Er der en gratis måde at gendanne slettede videoer fra SD-kort på?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige videoer fra mit SD-kort, mens jeg ryddede plads, og jeg har virkelig brug for at få dem tilbage uden at betale for dyr software. Kortet blev brugt i mit kamera, og jeg stoppede straks med at bruge det for at undgå at overskrive noget. Findes der en gratis metode eller et gratis værktøj til gendannelse af videoer fra SD-kort, som faktisk virker?

Jeg kender den her lidt for godt. Du tager kortet ud, tjekker efter klippet, og din mave synker. Måske slettede du det ved et uheld. Måske formaterede kameraet kortet. Måske dukkede der en vag kortfejl op, og det nægtede at læse noget som helst. Det første træk betyder mere, end folk tror, for det er nemt at gøre et problem, der kan gendannes, til en blindgyde.

Det, der har reddet mig før, er enkelt. Slettet video bliver ofte liggende på kortet, indtil nye data bliver skrevet ovenpå. Så hvis du stopper med at bruge kortet med det samme, er dine chancer som regel meget bedre.

Tag kortet ud først

Jeg ville ikke optage ét sekund mere. Heller ingen billeder. Formater ikke kortet. Lad være med at rode rundt i kameraet og prøve tilfældige løsninger.

Tag hukommelseskortet ud, og lad det være i fred.

Hvis dit kamera lader dig tilslutte via USB, ville jeg stadig springe den løsning over. En separat kortlæser opfører sig som regel bedre til gendannelsesscanninger. Mindre mærkelig opførsel, færre forbindelsesproblemer.

Tjek, om din computer stadig kan se kortet

Sæt kortet i en kortlæser, og tilslut den til din computer.

Hvis Windows viser kortet, selv hvis det står som RAW, ikke-allokeret, eller beder dig om at formatere det, ville jeg ikke gå i panik endnu. Gendannelsesapps kan ofte stadig scanne kort i den tilstand.

Hvis det ikke vises i Stifinder, så åbn Diskhåndtering og kig der. Jeg har haft et kort, der forsvandt fra den normale visning og stadig dukkede op i Diskhåndtering, og det var nok til at fortsætte.

Brug et værktøj, der er lavet til kameravideo, ikke kontorfiler

Det er her, mange bliver brændt af. Gendannelse af fotos og dokumenter er én ting. Kameravideo er mere rodet. På mange kort er optagelserne delt op i masser af fragmenter spredt ud over hele lageret. Droner, dashcams, actionkameraer, spejlløse kameraer, de gør alle dette på deres egne irriterende måder.

Jeg havde bedre resultater med Disk Drill end med de generiske værktøjer, jeg prøvede før. Grunden er dens tilstand Advanced Camera Recovery. I stedet for at tage en filheader og gætte resten, prøver den at samle videostykkerne igen i korrekt rækkefølge. For optagelser fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Insta360, dashcams og lignende udstyr betyder den slags rigtig meget.

Det gjorde jeg

1. Installerede Disk Drill på min computer.

2. Tilsluttede det originale SD-kort med en kortlæser.

3. Åbnede Disk Drill.

4. Valgte SD-kortet fra listen, klikkede på Søg efter mistede data og valgte derefter Advanced Camera Recovery.

5. Lod scanningen blive færdig. Jeg ville ikke stoppe den halvvejs, medmindre kortet begynder at falde ud.

6. Forhåndsviste de videoer, der dukkede op.

7. Gendannede filerne til et andet drev.

Den sidste del er vigtig. Skriv ikke de gendannede filer tilbage til det samme kort. Gem dem et andet sted, dit interne drev, en ekstern SSD, hvor som helst bortset fra kildekortet.

Når software stadig giver mening

Jeg ville prøve software først, hvis problemet ser logisk ud snarere end fysisk. Ting som utilsigtet sletning, en hurtig formatering, skader på filsystemet eller et kort, som computeren stadig registrerer, men nægter at åbne.

Hvornår jeg ville stoppe og sende det til et laboratorium

1. Kortet har synlige fysiske skader.

2. Det bliver hurtigt varmt, når du tilslutter det.

3. Computeren registrerer det slet ikke.

4. Det bliver ved med at afbryde under scanninger.

5. Kameraet rapporterer hardware-relaterede fejl.

6. Optagelserne er vigtige nok, betalt arbejde, juridisk bevis, optagelser fra en begivenhed, der kun sker én gang, hvor et dårligt gør det selv-forsøg ville skade mere end servicegebyret.

Det lærte jeg på den hårde måde. Gentagne hjemmeforsøg på et svigtende kort har en tendens til at gøre tingene værre, ikke bedre. Gendannelseslaboratorier læser nogle gange hukommelseschippene direkte, hvilket er et helt andet niveau end det, normal software gør.

Hvis dit kort stadig kan registreres, så stop med at bruge det og scan det snart. Det er ikke ventetiden, der er problemet. Det er at skrive nye data.

Ja. Der findes gratis metoder først, og du bør prøve dem, før du betaler.

Da du stoppede med at bruge SD-kortet, er dine chancer bedre. Slettede videoer bliver ofte liggende der, indtil nye data overskriver dem. Den del havde @mikeappsreviewer ret i. Hvor jeg er lidt uenig, er, at jeg ville starte med gratis værktøjer, før jeg går direkte til betalt gendannelse, medmindre optagelserne har pengeværdi, eller der er arbejdsdeadlines involveret.

