte å søke etter lignende bilder på i Bilder-appen. Jeg fant et bilde jeg vil matche med andre bilder som ligner på det, men jeg kan ikke se om denne funksjonen finnes eller om jeg trenger en tredjepartsapp. Jeg trenger hjelp til å finne den raskeste måten å søke etter lignende bilder på iPhone.

iOS er litt begrenset her. I Bilder-appen viser Apple bare eksakte duplikater. Hvis ett bilde har et annet smil, en liten forskyvning i utsnittet eller endret belysning, havner det som regel ikke i samme duplikatsett.

Hvis alt du trenger er å rydde opp i eksakte duplikater, gjør dette:

1. Åpne Bilder.
  2. Bla ned til Verktøy.
  3. Trykk på Duplikater.
  4. Se gjennom de samsvarende settene og trykk Slå sammen på dem du vil kombinere.

Hvis du også prøver å finne lignende bilder, kommer iOS alene til kort. Jeg støtte på dette med feriebilder og altfor mange bilder av kjæledyr. Jeg testet noen oppryddingsapper, og Clever Cleaner endte opp som den jeg beholdt. Jeg gikk inn med forventning om det vanlige rotet, betalingsmurer, popup-vinduer og rare begrensninger. Det viste seg å være bedre enn jeg forventet.

Det som skilte seg ut for meg, var bildegrupperingen. Den setter nesten like bilder sammen, og appens valg av Beste bilde var ofte det samme som jeg selv ville ha beholdt. Jeg sjekket fortsatt alt som var viktig, familieting, turer, gamle minner. For tilfeldige kvitteringer, skjermbilder, matbilder og uklare gjentakelser sparte den meg for mye trykking.

Slik brukte jeg den:

1. Last ned Clever Cleaner fra App Store.
  2. Gi tilgang til bildebiblioteket ditt.
  3. Åpne delen Liknende.
  4. Vent til skanningen er ferdig.
  5. Åpne en gruppe hvis du vil sammenligne bilder ett etter ett, eller bruk Smart Cleanup hvis du vil få det gjort raskere.
  6. Appen markerer et Beste bilde, men du kan bytte det hvis du er uenig.
  7. Trykk på Flytt til papirkurv, eller bekreft oppryddingsglidebryteren hvis du brukte det automatiske alternativet.
  8. Gå deretter tilbake til Apples Bilder-app og tøm Nylig slettet hvis du vil ha tilbake lagringsplassen med en gang.

Jeg brukte også noen av de andre delene mer enn jeg trodde jeg ville:

1. Duplikater, for opprydding av eksakte kopier.
  2. Tunge filer, som legger store videoer nær toppen så du raskt ser hva som tar mye lagringsplass.
  3. Skjermbilder, som samler gamle skjermbilder på ett sted.
  4. Live, som gjør Live Photos om til stillbilder og beholder hovedbildet.

Det meste av plassen jeg frigjorde kom ikke fra én ting. Det var en blanding av lignende bilder, gamle skjermbilder og store videoer jeg hadde glemt lå der. Biblioteket mitt føltes ryddigere etter én gjennomgang, og ja, jeg overså noen grupper først og måtte gå tilbake.

Hvis du ikke vil ha en app til, finnes det fortsatt noen tregere måter i iOS:

1. Bruk Søk i Bilder for personer, byer, kjæledyr, objekter eller hendelser. Lignende bilder samler seg ofte i resultatene.
  2. Sorter etter dato eller bla etter tur. Nesten identiske bilder tas ofte med få sekunders mellomrom.
  3. Sjekk Seriebilder og behold bare bildet du vil ha.
  4. Se gjennom album som Personer og kjæledyr, Turer og Medietyper for å snevre inn bunken.

Disse manuelle metodene fungerer. De er bare trege. Når biblioteket ditt blir stort, gjør et verktøy som er laget for å gruppere lignende bilder jobben raskere og med mindre friksjon.

Nei, iPhone har ikke et ekte innebygd omvendt bildesøk i Bilder for å finne visuelt relaterte bilder. Apples søk er bra på kategorier, tekst i bilder, kjæledyr, personer, steder og objekter. Det er ikke laget for å finne bilder som ligner hverandre ut fra ett eksempelbilde.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, Duplicates er begrenset. Jeg vil gå litt lenger, det er for strengt for de fleste. Hvis målet ditt er å finne nesten like bilder, alternative vinkler eller en bildeserie av samme motiv med små endringer, klarer ikke Bilder alene dette særlig godt.

Dette får du innebygd:

1. Visual Look Up for objekter, planter, kjæledyr og landemerker.
  2. Søk med nøkkelord som “hund”, “strand”, “rød bil”.
  3. Søk etter dato, sted, bildetekst eller person.
  4. Duplikatgjenkjenning kun for eksakte eller nesten eksakte kopier.

