Er der en gratis måde at gendanne slettede billeder fra Canon-kamera?

Jeg slettede ved et uheld billeder fra mit Canon-kamera, før jeg fik taget en sikkerhedskopi, og nogle af dem er virkelig vigtige familiebilleder. Jeg leder efter en gratis måde at gendanne slettede Canon-kamerabilleder fra hukommelseskortet på og vil gerne vide, hvilke skridt jeg skal tage med det samme for at undgå at miste dem for altid.

Ja, der er stadig en rimelig chance for, at du kan få billederne tilbage. Det allerførste, jeg ville gøre uden tøven, er at stoppe med at bruge Canon SD-kortet med det samme. Tag ikke ét testbillede mere. Optag ikke et klip. Lad være med at rode rundt og lade kameraet skrive ting i baggrunden. Hvis dit kamera eller din computer beder om at formatere det, så ignorér det.

Det, jeg har set på Canon-kort, er ret enkelt. Når du sletter et billede, fjerner kameraet ofte filens listepost, men billeddataene bliver på kortet, indtil nye data bliver skrevet ovenpå. Så den største risiko er ikke selve sletningen. Det er det, der sker bagefter.

Tag kortet ud af kameraet. Hvis det er et SD-kort i fuld størrelse med den lille kontakt på siden, så skub den til låst position. Det gendanner ikke filer i sig selv, men det mindsker risikoen for utilsigtede skrivninger. Lille skridt, men stadig værd at gøre.

Brug derefter en kortlæser og tilslut kortet til din computer på den måde. Jeg ville springe over at forbinde Canon-kameraet via USB til gendannelsesarbejde. Efter min erfaring giver en kortlæser gendannelsesapps renere adgang til lageret. Gem heller ikke noget på kortet. Kør ikke CHKDSK på Windows. Kør ikke First Aid på en Mac før gendannelse. De værktøjer forsøger at reparere filsystemfejl. De er ikke lavet til at hente slettede billeder tilbage, og nogle gange gør de et rodet kort værre.

Til gendannelse skal du bruge filgendannelsessoftware. Disk Drill er en mulighed, som folk bruger til dette, fordi det læser almindelige Canon-formater, herunder RAW, og det lader dig forhåndsvise filer, før du gendanner dem. Forhåndsvisning betyder mere, end folk tror. Det sparer dig for at gendanne 400 mærkelige filnavne bare for at opdage, at halvdelen af dem er ødelagte.

Her er den proces, jeg ville følge:

1. Installer gendannelsesappen på din computer, aldrig på SD-kortet.
  2. Sæt Canon SD-kortet i en kortlæser.
  3. Åbn appen, og vælg SD-kortet fra enhedslisten.
  4. Kør en fuld eller universel scanning.
  5. Tjek sektionen med slettede eller mistede filer.
  6. Indsnævr resultaterne til billeder eller RAW-formater.
  7. Forhåndsvis de filer, du går op i.
  8. Gendan dem til din computer eller et andet drev, ikke tilbage på det samme kort.

Før du går all-in på kortgendannelse, så tjek også de kedelige steder. Jeg har fundet manglende billeder der mere end én gang. Kig i Papirkurv, hvis du er på Windows. Kig i Papirkurv på Mac. Hvis du havde Filhistorik, Time Machine, Google Drive, iCloud, OneDrive eller Canon image.canon-synkronisering kørende i baggrunden, så tjek også der. Nogle gange er SD-kopien væk, og cloud-kopien ligger der bare, som om intet er sket.

Dine chancer er bedre, hvis sletningen skete for nylig, og kortet ikke blev brugt bagefter. Hvis du fortsatte med at tage billeder på det, kan nogle fotos måske stadig komme tilbage, men nogle filer kan være delvist overskrevet, hvilket betyder ødelagte forhåndsvisninger, ødelagte RAW-filer eller billeder med manglende stykker. Så rækkefølgen betyder noget. Stop med at bruge kortet. Scan det. Forhåndsvis det, der dukker op. Gendan til et andet drev.

