Finnes det en gratis måte å gjenopprette slettede bilder fra Canon-kamera på?

Jeg slettet ved et uhell bilder fra Canon-kameraet mitt før jeg tok sikkerhetskopi av dem, og noen av dem er virkelig viktige familiebilder. Jeg leter etter en gratis måte å gjenopprette slettede bilder fra Canon-kameraet fra minnekortet på, og vil vite hvilke steg jeg bør ta med en gang for å unngå å miste dem for godt.

Ja, det er fortsatt en god sjanse for at du kan få bildene tilbake. Det første jeg ville gjort, uten å nøle, er å slutte å bruke Canon-SD-kortet med en gang. Ikke ta ett testbilde til. Ikke spill inn et klipp. Ikke rot rundt og la kameraet skrive ting i bakgrunnen. Hvis kameraet eller datamaskinen ber om å formatere det, ignorer det.

Det jeg har sett på Canon-kort er enkelt. Når du sletter et bilde, fjerner kameraet ofte oppføringen for filen, men bildedataene blir liggende på kortet til nye data skrives over dem. Så hovedrisikoen er ikke selve slettingen. Det er det som skjer etterpå.

Ta kortet ut av kameraet. Hvis det er et SD-kort i full størrelse med den lille bryteren på siden, skyv den til låst posisjon. Det gjenoppretter ikke filer i seg selv, men det reduserer sjansen for utilsiktede skrivinger. Lite steg, men fortsatt verdt å gjøre.

Deretter bruker du en kortleser og kobler kortet til datamaskinen på den måten. Jeg ville hoppet over å koble Canon-kameraet til via USB for gjenopprettingsarbeid. Etter min erfaring gir en kortleser gjenopprettingsapper renere tilgang til lagringen. Ikke lagre noe på kortet heller. Ikke kjør CHKDSK på Windows. Ikke kjør Førstehjelp på Mac før gjenoppretting. De verktøyene prøver å reparere filsystemproblemer. De er ikke laget for å hente tilbake slettede bilder, og noen ganger gjør de et rotete kort verre.

For gjenoppretting, bruk programvare for filgjenoppretting. Disk Drill er ett alternativ folk bruker til dette fordi det leser vanlige Canon-formater, inkludert RAW, og det lar deg forhåndsvise filer før du gjenoppretter dem. Forhåndsvisning betyr mer enn folk tror. Det sparer deg fra å gjenopprette 400 rare filnavn bare for å oppdage at halvparten av dem er ødelagt.

Her er prosessen jeg ville fulgt:

1. Installer gjenopprettingsappen på datamaskinen din, aldri på SD-kortet.
  2. Sett Canon-SD-kortet inn i en kortleser.
  3. Åpne appen og velg SD-kortet fra enhetslisten.
  4. Kjør en full eller universell skanning.
  5. Sjekk delen for slettede eller tapte filer.
  6. Begrens resultatene til bilder eller RAW-formater.
  7. Forhåndsvis filene du bryr deg om.
  8. Gjenopprett dem til datamaskinen din eller en annen disk, ikke tilbake til det samme kortet.

Før du går helt inn for kortgjenoppretting, sjekk de kjedelige stedene også. Jeg har funnet manglende bilder der mer enn én gang. Se i Papirkurv hvis du bruker Windows. Se i Søppel på Mac. Hvis du hadde Filhistorikk, Time Machine, Google Drive, iCloud, OneDrive eller Canon image.canon-synkronisering i bakgrunnen, sjekk der også. Noen ganger er SD-kopien borte og skylagringskopien ligger der som om ingenting har skjedd.

Sjansene dine er bedre hvis slettingen skjedde nylig og kortet har ligget ubrukt etterpå. Hvis du fortsatte å ta bilder med det, kan noen bilder fortsatt komme tilbake, men noen filer kan være delvis overskrevet, noe som betyr korrupte forhåndsvisninger, ødelagte RAW-filer eller bilder med manglende deler. Så rekkefølgen betyr noe. Slutt å bruke kortet. Skann det. Forhåndsvis det som dukker opp. Gjenopprett til en annen disk.

