Er det mulig å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort?

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet mitt mens jeg ryddet plass, og nå prøver jeg å finne ut om de kan gjenopprettes. Disse bildene betyr mye for meg, og jeg har ikke brukt kortet mye siden det skjedde. Hva er den beste måten å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort på uten å gjøre situasjonen verre?

Jeg opplevde dette en gang, og ja, den delen hvor magen synker kommer fort. Det første jeg gjorde var å slutte å røre SD-kortet. Ingen flere bilder, ikke prøve ting på nytt, ikke sette det tilbake i kameraet. Ta det ut og la det være i fred.

Slettede bilder blir vanligvis ikke fjernet med en gang. Kortet markerer plassen som ledig, og så skriver nye data over den senere. Så hvis du fortsatte å ta bilder etter slettingen eller formateringen, synker sjansen for gjenoppretting kraftig. Hvis kortet har ligget urørt, er sjansene fortsatt gode, noen ganger overraskende gode.

Før du installerer noe, ville jeg sjekket de åpenbare stedene.

Hvis slettingen skjedde mens kortet var montert på en Mac, se i papirkurven i macOS. Hvis dette kom fra en Android-telefon, åpne papirkurven i Google Foto eller Samsung Gallery sin papirkurv. Der blir slettede elementer ofte beholdt i 30 til 60 dager. Sjekk også om telefonen eller kameraappen din synkroniserte til en skylagringskopi.

Hvis ingen av disse stedene har filene, er den praktiske veien videre programvare for gjenoppretting.

En feil jeg gjorde første gang, var å prøve å gjenopprette via selve telefonen. Dårlig idé. Det samme gjelder å koble til enkelte kameraer via USB og håpe at programvaren ser kortet riktig. Mange telefoner og nyere kameraer viser bare en begrenset visning av lagringen, så gjenopprettingsverktøy får ikke rå tilgang til filsystemet. På telefoner vil mange apper ha root-tilgang, og uten det henter de ofte små ubrukelige forhåndsvisninger i stedet for fullstendige bilder. Det som fungerte bedre for meg, var en enkel USB SD-kortleser. Koble kortet direkte til Mac-en eller Windows-PC-en din og skann det der.

Det finnes en haug med gjenopprettingsverktøy der ute. Noen er gratis. PhotoRec er et navn mange nevner, og det henter faktisk ut data, men da jeg brukte lignende verktøy, endte jeg opp med et kaos av omdøpte filer og ingen mappestruktur. Greit hvis du har 40 bilder. Forferdelig hvis du har 4 000.

Jeg hadde bedre hell med Disk Drill. Det føltes enklere å bruke, det gjenkjente vanlige bildeformater inkludert RAW-typer som CR2 og NEF, og forhåndsvisningsfunksjonen sparte meg tid fordi jeg kunne se hvilke filer som var intakte før jeg gjenopprettet dem.

Her er prosessen jeg ville fulgt.

1. Installer Disk Drill på datamaskinen din. På macOS må du gi det Full Disk Access i personverninnstillingene, ellers kan det hende det ikke skanner eksterne medier riktig.

2. Sett inn SD-kortet med en kortleser, og åpne deretter appen. Kortet ditt skal vises i listen over stasjoner.

3. Velg SD-kortet og start en skanning etter tapte data. Hvis du ser et alternativ som Universal Scan, bruk det. Det sjekker vanligvis nylige slettinger først, og gjør deretter en dypere gjennomgang basert på filsignaturer.

4. La skanningen fullføres. Du kan bla gjennom underveis, men jeg pleier vanligvis å vente. Færre feilstarter på den måten.

5. Åpne Bilder-delen når resultatene vises. Filtrer etter format om nødvendig, eller bla gjennom alt. Bruk forhåndsvisningsikonet på hver fil.

Forhåndsvisningen betyr mer enn noe annet her. Hvis bildet åpnes rent i forhåndsvisning, kan filen vanligvis gjenopprettes. Hvis den ikke åpnes, viser ødelagte biter, rare farger eller bare halve bildet, er filen skadet og kommer kanskje ikke tilbake i god stand.

6. Velg bildene du vil ha, og trykk deretter på Recover.

Når du blir spurt hvor de gjenopprettede filene skal lagres, må du ikke lagre dem tilbake på det samme SD-kortet. Lagre dem på datamaskinens interne disk eller en annen ekstern disk. Å skrive gjenopprettede filer til kildekortet mens gjenopprettingen fortsatt pågår, er slik folk ødelegger de siste bitene som fortsatt kan reddes. Jeg gjorde dette en gang for flere år siden med en USB-minnepinne. Aldri igjen.

