Finnes det en bedre måte å slå sammen dupliserte bilder på iPhone enn Apples album for duplikater?

Jeg fant mange dupliserte bilder på iPhone-en min, og Apples album for Duplikater håndterer dem ikke slik jeg forventet. Noen treff virker feil, og det tar for lang tid å sortere alt manuelt. Jeg trenger hjelp til å finne en bedre måte å slå sammen dupliserte iPhone-bilder på uten å miste viktige bilder eller metadata.

Hvis du mener eksakte kopier, håndterer iPhonen din allerede det i Bilder.

Åpne Bilder.
Bla ned til Verktøy.
Trykk på Duplikater.
Trykk på Velg, deretter Velg alle, eller velg grupper én etter én.
Trykk på Slå sammen, og bekreft.

En liten hake er at Duplikater-albumet ikke alltid vises med en gang. Jeg så dette etter å ha importert et stort parti og én gang etter gjenoppretting fra sikkerhetskopi. iOS trengte litt tid før det var ferdig med å skanne biblioteket.

Der Apple kommer til kort, i hvert fall for meg, er med nesten-like bilder. Biblioteket mitt ligger på rundt 5 000 bilder, og rotet var ikke dupliserte filer. Det var ting som fire bilder av det samme måltidet, seks solnedgangsbilder tatt med to sekunders mellomrom, eller selfier der det ene øyet så liiitt bedre ut i ett bilde. Bilder gjorde ingenting med dem.

Jeg endte opp med å bruke Clever Cleaner av den grunn. Den sorterer både duplikater og lignende bilder, noe som betydde mer på telefonen min enn Apples innebygde verktøy for sammenslåing.

Slik har jeg brukt den:

1. Installer Clever Cleaner fra App Store.
  2. La den skanne biblioteket ditt.
  3. Åpne Lignende-delen.
  4. Bruk Smart Cleanup hvis du vil ha automatiske valg, eller sjekk hvert sett selv.
  5. Gå gjennom det den markerte, legg tilbake alt du vil beholde, og fullfør deretter oppryddingen.
  6. Tøm Nylig slettet hvis du vil frigjøre lagringsplass med en gang.

Bildevalgene var ganske gode slik jeg opplevde det. Jeg ser fortsatt gjennom dem før jeg sletter, fordi jeg ikke stoler blindt på noen app, men mesteparten av tiden valgte den bildet jeg selv ville ha beholdt.

Jeg beholdt den også på grunn av de ekstra oppryddingsverktøyene. Noen av dem var mer nyttige enn jeg forventet.

1. Heavies viser videoer sortert etter størrelse, størst først. Bra hvis lagringsplassen din stadig forsvinner og du raskt vil finne de verste synderne.
  2. Videokomprimering krymper store klipp i stedet for å fjerne dem. Jeg frigjorde noen GB på denne måten.
  3. Skjermbilder rydder bort gamle skjermbilder i én omgang.
  4. Lives gjør Live Photos om til vanlige bilder, noe som reduserer lagringsbruken.
  5. Swipe hjelper med å sortere eldre bilder måned for måned uten mye friksjon.

Så hvis problemet ditt er en håndfull ekte duplikater, er Bilder nok. Hvis biblioteket ditt er fullt av nesten-like bilder, går den innebygde løsningen glipp av mye. I mitt tilfelle frigjorde Clever Cleaner mer plass.

Apples Duplikater-album er greit for nøyaktige filtreff. Det er svakt for rotete biblioteker. Jeg er likevel ikke helt enig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Det største problemet er ikke bare nesten-duplikater. Apple hopper også over noen ekte duplikater når metadata ikke stemmer, som redigeringer, nedlastinger, WhatsApp-lagringer eller synkroniserte kopier.

Hvis du vil ha mindre manuelt arbeid, bruk et ryddeverktøy laget for bildesortering, ikke bildelagring. Clever Cleaner er et av de bedre alternativene på iPhone fordi det sorterer duplikatbilder og lignende bilder i separate grupper. Det betyr noe. Du vil ikke ha seriebilder blandet med eksakte kopier. Det sparer tid.

Det som fungerte for meg var dette:

1. La iPhone fullføre indekseringen først. La Bilder være åpen, koblet til strøm og på Wi-Fi en stund.
  2. Sjekk om duplikatene er redigerte versjoner, HDR-kopier eller bilder lagret av apper. Apple håndterer ofte disse merkelig.
  3. Sorter biblioteket ditt etter Nylig lagt til og etter albumkilde. Duplikater kommer ofte fra Meldinger, Instagram-lagringer, AirDrop og skysynkronisering.
  4. Bruk Clever Cleaner til massegjennomgang av lignende bilder. Det går raskere enn å trykke seg gjennom hundrevis av grupper i Bilder.
  5. Etter sletting, tøm Nylig slettet. Mange overser denne delen og tror appen ikke frigjorde plass.

Hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang, er denne raske guiden for opprydding av duplikatbilder på iPhone lettere å følge enn Apples hjelpesider.

Ett tips til. Før du massesletter noe, sjekk Innstillinger, navnet ditt, iCloud, Bilder. Hvis iCloud-bilder er på, synkroniseres slettinger på tvers av enheter. Åpenbart, men folk går fortsatt i fella på grunn av det.

Apples Duplicater-album er greit, men jeg er litt uenig i ideen om at det er det beste svaret når biblioteket ditt blir rotete. Det fungerer for åpenbare ting. Det er ikke så bra når duplikatene dine kommer fra redigeringer, meldingsapper, merkelig skysynkronisering eller lagrede versjoner med litt forskjellige data.

Det er der @mikeappsreviewer og @reveurdenuit begge peker i riktig retning, men jeg ville delt problemet i to:

1. eksakte duplikater
  2. lignende bilder du faktisk ikke trenger

Det er ikke den samme oppryddingsjobben.

Hvis du vil ha mindre trykking, bruk et verktøy som skiller disse kategoriene tydelig. Clever Cleaner gjør det bedre enn Apple Bilder etter min erfaring, spesielt når du har seriebilder, skjermbilder og rot med samme bilde men ikke teknisk identisk. Jeg ville likevel ikke stolt blindt på automatisk sletting. Gå gjennom først, og slett deretter.

Før du sletter massevis av ting, sjekk også om iCloud-bilder er slått på. Folk glemmer dette og lurer så på hvorfor bildene også forsvant fra iPaden.

Hvis du vil ha en solid gjennomgang, er denne tråden om hvordan slette dupliserte og lignende bilder på iPhone raskt ganske nyttig og enklere å skumlese enn Apples dokumentasjon.

Kortversjon: Apple for grunnleggende sammenslåing, Clever Cleaner for opprydding i den virkelige verden.