Er der en indbygget måde at søge efter lignende billeder på iPhone?

Jeg prøver at finde ud af, om min iPhone har en indbygget måde at søge efter lignende billeder på i appen Fotos. Jeg har fundet et billede, som jeg gerne vil matche med andre billeder, der ligner det, men jeg kan ikke se, om denne funktion findes, eller om jeg har brug for en tredjepartsapp. Jeg har brug for hjælp til at finde den hurtigste måde at søge efter lignende billeder på iPhone.

iOS er lidt begrænset her. I appen Fotos viser Apple kun helt nøjagtige dubletter. Hvis et billede har et andet smil, en lille forskydning i beskæringen eller ændret belysning, havner det som regel ikke i samme sæt dubletter.

Hvis du kun har brug for at rydde op i nøjagtige dubletter, så gør dette:

1. Åbn Fotos.
  2. Rul ned til Hjælpefunktioner.
  3. Tryk på Dubletter.
  4. Gennemgå de matchede sæt, og tryk på Flet på dem, du vil slå sammen.

Hvis du også prøver at fange lignende billeder, kommer iOS alene til kort. Jeg stødte på det her med feriebilleder og alt for mange kæledyrsfotos. Jeg testede et par oprydningsapps, og Clever Cleaner endte med at være den, jeg beholdt. Jeg gik ind til det og forventede det sædvanlige rod, betalingsmure, pop op-vinduer og mærkelige begrænsninger. Det viste sig at være bedre, end jeg havde forventet.

Det, der skilte sig ud for mig, var billedgrupperingen. Den samler næsten matchende billeder, og appens valg af Bedste billede var ofte det samme, som jeg selv ville have beholdt. Jeg tjekkede stadig alt vigtigt, familieting, rejser og gamle minder. Til tilfældige kvitteringer, skærmbilleder, madbilleder og slørede gentagelser sparede det mig for en masse tryk.

Sådan brugte jeg den:

1. Download Clever Cleaner fra App Store.
  2. Giv adgang til dit fotobibliotek.
  3. Åbn sektionen Lignende.
  4. Vent på, at scanningen bliver færdig.
  5. Åbn en gruppe, hvis du vil sammenligne billeder ét for ét, eller brug Smart Cleanup, hvis du vil have det klaret hurtigere.
  6. Appen markerer et Bedste billede, men du kan skifte det ud, hvis du er uenig.
  7. Tryk på Flyt til papirkurv, eller bekræft oprydningsskyderen, hvis du brugte den automatiske mulighed.
  8. Gå derefter tilbage til Apples Fotos-app, og ryd Slettet for nylig, hvis du vil have lagerpladsen tilbage med det samme.

Jeg brugte også nogle af de andre sektioner mere, end jeg troede, jeg ville:

1. Dubletter, til oprydning af nøjagtige kopier.
  2. Store filer, som placerer store videoer tæt på toppen, så du hurtigt kan finde pladsslugere.
  3. Skærmbilleder, som samler gamle skærmbilleder ét sted.
  4. Live, som gør Live Photos til stillbilleder og bevarer hovedbilledet.

Det meste af den plads, jeg frigjorde, kom ikke fra én enkelt ting. Det var en blanding af lignende billeder, gamle skærmbilleder og kæmpestore videoer, som jeg havde glemt lå der. Mit bibliotek føltes mere ryddeligt efter én gennemgang, og ja, jeg missede et par grupper i starten og måtte gå tilbage.

Hvis du ikke vil have endnu en app, er der stadig et par langsommere måder inde i iOS:

1. Brug Søg i Fotos til personer, byer, kæledyr, objekter eller begivenheder. Lignende billeder ligger ofte samlet i resultaterne.
  2. Sortér efter dato, eller gennemse efter rejse. Næsten identiske billeder bliver ofte taget med få sekunders mellemrum.
  3. Tjek Serie-billeder, og behold kun det billede, du vil have.
  4. Se i album som Personer & kæledyr, Rejser og Medietyper for at indsnævre bunken.

De manuelle metoder virker. De er bare langsomme. Når dit bibliotek bliver stort, klarer et værktøj, der er bygget til at gruppere lignende billeder, jobbet hurtigere og med mindre besvær.

Nej, iPhone har ikke en ægte indbygget omvendt billedsøgning i Fotos til at matche visuelt relaterede billeder. Apples søgning er god til kategorier, tekst i billeder, kæledyr, personer, steder og objekter. Den er ikke bygget til at finde billeder, der ligner hinanden, ud fra ét eksempelbillede.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, Dubletter er begrænset. Jeg vil gå lidt videre, det er for strengt for de fleste. Hvis dit mål er at finde næsten ens billeder, alternative vinkler eller en serie af det samme motiv med små ændringer, klarer Fotos alene det ikke godt.

