Jeg slettet ved et uhell viktige videoer fra SD-kortet mitt mens jeg ryddet plass, og jeg må virkelig få dem tilbake uten å betale for dyr programvare. Kortet ble brukt i kameraet mitt, og jeg sluttet å bruke det med en gang for å unngå å overskrive noe. Finnes det en gratis metode eller et verktøy for gjenoppretting av videoer fra SD-kort som faktisk fungerer?
Jeg kjenner denne litt for godt. Du tar ut kortet, ser etter klippet, og magen synker. Kanskje du slettet det ved et uhell. Kanskje kameraet formaterte kortet. Kanskje det dukket opp en vag kortfeil og nektet å lese noe som helst. Det første trekket betyr mer enn folk tror, fordi det er lett å gjøre et gjenopprettbart rot om til en blindvei.
Det som har reddet meg før er enkelt. Slettet video blir ofte liggende på kortet til nye data skrives over den. Så hvis du slutter å bruke kortet med en gang, er sjansene dine vanligvis mye bedre.
Ta ut kortet først
Jeg ville ikke tatt opp ett sekund til med opptak. Ingen bilder heller. Ikke formater kortet. Ikke rot rundt i kameraet og prøv tilfeldige løsninger.
Ta ut minnekortet og la det være i fred.
Hvis kameraet ditt lar deg koble til via USB, ville jeg fortsatt hoppet over den løsningen. En separat kortleser oppfører seg som regel bedre ved gjenopprettingsskanninger. Mindre rar oppførsel, færre tilkoblingsproblemer.
Sjekk om datamaskinen din fortsatt ser kortet
Sett kortet i en kortleser og koble det til datamaskinen.
Hvis Windows viser kortet, selv om det står RAW, ikke-allokert, eller ber deg formatere det, ville jeg ikke fått panikk ennå. Gjenopprettingsapper kan ofte fortsatt skanne kort i den tilstanden.
Hvis det ikke vises i Filutforsker, åpne Diskbehandling og se der. Jeg har opplevd at ett kort forsvant fra normal visning og fortsatt dukket opp i Diskbehandling, og det var nok til å fortsette.
Bruk et verktøy laget for kameravideo, ikke kontorfiler
Det er her mange går på en smell. Gjenoppretting av bilder og dokumenter er én ting. Kameravideo er mer rotete. På mange kort er opptakene delt opp i masse fragmenter spredt over hele lagringen. Droner, dashbordkameraer, actionkameraer, speilløse kameraer, de gjør alle dette på sine egne irriterende måter.
Jeg fikk bedre resultater med Disk Drill enn med de generiske tingene jeg prøvde før. Grunnen er modusen Advanced Camera Recovery. I stedet for å hente en filheader og gjette resten, prøver den å sette videobiter sammen igjen i riktig rekkefølge. For opptak fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Insta360, dashbordkameraer og lignende utstyr betyr slikt veldig mye.
Dette gjorde jeg
Installerte Disk Drill på datamaskinen min.
Koblet til det originale SD-kortet med en kortleser.
Åpnet Disk Drill.
Valgte SD-kortet fra listen, klikket på Søk etter tapte data, og valgte deretter Advanced Camera Recovery.
Lot skanningen bli ferdig. Jeg ville ikke stoppet den halvveis med mindre kortet begynner å koble ut.
Forhåndsviste alle videoene som dukket opp.
Gjenopprettet filene til en annen disk.
Den siste delen er viktig. Ikke skriv de gjenopprettede filene tilbake til det samme kortet. Lagre dem et annet sted, den interne disken din, en ekstern SSD, hvor som helst bortsett fra kildekortet.
Når programvare fortsatt gir mening
Jeg ville prøvd programvare først hvis problemet ser logisk ut heller enn fysisk. Ting som utilsiktet sletting, en hurtigformatering, skade på filsystemet, eller et kort som datamaskinen fortsatt oppdager men nekter å åpne.
Når jeg ville stoppet og sendt det til et laboratorium
Kortet har synlig fysisk skade.
Det blir raskt varmt når du kobler det til.
Datamaskinen oppdager det ikke i det hele tatt.
Det fortsetter å koble fra under skanninger.
Kameraet rapporterer maskinvarerelaterte feil.
Opptakene betyr nok, betalt arbeid, juridisk bevis, opptak fra en engangshendelse, der et dårlig gjør-det-selv-forsøk ville kostet mer enn serviceavgiften.
Jeg lærte dette på den harde måten. Gjentatte hjemmeforsøk på et sviktende kort pleier å gjøre ting verre, ikke bedre. Gjenopprettingslaboratorier leser noen ganger minnebrikkene direkte, og det er et helt annet nivå enn det vanlig programvare gjør.
Hvis kortet ditt fortsatt kan oppdages, slutt å bruke det og skann det snart. Å vente er ikke problemet. Å skrive nye data er det.
Ja. Det finnes gratis metoder først, og du bør prøve dem før du betaler.
Siden du sluttet å bruke SD-kortet, er sjansene dine bedre. Slettede videoer blir ofte liggende der til nye data overskriver dem. Den delen hadde @mikeappsreviewer rett i. Der jeg er litt uenig, er at jeg ville startet med gratisverktøy før jeg gikk til betalt gjenoppretting, med mindre opptakene er verdt penger eller arbeidsfrister står på spill.
Dette ville jeg gjort:
-
Lag først et fullstendig bilde av SD-kortet.