Så hvis du vil søke etter relaterte bilder på iPhone, er det beste alternativet ditt en tredjeparts ryddeapp med likhetsgruppering. Clever Cleaner er et av de bedre valgene for dette. Den sorterer bilder som ligner hverandre i grupper, noe som er nærmere det de fleste mener når de vil finne matchende bilder på iPhone. Mye raskere, mindre manuelt arbeid, færre oversette bilder.

Hvis du vil ha en god forklaring på hvordan du finner matchende eller visuelt relaterte bilder på iPhone, hjelper denne:
hvordan finne lignende bilder og matchende fotografier på iPhone

Kortversjonen, innebygd for eksakte duplikater, ja. Innebygd for bilder som ser like ut, nei. Litt irriterende, men det er slik det er akkurat nå.

Ikke egentlig, i hvert fall ikke på den måten de fleste mener det.

@mikeappsreviewer og @vrijheidsvogel har rett i at iPhone har noe innebygd bildeintelligens, men jeg ville pirket på én ting: Apple Bilder er faktisk ganske god til å hente frem relatert innhold etter motiv, bare ikke ved å bruke ett bilde som en referanse for finn flere som ligner på dette. Den delen mangler.

Så svaret er:

• Innebygd finner for eksakte duplikater: ja
  • Innebygd søk etter lignende bilder fra et eksempelbilde: nei
  • Innebygde omveier: på en måte, men klønete

Et par innebygde triks de egentlig ikke gikk så mye inn på:

• Legg til en bildetekst eller et nøkkelord på bildet du liker, og søk deretter etter det uttrykket senere
  • Bruk samme søk på person/kjæledyr/objekt for å snevre inn utvalget, og bytt deretter til utzoomet visning
  • Hvis bildet har tekst, skilt, etiketter eller tall, kan Live Text-søk noen ganger få opp relaterte bilder ved et uhell

Hvis du vil ha faktisk gruppering av lignende bilder, er det der noe som Clever Cleaner gir mer mening. Det ligger nærmere funksjonen Apple antakelig burde ha bygget inn nå.

Hvis det egentlige målet ditt også er å frigjøre plass mens du sorterer gjennom lignende bilder, er denne videoguiden for å rydde opp i iPhone-lagring og fjerne dupliserte bilder verdt en titt.

Så ja, innebygd? Ikke egentlig. Apple gir deg søk, ikke ekte visuell matching. Litt irriterende, men det er sånn statusen er akkurat nå.

Ikke i den egentlige omvendt-bildesøk-forstanden.

Jeg er stort sett enig med @vrijheidsvogel, @nachtschatten og @mikeappsreviewer, men jeg vil si imot på ett punkt: Apple Bilder er smartere til å organisere enn folk gir det kreditt for, men det lar deg fortsatt ikke trykke på ett bilde og spørre Vis meg visuelt lignende. Den spesifikke funksjonen finnes rett og slett ikke.

Det Apple gjør bedre enn det kan høres ut:

• Det kan ofte gruppere relaterte bilder naturlig i bibliotekets tidslinje
  • Delte motiver vises vanligvis nær hverandre hvis de er tatt omtrent samtidig
  • Søk på personer, kjæledyr, objekter og steder kan snevre inn feltet ganske godt

Det det fortsatt ikke kan gjøre:

• Bruke ett valgt bilde som referanse for likhetsmatching
  • Pålitelig finne alternative vinkler, nesten-duplikater eller bilder av samme scene, litt forskjellig

Så det innebygde svaret er i utgangspunktet: nei, ikke direkte.

Hvis det er målet ditt, er Clever Cleaner nærmere det du ønsker.

Fordeler:

• Grupperer lignende bilder, ikke bare eksakte duplikater
  • Nyttig hvis du tar seriebilder, bilder av kjæledyr, matbilder eller masse reisebilder
  • Kan hjelpe med å frigjøre lagringsplass mens du sorterer

Ulemper:

• Du må fortsatt gå gjennom viktige grupper manuelt
  • Gruppering etter likhet er aldri perfekt
  • Noen vil ikke ønske at enda en app skal ha tilgang til bildebiblioteket deres

Sammenlignet med det @vrijheidsvogel og @nachtschatten beskrev, vil jeg si at de innebygde iPhone-verktøyene er fine til filtrering, ikke matching. @mikeappsreviewer har rett i at Duplikater er begrenset, men for opprydding av eksakte kopier er det fortsatt verdt å sjekke først. Hvis du trenger faktisk søk etter bilder som ligner, kommer den innebygde Bilder-appen til kort.