Er det muligt at gendanne slettede billeder fra et SD-kort?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit SD-kort, mens jeg frigjorde plads, og nu prøver jeg at finde ud af, om de kan gendannes. Disse billeder betyder meget for mig, og jeg har ikke brugt kortet ret meget, siden det skete. Hvad er den bedste måde at gendanne slettede billeder fra et SD-kort på uden at gøre det værre?

Jeg oplevede det her én gang, og ja, den der synkende fornemmelse i maven rammer hurtigt. Det første, jeg gjorde, var at stoppe med at røre SD-kortet. Ingen flere billeder, ingen forsøg igen, ingen at sætte det tilbage i kameraet. Tag det ud og lad det være.

Slettede billeder bliver som regel ikke fjernet med det samme. Kortet markerer pladsen som ledig, og så skriver nye data ovenpå senere. Så hvis du blev ved med at tage billeder efter sletningen eller formateringen, falder chancerne for gendannelse voldsomt. Hvis kortet har ligget urørt, er chancerne stadig okay, nogle gange overraskende gode.

Før du installerer noget, ville jeg tjekke de oplagte steder.

Hvis sletningen skete, mens kortet var monteret på en Mac, så kig i papirkurven i macOS. Hvis det kom fra en Android-telefon, så åbn papirkurven i Google Fotos eller papirkurven i Samsung Galleri. De gemmer ofte slettede elementer i 30 til 60 dage. Tjek også, om din telefon eller kameraapp synkroniserede til en cloud-backup.

Hvis intet af det finder filerne, så er den praktiske vej gendannelsessoftware.

En fejl, jeg begik første gang, var at prøve at gendanne via selve telefonen. Dårlig idé. Det samme gælder at tilslutte nogle kameraer via USB og håbe, at softwaren kan se kortet ordentligt. Mange telefoner og nyere kameraer viser kun en begrænset visning af lageret, så gendannelsesværktøjer får ikke rå adgang til filsystemet. På telefoner vil mange apps have root-adgang, og uden det henter de ofte små forhåndsvisninger i stedet for fulde billeder. Det, der virkede bedre for mig, var en almindelig USB SD-kortlæser. Sæt kortet direkte i din Mac eller Windows-pc og scan det der.

Der findes en masse gendannelsesværktøjer derude. Nogle er gratis. PhotoRec er et, mange nævner, og det henter faktisk data, men da jeg brugte lignende værktøjer, endte jeg med et rod af omdøbte filer og ingen mappestruktur. Fint, hvis du har 40 billeder. Frygteligt, hvis du har 4.000.

Jeg havde bedre held med Disk Drill. Det føltes lettere at arbejde med, det genkendte almindelige fotoformater inklusive RAW-typer som CR2 og NEF, og forhåndsvisningsfunktionen sparede mig tid, fordi jeg kunne se, hvilke filer der var intakte, før jeg gendannede dem.

Her er den proces, jeg ville følge.

1. Installer Disk Drill på din computer. På macOS skal du give det Fuld diskadgang i indstillingerne for Privatliv, ellers scanner det måske ikke eksterne medier korrekt.

2. Sæt SD-kortet i med en kortlæser, og åbn derefter appen. Dit kort burde dukke op på drevlisten.

3. Vælg SD-kortet, og start en scanning efter mistede data. Hvis du ser en mulighed som Universal Scan, så brug den. Den tjekker som regel først nylige sletninger og laver derefter en dybere scanning baseret på filsignaturer.

4. Lad scanningen blive færdig. Du kan gennemse under scanningen, men jeg plejer at vente. Færre fejlslagne forsøg på den måde.

5. Åbn sektionen Billeder, når resultaterne vises. Filtrer efter format, hvis det er nødvendigt, eller rul gennem det hele. Brug forhåndsvisningsikonet på hver fil.

Forhåndsvisningen betyder mere end noget andet her. Hvis billedet åbner rent i forhåndsvisningen, kan filen som regel gendannes. Hvis det ikke kan åbnes, viser ødelagte stykker, mærkelige farver eller kun et halvt billede, er filen beskadiget og kommer måske ikke tilbage i god stand.

6. Vælg de billeder, du vil have, og tryk derefter på Gendan.

Når den spørger, hvor de gendannede filer skal gemmes, så gem dem ikke tilbage på det samme SD-kort. Gem dem på computerens interne drev eller et andet eksternt drev. At skrive gendannede filer til kildekortet, mens gendannelsen stadig er i gang, er sådan folk ødelægger de sidste dele, der stadig kan reddes. Jeg gjorde det selv én gang for mange år siden med et USB-stik. Aldrig igen.