Det, du får indbygget:

1. Visuelt opslag for objekter, planter, kæledyr og seværdigheder.
  2. Søgning med nøgleord som “hund”, “strand”, “rød bil”.
  3. Søgning efter dato, placering, billedtekst eller person.
  4. Registrering af dubletter kun for nøjagtige eller næsten nøjagtige kopier.

Så hvis du vil søge efter relaterede billeder på iPhone, er den bedste løsning en tredjepartsoprydder med gruppering efter lighed. Clever Cleaner er en af de bedre muligheder til dette. Den sorterer billeder, der ligner hinanden, i grupper, hvilket er tættere på, hvad de fleste mener, når de vil finde matchende billeder på iPhone. Meget hurtigere, mindre manuelt arbejde, færre oversete billeder.

Hvis du vil have en god forklaring på, hvordan du finder matchende eller visuelt relaterede billeder på iPhone, hjælper dette:
hvordan man finder lignende billeder og matchende fotos på iPhone

Kort version, indbygget til nøjagtige dubletter, ja. Indbygget til billeder, der ligner hinanden, nej. Lidt irriterende, men det er sådan, situationen er lige nu.

Ikke rigtigt, i hvert fald ikke på den måde de fleste mener det.

@mikeappsreviewer og @vrijheidsvogel har ret i, at iPhone har noget indbygget billedintelligens, men jeg ville lige påpege én ting: Apple Fotos er faktisk ret god til at fremhæve relateret indhold efter emne, bare ikke ved at bruge ét foto som en reference til find flere der ligner dette. Den del mangler.

Så svaret er:

• Indbygget finder til eksakte dubletter: ja
  • Indbygget søgning efter lignende billeder ud fra et eksempelbillede: nej
  • Indbyggede løsninger uden om: sådan nogenlunde, men klodset

Et par indbyggede tricks som de ikke rigtig gik i dybden med:

• Tilføj en billedtekst eller et nøgleord til det billede du kan lide, og søg så efter det udtryk senere
  • Brug den samme person/kæledyr/objekt-søgning til at indsnævre udvalget, og skift derefter til at browse i zoomet ud-visning
  • Hvis billedet har tekst, skilte, etiketter eller tal, kan Live Text-søgning nogle gange ved et tilfælde finde relaterede billeder

Hvis du vil have faktisk gruppering af lignende billeder, er det dér noget som Clever Cleaner giver mere mening. Det ligger tættere på den funktion Apple nok burde have bygget ind nu.

Hvis dit egentlige mål også er at frigøre plads, mens du sorterer gennem lignende billeder, er denne videoguide til at rydde op i iPhone-lagerplads og fjerne dublerede fotos værd at se.

Så ja, indbygget? Ikke rigtigt. Apple giver dig søgning, ikke ægte visuel matchning. Lidt irriterende, men det er den nuværende situation.

Ikke i den egentlige omvendt-billedsøgning-forstand.

Jeg er for det meste enig med @vrijheidsvogel, @nachtschatten og @mikeappsreviewer, men jeg vil sige imod på én detalje: Apple Fotos er bedre til at organisere, end folk giver det æren for, men det lader dig stadig ikke trykke på ét foto og spørge, vis mig visuelt lignende. Den specifikke funktion findes bare ikke.

Det Apple gør bedre, end det lyder:

• Det kan ofte gruppere relaterede billeder naturligt i dit biblioteks tidslinje
  • Delte motiver vises som regel tæt på hinanden, hvis de er taget omkring samme tidspunkt
  • Søgning efter personer, kæledyr, objekter og steder kan indsnævre feltet ret godt

Det kan det stadig ikke:

• Bruge ét valgt billede som reference til at matche lighed
  • Pålideligt finde alternative vinkler, næsten-duplicerede eller billeder af samme scene, lidt anderledes

Så det indbyggede svar er i bund og grund: nej, ikke direkte.

Hvis det er dit mål, er Clever Cleaner tættere på det, du vil have.

Fordele:

• Grupperer lignende billeder, ikke kun nøjagtige dubletter
  • Nyttigt hvis du tager burst-billeder, billeder af kæledyr, madbilleder eller rejse-spam
  • Kan hjælpe med at frigøre lagerplads, mens du sorterer

Ulemper:

• Du skal stadig gennemgå vigtige grupper manuelt
  • Gruppering efter lighed er aldrig perfekt
  • Nogle vil ikke have endnu en app, der rører deres bibliotek

Sammenlignet med det, @vrijheidsvogel og @nachtschatten beskrev, vil jeg sige, at de indbyggede iPhone-værktøjer er fine til filtrering, ikke matching. @mikeappsreviewer har ret i, at Dubletter er begrænset, men til oprydning af nøjagtige kopier er det stadig værd at tjekke først. Hvis du har brug for faktisk at finde lookalikes, kommer den indbyggede Fotos-app til kort.