Og ja, etter en slik forskrekkelse ville jeg sluttet å stole på det kortet resten av dagen. Kanskje lenger. Noen kort oppfører seg fint helt til det nøyaktige øyeblikket du trenger at de ikke skal være rare. Irriterende, men den lærte jeg på den harde måten.

Gratis alternativer finnes, ja. Det store mange overser er PhotoRec. Det er gratis, åpen kildekode, og flink til å hente ut slettede JPG-filer og mange RAW-filer fra SD-kort. Ulempen er stygge filnavn og et klønete grensesnitt. Hvis du vil ha noe enklere, er Disk Drill hyggeligere å bruke fordi forhåndsvisninger sparer tid, men den gratis delen avhenger av operativsystemet og versjonen din, så sjekk før du begynner.

Jeg er enig i det meste av det @mikeappsreviewer sa, men jeg liker ikke helt å si til folk at de skal gå rett på en full skanning først. Hvis kortet er friskt, ville jeg først laget et bilde av SD-kortet med et verktøy som USB Image Tool eller Win32 Disk Imager, og deretter skannet bildefilen. Tryggere. Hvis gjenopprettingsprogramvaren krasjer eller kortet er ustabilt, har du fortsatt ett rent forsøk igjen.

Sjekk også om Canon-kameraet ditt skrev til historikken for intern lagring gjennom appflyten sin. Hvis du importerte noe tidligere med Canon Camera Connect, Lightroom eller Windows Photos, sorter etter dato tatt, ikke dato lagt til. Folk hopper over det og tror bildene er borte når de ligger der.

Hvis du vil ha en rask guide til å gjenopprette filer fra et kamera-SD-kort, hjelper dette: se denne gjennomgangen av gjenoppretting av bilder fra kamera-SD-kort

Kortversjon:

1. Slutt å bruke kortet.
  2. Lag et kortbilde først hvis mulig.
  3. Prøv PhotoRec for helt gratis gjenoppretting.
  4. Prøv Disk Drill hvis du vil ha forhåndsvisning og enklere sortering.
  5. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din, ikke på SD-kortet.

Hvis bildene ble slettet etter en formatering, går gjenopprettingsraten ned, men den er fortsatt ofte ganske god på Canon SD-kort hvis du ikke tok flere bilder etterpå.

En ting jeg ville lagt til det @mikeappsreviewer og @viajeroceleste sa: sjekk om bildene bare ble skjult av en skadet DCIM-mappe i stedet for å være faktisk slettet. Canon-kort kan noen ganger se tomme ut når mappetabellen blir ødelagt, men bildefilene er fortsatt der. I så fall kan et gratis verktøy som Recuva noen ganger finne JPG-filene raskt, og på Linux/macOS kan du til og med prøve å montere kortet som skrivebeskyttet først for å unngå mer trøbbel.

Jeg er litt uenig i å bruke bare PhotoRec med en gang. Det er flott, men det fjerner filnavn/mapper, noe som er irriterende hvis du prøver å sortere familiebilder etter hendelse. Hvis du vil ha et renere grensesnitt og bedre forhåndsvisning, er Disk Drill vanligvis enklere for gjenoppretting av Canon-bilder, selv om hvor mye som er gratis avhenger av plattformbegrensninger. Forhåndsvis først, gjenopprett deretter, lagre et annet sted. Grunnleggende, men folk roter fortsatt til det.

Hvis Canon-kameraet ditt tok RAW+JPEG, gjenopprett begge deler. Noen ganger er JPEG-filen ødelagt, men RAW-filen er fin, eller omvendt. Og hvis kortet begynner å koble fra eller leses veldig sakte, stopp med gjør-det-selv-forsøk og klon det først, fordi det kan bety kortfeil, ikke bare tilfeldig sletting.

For ekstra lesing dekker denne diskusjonen om gjenoppretting av Canon SD-kortbilder og løsninger lignende gjenopprettingssituasjoner også.

Kort svar: ja, det finnes gratis måter, men den beste sjansen din avhenger mer av å ikke bruke kortet på nytt enn av hvilken app du velger.