Når gendannelsen er færdig, så åbn en håndfuld af de gendannede billeder og tjek dem. I fuld størrelse. Ikke som miniaturer. Når du ved, at filerne er gode, så sæt SD-kortet tilbage i kameraet og formater det der for en ren start.

Det er den vej, jeg ville gå. Sæt tempoet ned, skriv ikke noget nyt til kortet, og lav gendannelsen fra en computer med en ordentlig kortlæser. Den del betyder mere, end folk tror.

Ja, slettede billeder fra et SD-kort kan ofte gendannes, hvis du stoppede med at bruge kortet hurtigt. Sletning fjerner normalt filposten, ikke selve billeddataene med det samme. Nye skrivninger er den største trussel.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt, hold kortet ude af kameraet. Jeg er lidt uenig i at tjekke enhedens papirkurv først, hvis tiden er vigtig. Hvis billederne blev slettet på kameraet, hjælper de mapper ofte ikke, så jeg ville bruge min indsats på en ordentlig scanning fra en computer.

Det bedste træk er først at lave et byte-for-byte-billede af SD-kortet og derefter scanne billedet, ikke kortet. Det er vigtigt, hvis kortet har svage sektorer eller begynder at fejle under læsninger. På Linux eller macOS bruger man ofte ddrescue til dette. På Windows håndterer nogle gendannelsesapps også imaging. Kør derefter gendannelse på billedfilen.

Hvis du vil have en enklere løsning, er Disk Drill et solidt valg til fotogendannelse fra SD-kort. Det er ofte godt til at identificere JPG, PNG, RAW og andre kameraformater, og forhåndsvisninger sparer tid. Gem gendannede filer på din computer, aldrig tilbage på SD-kortet. Det punkt snubler mange over.

Hvis kortet blev formateret, virker gendannelse nogle gange stadig. Hurtig formatering efterlader mere end fuld formatering. Hvis TRIM trådte i kraft, hvilket er almindeligt på SSD’er, falder chancerne for gendannelse kraftigt. På SD-kort er understøttelse af TRIM mindre konsekvent, så der er stadig håb.

Det er også værd at læse dette: bedste video om gendannelsessoftware til slettede billeder fra SD-kort

Ja, det er muligt, og det forhold, at du næsten ikke brugte kortet bagefter, er faktisk den del, der betyder mest.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @techchizkid, men jeg vil tilføje én ting, som de lidt dansede udenom: Hvis disse billeder virkelig er uerstattelige, så lad være med at blive ved med at eksperimentere med tilfældige gratis værktøjer det ene efter det andet. Hver ekstra montering, scanning eller skrivning er endnu en chance for, at der sker noget dumt. Nogle gange er det sikreste træk ét forsigtigt gendannelsesforsøg, ikke fem forsøg med måske virker det her bedre.

Folk fokuserer også på sletning, men kortets tilstand betyder også noget. Hvis SD-kortet opfører sig mærkeligt, er langsomt, afbryder forbindelsen eller beder om at blive formateret, så behandl det som mulig hardwarefejl, ikke bare utilsigtet sletning. I så fald er det klogere først at lave et image end at scanne direkte.

Hvis kortet er stabilt, er Disk Drill et ret fornuftigt valg til gendannelse af billeder fra SD-kort, fordi det håndterer billedformater godt og lader dig forhåndsvise filer, før du gendanner dem. Den forhåndsvisningskontrol er enormt vigtig. Hvis billedforhåndsvisningen ser normal ud, har du sandsynligvis en solid kandidat til gendannelse. Gem alt på din computer, ikke tilbage på kortet. Indlysende, men folk gør det stadig på en eller anden måde.

Én lille uenighed med @techchizkid: Det er ideelt først at lave et image, ja, men for et normalt sundt kort og en ikke-teknisk person er det ofte mere realistisk at gå direkte til en skrivebeskyttet scanning i Disk Drill. Ikke alle har lyst til at kæmpe med ddrescue kl. 23, mens de paniksveder over bryllupsbilleder.

Hvis du vil have en nyttig tråd om præcis dette problem, er denne værd at se på:
hvordan man gendanner slettede billeder fra et SD-kort

Kort fortalt: stop med at bruge kortet, brug en kortlæser, gendan til et andet drev, og kontrollér de gendannede filer i fuld størrelse. Hvis der ikke dukker noget brugbart op, kan det være tid til en professionel gendannelsesservice, som irriterende nok er dyr, men nogle gange den eneste løsning.