Og ja, efter et chok som dette ville jeg stoppe med at stole på det kort resten af dagen. Måske længere. Nogle kort opfører sig fint lige indtil det præcise øjeblik, hvor du har brug for, at de ikke skal være mærkelige. Irriterende, men den lærte jeg på den hårde måde.

Der findes gratis muligheder, ja. Den store, som folk ofte overser, er PhotoRec. Det er gratis, open source, og godt til at hente slettede JPG-filer og mange RAW-filer fra SD-kort. Ulempen er grimme filnavne og en klodset brugerflade. Hvis du vil have noget nemmere, er Disk Drill rarere at bruge, fordi forhåndsvisninger sparer tid, men den gratis del afhænger af dit operativsystem og din version, så tjek det, før du går i gang.

Jeg er enig i det meste af det, @mikeappsreviewer sagde, men jeg er ikke vild med at bede folk om at gå direkte til en fuld scanning først. Hvis kortet er sundt, ville jeg først lave et image af SD-kortet med et værktøj som USB Image Tool eller Win32 Disk Imager og derefter scanne image-filen. Mere sikkert. Hvis gendannelsessoftwaren crasher, eller kortet er ustabilt, har du stadig ét rent forsøg tilbage.

Tjek også, om dit Canon har skrevet til intern lagringshistorik gennem appens arbejdsgang. Hvis du tidligere har importeret noget med Canon Camera Connect, Lightroom eller Windows Photos, så sorter efter dato taget, ikke dato tilføjet. Folk springer det over og tror, billederne er væk, når de ligger der.

Hvis du vil have en hurtig guide til gendannelse af filer fra et kameras SD-kort, hjælper dette: se denne gennemgang af gendannelse af billeder fra kameraets SD-kort

Kort version:

1. Stop med at bruge kortet.
  2. Lav først et kort-image, hvis det er muligt.
  3. Prøv PhotoRec for helt gratis gendannelse.
  4. Prøv Disk Drill, hvis du vil have forhåndsvisning og nemmere sortering.
  5. Gem gendannede filer på din computer, ikke på SD-kortet.

Hvis billederne blev slettet efter en formatering, falder gendannelsesraten, men den er stadig ofte rimelig på Canon SD-kort, hvis du ikke tog flere billeder bagefter.

En ting, jeg vil tilføje til det, som @mikeappsreviewer og @viajeroceleste sagde: Tjek, om billederne kun blev skjult af en beskadiget DCIM-mappe i stedet for faktisk at være slettet. Canon-kort kan nogle gange se tomme ud, når mappetabellen bliver ødelagt, men billedfilerne er stadig der. I så fald kan et gratis værktøj som Recuva nogle gange finde JPG-filerne hurtigt, og på Linux/macOS kan du endda prøve at montere kortet som skrivebeskyttet først for at undgå flere problemer.

Jeg er en smule uenig i kun at bruge PhotoRec med det samme. Det er fantastisk, men det fjerner filnavne og mapper, hvilket er irriterende, hvis du prøver at sortere familiebilleder efter begivenhed. Hvis du vil have en renere grænseflade og bedre forhåndsvisning, er Disk Drill som regel nemmere til gendannelse af Canon-billeder, selv om den helt gratis del afhænger af platformsbegrænsninger. Forhåndsvis først, gendan bagefter, gem et andet sted. Helt basalt, men folk laver stadig den fejl.

Hvis dit Canon-kamera også tog RAW+JPEG, så gendan begge dele. Nogle gange er JPEG-filen ødelagt, men RAW-filen er fin, eller omvendt. Og hvis kortet begynder at afbryde forbindelsen eller læses super langsomt, så stop med gør det selv-forsøg og klon det først, for det kan betyde kortfejl og ikke bare utilsigtet sletning.

Hvis du vil læse mere, dækker denne diskussion om gendannelse af Canon SD-kortbilleder og løsninger også lignende gendannelsessituationer.

Kort svar: ja, der findes gratis måder, men din bedste chance afhænger mere af ikke at genbruge kortet end af, hvilken app du vælger.