En enkel måte å utføre HFS-datagjenoppretting på en Mac?

Min gamle eksterne disk formatert med HFS sluttet å monteres på Mac-en min etter en uventet frakobling. Diskverktøy ser den, men jeg får ikke tilgang til filene mine. Jeg trenger hjelp med sikre alternativer for Mac HFS-datagjenoppretting før jeg prøver noe som kan overskrive eller skade disken.

Hvis disken har ting du faktisk bryr deg om, er det første trekket enkelt: slutt å rote med den. HFS/HFS+-gjenoppretting kan fungere i mange tilfeller, inkludert slettede filer, tømt Papirkurv, utilsiktet formatering eller en disk som oppførte seg merkelig etter en macOS-oppdatering. Men jo mer du prøver tilfeldige reparasjoner, desto større er risikoen for at gjenopprettingen blir dårligere.

Jeg ville håndtert det i denne rekkefølgen:

1. Slutt å skrive noe som helst til disken. Slettede data kan fortsatt være der, men nye filer kan overskrive dem.
  2. Sjekk om selve disken er i ferd med å feile. For en HDD, sjekk SMART-status med noe som Disk Drill eller DriveDx. Mange dårlige sektorer eller alvorlige advarsler betyr at du bør behandle disken som upålitelig.
  3. Hvis den virker ustabil, men du fortsatt kan lese den, lag først et diskbilde av disken. Jobb fra diskbildet i stedet for å skanne den originale maskinvaren gjentatte ganger.
  4. Hvis disken ser frisk ut og monteres eller vises normalt, gå rett til gjenopprettingsprogramvare. Ikke kjør Førstehjelp, ikke formater den på nytt, og ikke bruk reparasjonsverktøy før du har hentet ut filene du trenger.

For HFS-gjenoppretting ville jeg startet med Disk Drill. Det støtter HFS/HFS+, fungerer med interne og eksterne Mac-disker, og arbeidsflyten er ganske rett frem selv om du ikke har gjort datagjenoppretting før.

1. Åpne Disk Drill og velg HFS/HFS+-disken.
  2. Velg Søk etter tapte data. For eksterne disker er Universal Scan vanligvis det tryggeste standardvalget.
  3. La skanningen fullføre.
  4. Forhåndsvis resultatene før du gjenoppretter noe.
  5. Lagre de gjenopprettede filene på en annen disk, ikke på problemdisken.

Hvis det ikke finner filene, avhenger det av hva som faktisk skjedde. TestDisk kan være nyttig når hele HFS-partisjonen mangler, men det er ikke spesielt brukervennlig hvis du er vant til vanlige Mac-apper siden det kjører i et tekstgrensesnitt. Og hvis du har en oppdatert Time Machine-sikkerhetskopi, bruk den først. Det er vanligvis det ryddigste alternativet.

Situasjoner med hurtigformatering og tømt Papirkurv kan ofte gjenopprettes fordi filinnholdet vanligvis ikke slettes med en gang. Problemet begynner når macOS eller en annen app skriver nye data over den gamle plassen. Derfor er hastighet viktig, men forsiktig hastighet, ikke å klikke på hver eneste reparasjonsknapp du finner.

Jeg ville stoppet med gjør-det-selv-forsøk hvis disken ikke vises i Diskverktøy, kobles fra tilfeldig, klikker eller skraper, eller hvis gjenopprettingsverktøy stadig mislykkes med lesefeil. Det er tegn på at problemet kan være fysisk. På det tidspunktet kan det å slå den på igjen og igjen gjøre ting verre, og et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium er sannsynligvis et bedre valg.

Prøv en annen kabel, USB-port eller innkapsling før du antar at selve HFS-volumet er ødelagt. Hvis macOS viser initialize eller erase, avbryt det hver gang, og skann deretter fra en gjenopprettingsapp som Disk Drill først etter at stasjonen vises konsekvent.

Forvent at gjenopprettingen blir kjedelig, treg, og uten garanti for å komme tilbake med perfekte mappenavn. En HFS/HFS±disk som ble revet ut under en skriving kan ha en skadet katalog eller journal, og det er forskjellen mellom «filene er stort sett der, men volumet vil ikke monteres» og «gjenopprettingsappen kan bare finne løse filtyper med stygge navn.»