Etter at gjenopprettingen er ferdig, åpne noen av de gjenopprettede bildene og sjekk dem. I full størrelse. Ikke miniatyrbilder. Når du vet at filene er gode, kan du sette SD-kortet tilbake i kameraet og formatere det der for en ren start.

Det er veien jeg ville valgt. Ta det rolig, ikke skriv noe nytt til kortet, og gjør gjenopprettingen fra en datamaskin med en ordentlig kortleser. Den delen betyr mer enn folk tror.

Ja, slettede bilder fra et SD-kort kan ofte gjenopprettes, hvis du sluttet å bruke kortet raskt. Sletting fjerner vanligvis filoppføringen, ikke bildedataene med en gang. Nye skrivinger er den største trusselen.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, hold kortet ute av kameraet. Jeg er litt uenig i å sjekke enhetens papirkurv først hvis tid er viktig. Hvis bildene ble slettet på kameraet, hjelper slike mapper ofte ikke, så jeg ville heller brukt innsatsen på en ordentlig skanning fra en datamaskin.

Det beste er å lage et byte-for-byte-avbildning av SD-kortet først, og så skanne avbildningen, ikke kortet. Dette er viktig hvis kortet har svake sektorer eller begynner å feile under lesing. På Linux eller macOS bruker folk ofte ddrescue til dette. På Windows håndterer noen gjenopprettingsapper avbildning også. Deretter kjører du gjenoppretting på bildefilen.

Hvis du vil ha en enklere løsning, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av bilder fra SD-kort. Det pleier å identifisere JPG, PNG, RAW og andre kameraformater godt, og forhåndsvisninger sparer tid. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din, aldri tilbake på SD-kortet. Den delen snubler mange i.

Hvis kortet ble formatert, fungerer gjenoppretting fortsatt noen ganger. Hurtigformatering etterlater mer enn full formatering. Hvis TRIM slo inn, vanlig på SSD-er, faller sjansene for gjenoppretting kraftig. På SD-kort er TRIM-støtte mindre konsekvent, så det er fortsatt håp.

Også verdt å lese dette: beste programvarevideo for gjenoppretting av slettede bilder fra SD-kort

Ja, det er mulig, og det at du knapt brukte kortet etterpå er den delen som faktisk betyr mest.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @techchizkid, men jeg vil legge til én ting de på en måte danset rundt: hvis disse bildene virkelig er uerstattelige, ikke fortsett å eksperimentere med tilfeldige gratisverktøy ett etter ett. Hver ekstra montering, skanning eller skriving er en ny sjanse for at noe dumt skal skje. Noen ganger er det tryggeste trekket ett forsiktig gjenopprettingsforsøk, ikke fem kanskje denne fungerer bedre-forsøk.

Dessuten fokuserer folk på sletting, men kortets tilstand betyr også noe. Hvis SD-kortet oppfører seg rart, er tregt, kobler fra eller ber om å bli formatert, bør du behandle det som mulig maskinvarefeil, ikke bare tilfeldig sletting. I så fall er det smartere å lage et image først enn å skanne direkte.

Hvis kortet er stabilt, er Disk Drill et ganske rimelig valg for gjenoppretting av bilder fra SD-kort fordi det håndterer bildeformater godt og lar deg forhåndsvise filer før gjenoppretting. Den forhåndsvisningen er veldig viktig. Hvis forhåndsvisningen av bildet ser normal ut, har du sannsynligvis en solid kandidat for gjenoppretting. Lagre alt på datamaskinen din, ikke tilbake på kortet. Opplagt, men folk gjør det fortsatt på en eller annen måte.

En liten uenighet med @techchizkid: å lage et image først er ideelt, ja, men for et normalt friskt kort og en ikke-teknisk person er det ofte mer realistisk å gå rett til en skrivebeskyttet skanning i Disk Drill. Ikke alle vil slite med ddrescue klokken 23 mens de panikksvetter over bryllupsbilder.

Hvis du vil ha en nyttig tråd om akkurat dette problemet, er denne verdt å se på:
hvordan gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort

Kortversjonen: slutt å bruke kortet, bruk en kortleser, gjenopprett til en annen disk, og sjekk de gjenopprettede filene i full størrelse. Hvis ingenting nyttig dukker opp, kan det være på tide med en profesjonell gjenopprettingstjeneste, som er irriterende dyr, men noen ganger den eneste løsningen.