Det ville jeg gøre:

1. Lav først et fuldt image af SD-kortet.
    Brug USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux. Arbejd ud fra imaget, ikke kortet. Hvis en scanning går galt, eller kortet begynder at fejle, har du stadig én ren kopi. Mange springer dette trin over og fortryder det.

2. Prøv PhotoRec.
    Det er gratis og grimt, men det virker. Det ignorerer filsystemet og søger i rå data. Godt til slettede MP4-, MOV-, AVI-, MTS- og lignende kamerafiler. Den dårlige del er, at filnavne og mapper som regel kommer tilbage i rodet form.

3. Hvis kortet blev formateret af kameraet, så prøv DigiCam-baseret gendannelse som det næste.
    Det er her, Disk Drill er værd at kigge på, især til video fra kameraer og actionkameraer. Dets kamerafokuserede scanning klarer sig ofte bedre med fragmenterede klip end gammeldags gratis filudtrækkere. Jeg ville stadig teste gratis ting først, men Disk Drill er en af de få betalte muligheder, jeg ville gide bruge.

4. Gendan til din computer, ikke tilbage til SD-kortet.
    Altid. Ingen undtagelser.

Et par hurtige fakta:
PhotoRec er gratis.
Windows File Recovery er gratis, men svagere til kameravideo.
Recuva er gratis, men den overser ofte fragmenterede videofiler.
Hvis kortet afbryder forbindelsen, bliver varmt eller forsvinder fra Diskhåndtering, så stop. Gør-det-selv bliver hurtigt risikabelt.

Hvis du vil have en trin-for-trin-video, er dette værd at se til gendannelse af SD-kortvideo:
se denne YouTube-guide til gendannelse af video fra SD-kort

Kort fortalt: ja, gratis gendannelse er mulig. Start med et image af kortet, derefter PhotoRec. Hvis gratis værktøjer fejler, og kortet stadig kan læses, er Disk Drill et af de bedre næste forsøg.

Ja, gratis er muligt, men jeg vil være lidt uenig med både @mikeappsreviewer og @viajantedoceu om én ting: ikke alle slettede kameravideoer behøver en fuld avanceret gendannelseskørsel med det samme.

Hvis kortet stadig monteres normalt, ville jeg først tjekke for skjulte rester. Nogle kameraer efterlader sidecar-filer, midlertidige mapper eller mærkelige DCIM-undermapper, som ser tomme ud, indtil du aktiverer skjulte filer. Prøv også selve kameraet igen i afspilningstilstand. Jeg har set klip være forsvundet på PC, men stadig indekseret af kameraet. Sjældent, men 2 minutter værd.

Derefter den gratis vej:

• test med PhotoRec eller Windows File Recovery
  • gendan til din PC, aldrig tilbage til SD-kortet
  • verificer de gendannede videoer med det samme, fordi nogle filer kommer tilbage, men faktisk ikke kan afspilles

Et ekstra tip, som ingen har nævnt nok: hvis en gendannet MP4/MOV er korrupt, så prøv at reparere den med untrunc eller VLCs rewrap/konvertering. Nogle gange er videodataene der, det er bare containeren, der er blevet ødelagt.

Hvis gratis værktøjer kun henter ødelagte fragmenter, så ja, er Disk Drill et rimeligt næste skridt, især til kameraoptagelser og fragmenteret video. Ikke magi, bare som regel bedre end helt simple gratisværktøjer.

Denne FB-tråd handler også grundlæggende om gendannelse af slettede videoer og filer fra et SD-kort.

Hvis kortet begynder at afbryde forbindelsen, så stop med at rode med det. Det er dér, folk forvandler gendanneligt til ups.

En ting, jeg vil tilføje til det, som @viajantedoceu, @sterrenkijker og @mikeappsreviewer dækkede: tjek, om videoerne faktisk blev slettet eller bare ikke længere indekseret.

Kameraer gemmer ofte klipmetadata separat. Hvis SD-kortet stadig kan åbnes, så kig efter:

• mapperne DCIM og PRIVATE
  • AVCHD, MP_ROOT eller producent-specifikke mapper
  • små sidecar-filer som THM, XML, BDM, CPI

Nogle gange er videostrømmen der stadig, men kameraet/computeren har mistet indekset. I så fald kan det hjælpe mere at kopiere hele mappestrukturen til din pc end en blind gendannelsesscanning.

Min rækkefølge ville være:

1. Aktivér skrivebeskyttelse på SD-kortet, hvis det har en låsekontakt.
  2. Kopiér synlige filer/mapper ud først.
  3. Test gendannede eller kopierede videoer med VLC, ikke kun standardafspilleren.
  4. Hvis klippene findes, men ikke kan åbnes, så prøv containerreparation, før du antager totalt tab.
  5. Gå først derefter videre til dybere gendannelse.

Jeg er en smule uenig i at gå direkte til tunge scanninger, hvis kortet stadig ser normalt ud. Dyb carving kan dumpe hundredvis af værdiløse fragmenter, hvilket spilder tid.

Hvis du har brug for software, er Disk Drill et rimeligt næste skridt efter gratis forsøg.

Fordele ved Disk Drill:

• god til kameramedier
  • forhåndsvisning er nyttig
  • bedre til rodet videogendannelse end mange grundlæggende gratis værktøjer

Ulemper ved Disk Drill:

• de bedste funktioner er ikke helt gratis
  • scanningsresultater kan være overvældende
  • ikke det værd for et fysisk svigtende kort

Så ja, gratis gendannelse er mulig, men bekræft først, om filerne er skjulte, fejlindekserede eller kun har containerskade. Den del bliver ofte overset.