Jeg er enig i rådet om «ikke kjør Førstehjelp ennå». Diskverktøy Førstehjelp er ikke et forhåndsvisningsverktøy. Det prøver å reparere filsystemet, og reparasjoner betyr skrivinger. Noen ganger fungerer det, men hvis prioriteten din er å få tilbake filer, vil du ha en kopi av dataene før noe begynner å «fikse» katalogstrukturen.

Et lite forbehold om SMART-sjekker: med eksterne USB-disker er SMART litt tilfeldig. Noen kabinetter sender det videre, noen gjør ikke det, og noen får det til å se mindre nyttig ut enn det er. Så hvis SMART sier «ikke støttet», beviser ikke det at disken er i orden. Følg også med på oppførselen: treg oppdagelse, at den forsvinner fra Diskverktøy, at Finder fryser, klikkelyder, gjentatte frakoblinger, eller skanninger som kryper på samme prosent, er alle dårlige tegn.

Hvis det var min, ville jeg delt problemet i to tilfeller:

Hvis disken forblir synlig og ikke lager rare lyder, lag et diskbilde av den eller skann den skrivebeskyttet, og gjenopprett deretter til en annen disk. Disk Drill er greit for den typen brukervennlig skanning, spesielt hvis du vil ha forhåndsvisninger før du tar stilling til en stor haug med resultater. Hovedfellen er at du ikke bør lagre gjenopprettede filer tilbake på den samme eksterne disken. Det høres åpenbart ut, men folk gjør det fortsatt.

Hvis disken fortsetter å falle av bussen, ikke fortsett å starte forskjellige apper mot den hele natten. Det er da gjør-det-selv-gjenoppretting kan gjøre en gjenopprettbar disk verre. En ustabil disk bør klones med noe som er laget for dårlige lesinger, eller sendes inn hvis filene er verdifulle nok. Vanlige gjenopprettingsapper er ikke særlig gode til å håndtere maskinvare som aktivt svikter, fordi de fortsetter å be den samme syke disken om å oppføre seg som en normal disk.

En annen ting folk glemmer med gamle Mac-formaterte disker er kryptering. Hvis den var kryptert med FileVault eller formatert som et kryptert Mac OS Extended-volum, endres gjenopprettingsveien. Du trenger passordet, og noen verktøy kan vise meningsløst innhold til det krypterte laget håndteres riktig. Det samme gjelder hvis den var del av en Time Machine-disk, siden filoppsettet kan være irriterende selv når gjenopprettingen teknisk sett fungerer.

Hvis du vil ha en rask fornuftssjekk før du kjøper noe, åpne Terminal og kjør diskutil list. Ikke slett, ikke initialiser, bare identifiser om macOS ser den fysiske disken og om det ser HFS-partisjonen. Å se den fysiske disken, men ikke et monterbart volum, peker vanligvis mer mot filsystemskade. Å se disken dukke opp og forsvinne peker mer mot maskinvare, kabel, bridge board eller strøm.

Det finnes en lignende diskusjon fra virkeligheten her hvis du vil sammenligne symptomer før du gjør noe risikabelt: gjenopprettingstilfelle for ekstern HFS-disk.

Kortversjonen: ikke prøv å gjøre den gamle disken brukbar igjen først. Behandle den som en kilde du henter ut fra. Gjenopprett til en annen disk, vurder verktøy etter om de kan forhåndsvise de faktiske filene dine, og stopp hvis maskinvaren begynner å oppføre seg ustabilt.

En stasjon som viser riktig kapasitet, er en helt annen sak enn en som viser 0 byte, 4 KB eller en meningsløs størrelse. Hvis størrelsen er korrekt, er en skrivebeskyttet skanning med Disk Drill fornuftig; hvis størrelsen er feil, ville jeg sluttet å skylde på HFS og først mistenkt kabinettet/USB-broen eller stasjonselektronikken. Å bytte kabinett før skanning kan spare mye bortkastet tid.