Jeg kom ved et uheld til at formatere mit ExFAT-USB-drev og har brug for hjælp til datagendannelse. Jeg har ikke kopieret noget nyt til det, men det indeholdt vigtige filer, som jeg har brug for at få tilbage. Hvilke trin eller værktøjer er de sikreste til at gendanne data fra et formateret ExFAT-USB-drev?
Jeg stødte på det her efter ved et uheld at have formateret et 128 GB kamera-SD-kort. Det var exFAT, og først regnede jeg med, at hele weekendens billeder og videoer var væk. Det vigtigste, jeg lærte, er ret enkelt: stop med at røre kortet med det samme. Det betyder mere end den specifikke gendannelsesapp, du vælger.
Læg ikke noget nyt på SD-kortet eller USB-drevet. Formater det ikke igen. Kør ikke CHKDSK eller andre reparationsværktøjer først. Hvis de gamle data endnu ikke er blevet overskrevet, gør enhver skrivning til den enhed gendannelse mindre sandsynlig.
Jeg tjekkede først sikkerhedskopier, men havde ikke en, der hjalp, så jeg gik med gendannelsessoftware. Jeg brugte Disk Drill, og i mit tilfælde fik det næsten alt tilbage.
Processen var grundlæggende:
- Installer Disk Drill på computeren, ikke på SD-kortet eller USB-drevet, du gendanner fra.
- Tilslut exFAT-kortet via en kortlæser.
- Vælg kortet i Disk Drill, og kør en scanning. Universal Scan er som regel den, man starter med.
- Lad scanningen blive færdig, og forhåndsvis derefter filerne, før du gendanner dem.
- Gem de gendannede filer på et andet drev, som f.eks. din interne SSD, ikke tilbage på det samme kort.
En nyttig detalje: Windows-versionen lader dig gendanne op til 100 MB gratis. Det er nok til at bekræfte, om filerne faktisk kan gendannes, før du beslutter, om den betalte version er pengene værd.
Hvis kortet eller USB-drevet opfører sig ustabilt, er der et ekstra trin, jeg ville tage først. Disk Drill kan oprette et diskimage, og det er værd at gøre, hvis enheden afbryder forbindelsen, læser smertefuldt langsomt eller virker inkonsekvent. Scan imaget i stedet for at belaste det originale medie igen og igen. Det er mere sikkert for et drev eller kort, der måske er ved at fejle.
Ved slettede kameravideoer, især fra droner, DSLR-kameraer, spejlløse kameraer, GoPro-kameraer eller dashcams, bør du også tjekke Advanced Camera Recovery (ACR). Jeg havde ikke rigtig brug for det, fordi min gendannelse mest var billeder, men det bliver ofte foreslået til fragmenterede MP4-, MOV- og lignende videofiler, som normale scanninger måske ikke kan samle korrekt.
Hvis Disk Drill ikke finder det, du har brug for, er TestDisk en anden mulighed. Det er gratis, men meget mindre begyndervenligt og er normalt bedre til beskadigede partitioner end til at finde enkelte slettede filer.
Det ene tilfælde, hvor jeg ikke ville blive ved med at prøve gør det selv-værktøjer, er fysisk fejl. Hvis SD-kortet eller USB-stikket ikke registreres på nogen computer, bliver ved med at koble fra, bliver usædvanligt varmt eller har synlige skader, så stop. Flere forsøg kan gøre tingene værre. Et gendannelseslaboratorium er dyrt, ofte et par hundrede dollars eller mere afhængigt af problemet, men hvis hardwaren selv er ved at fejle, er det som regel den bedre løsning. Mange laboratorier vil i det mindste vurdere det gratis.
Hvis det her bare er slettede filer eller en utilsigtet formatering, så stop med at bruge enheden nu og gendan dataene, før du foretager nogen reparationer. Det var det, der reddede mig.
Om det var en hurtigformatering eller en fuld formatering betyder meget her. Hvis det var den normale hurtigformatering, som Windows som standard laver, er gendannelse meget mulig, fordi filindholdet muligvis stadig ligger der. Hvis det var en fuld formatering, eller drevet blev formateret på noget, der nulstillede hele enheden, falder chancerne kraftigt.
Jeg er enig i rådet om at stoppe med at bruge den, men jeg ville være mere forsigtig med forventningerne. Efter en exFAT-formatering kan du muligvis få de faktiske filer tilbage, men miste mappestruktur, originale navne, datoer eller få delvise videoer. Det betyder ikke, at scanningen mislykkedes. Det betyder, at filsystemets poster blev beskadiget eller erstattet, og at gendannelsesværktøjet finder filer via signaturer i stedet for at læse det gamle mappetræ.
Hvis filerne er vigtige, så lav først et image af USB-drevet og scan det i stedet for selve drevet. Prøv derefter et værktøj som Disk Drill, R-Studio, DMDE, PhotoRec osv., og gendan til din computer eller et andet eksternt drev. Gendan ikke tilbage til det samme USB-drev. Hvis den første scanning viser filerne med korrekte navne og forhåndsvisninger, fint. Hvis den kun viser resultater af typen file0001.jpg, så gendan de vigtige ting alligevel og sorter dem senere. Det irriterende er, at den sikreste metode er langsommere, men den undgår at gøre en fejl, der kan gendannes, til en permanent overskrivning.
Hurtig formatering betyder ikke automatisk, at du får de gamle mapper og filnavne tilbage. På exFAT kan formateringen erstatte nok filsystemmetadata til, at et gendannelsesprogram måske kun finder rå filer efter type. Det er stadig en gendannelse, men det kan se rodet ud, især med mange små dokumenter eller filer, som bagefter alle har generiske navne.
Før scanning ville jeg sætte USB-drevet til skrivebeskyttet, hvis du kan. Nogle USB-sticks har en fysisk kontakt, de fleste har ikke, men du kan i det mindste undgå at åbne det i Stifinder mere end nødvendigt og ignorere enhver Windows-prompt, der beder om at reparere eller formatere det. Hvis du ved, hvordan man bruger imaging-værktøjer, så lav først et sektor-for-sektor-image. Hvis ikke, er det næstsikreste praktiske skridt at scanne det én gang og gemme de gendannede filer et andet sted. Undlad at teste gendannelsen ved at gendanne et par filer tilbage på den samme stick.
Disk Drill, R-Studio, DMDE og PhotoRec er alle fornuftige valg, men de er ikke magiske. Forhåndsvisning betyder mere end mærkenavnet. Hvis et værktøj viser forhåndsvisninger af dine faktiske fotos/dokumenter, er det et godt tegn. Hvis det viser tusindvis af filer uden navn, så gendan kun de typer, du først og fremmest er interesseret i, så du ikke spilder timer på at sortere affald. Disk Drill er nemmere for ikke-tekniske brugere, og denne Disk Drill-guide kan hjælpe, hvis du aldrig har brugt denne slags software, men bliv ikke ved med at installere og prøve tilfældige værktøjer direkte på USB’en. Installer alt på din pc, og behandl USB’en som bevismateriale, du prøver ikke at forstyrre.
Filtyperne betyder noget her: fotos og almindelige videoer kommer ofte bedre tilbage end spredte projektmapper, databaser eller masser af små Office-filer efter en exFAT-formatering.
Hvis filerne er penge værd, så lav først et image; hvis de bare er personligt vigtige, så scan én gang med Disk Drill eller lignende og vurder ud fra forhåndsvisninger, ikke ud fra antallet af fundne filer. En enorm liste over gendannet skrammel kan se opmuntrende ud, men forhåndsvisninger er den virkelige test.