Bruk USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux. Jobb fra bildet, ikke fra kortet. Hvis en skanning går galt eller kortet begynner å feile, har du fortsatt én ren kopi. Mange hopper over dette trinnet og angrer. -
Prøv PhotoRec.
Det er gratis og stygt, men det fungerer. Det ignorerer filsystemet og søker i rådata. Bra for slettede MP4-, MOV-, AVI-, MTS- og lignende kamerafiler. Den dårlige delen er at filnavn og mapper vanligvis kommer tilbake i rotete form. -
Hvis kortet ble formatert av kameraet, prøv DigiCam-basert gjenoppretting deretter.
Her er Disk Drill verdt å se på, spesielt for video fra kameraer og actionkameraer. Den kamerafokuserte skanningen pleier å fungere bedre med fragmenterte klipp enn gammeldagse gratis carve-verktøy. Jeg ville fortsatt testet gratis ting først, men Disk Drill er et av de få betalte alternativene jeg ville giddet å bruke. -
Gjenopprett til datamaskinen din, ikke tilbake til SD-kortet.
Alltid. Ingen unntak.
Noen raske fakta:
PhotoRec er gratis.
Windows File Recovery er gratis, men svakere for kameravideo.
Recuva er gratis, men den går ofte glipp av fragmenterte videofiler.
Hvis kortet kobler fra, blir varmt eller forsvinner fra Disk Management, stopp. Gjør-det-selv blir fort risikabelt.
Hvis du vil ha en trinnvis video, er dette en solid gjennomgang for gjenoppretting av video fra SD-kort:
se denne YouTube-guiden for gjenoppretting av video fra SD-kort
Kort versjon: ja, gratis gjenoppretting er mulig. Start med et bilde av kortet, deretter PhotoRec. Hvis gratisverktøy mislykkes og kortet fortsatt kan leses, er Disk Drill et av de bedre neste forsøkene.
Ja, gratis er mulig, men jeg er litt uenig med både @mikeappsreviewer og @viajantedoceu om én ting: ikke alle slettede kameravideoer trenger en fullverdig avansert gjenopprettingsrunde med en gang.
Hvis kortet fortsatt monteres normalt, ville jeg først sjekket etter skjulte rester. Noen kameraer etterlater sidecar-filer, midlertidige mapper eller rare DCIM-undermapper som ser tomme ut helt til du aktiverer skjulte filer. Prøv også selve kameraet igjen i avspillingsmodus. Jeg har sett klipp være borte på PC, men fortsatt indeksert av kameraet. Sjeldent, men verdt 2 min.
Etter det, gratisruten:
- test med PhotoRec eller Windows File Recovery
- gjenopprett til PC-en din, aldri tilbake til SD-kortet
- bekreft gjenopprettede videoer med en gang, fordi noen filer kommer tilbake, men kan faktisk ikke spilles av
Ett ekstra tips som ingen nevnte godt nok: hvis en gjenopprettet MP4/MOV er korrupt, prøv å reparere den med untrunc eller VLC sin rewrap/konvertering. Noen ganger er videodataene der, det er bare containeren som har blitt ødelagt.
Hvis gratisverktøy bare henter ut ødelagte fragmenter, så ja, Disk Drill er et rimelig neste steg, spesielt for kameraopptak og fragmentert video. Ikke magi, bare vanligvis bedre enn helt enkle gratisverktøy.
Denne FB-tråden handler også i bunn og grunn om å gjenopprette slettede videoer og filer fra et SD-kort.
Hvis kortet begynner å koble fra, slutt å tukle med det. Det er da folk gjør gjenopprettbart om til oops.
En ting jeg vil legge til til det @viajantedoceu, @sterrenkijker og @mikeappsreviewer dekket: sjekk om videoene faktisk ble slettet eller bare ikke lenger er indeksert.
Kameraer lagrer ofte klippmetadata separat. Hvis SD-kortet fortsatt kan åpnes, se etter:
- mappene DCIM og PRIVATE
- AVCHD, MP_ROOT eller leverandørspesifikke mapper
- små sidecar-filer som THM, XML, BDM, CPI
Noen ganger er videostrømmen fortsatt der, men kameraet/datamaskinen har mistet indeksen. I så fall kan det hjelpe mer å kopiere hele mappestrukturen til PC-en enn å kjøre en blind gjenopprettingsskanning.
Min rekkefølge ville vært:
- Aktiver skrivebeskyttelse på SD-kortet hvis det har en låsebryter.
- Kopier synlige filer/mapper av først.
- Test gjenopprettede eller kopierte videoer med VLC, ikke bare standardavspilleren.
- Hvis klipp finnes men ikke kan åpnes, prøv containerreparasjon før du antar totalt tap.
- Gå først deretter videre til dypere gjenoppretting.
Jeg er litt uenig i å gå rett til tunge skanninger hvis kortet fortsatt ser normalt ut. Dyp carving kan dumpe hundrevis av søppelfragmenter, noe som sløser tid.
Hvis du faktisk trenger programvare, er Disk Drill et greit neste steg etter gratis forsøk.
Fordeler med Disk Drill:
- god på kameramedier
- forhåndsvisning er nyttig
- bedre på rotete videogjenoppretting enn mange enkle gratisverktøy
Ulemper med Disk Drill:
- de beste funksjonene er ikke helt gratis
- skanneresultatene kan være overveldende
- ikke verdt det for et fysisk sviktende kort
Så ja, gratis gjenoppretting er mulig, men bekreft først om filene er skjulte, feilindekserte eller bare har containerskade. Den delen blir ofte oversett.