Min eksterne harddisk åpnes ikke i Windows og viser «Parameteren er feil», men den vises fortsatt i Diskbehandling. Jeg prøver å finne ut om dette er et filsystemproblem, diskfeil eller noe jeg kan fikse uten å miste dataene. Hva bør jeg prøve neste gang?
Vær forsiktig med den feilen. The parameter is incorrect forteller deg ikke alltid hva som faktisk gikk galt. Den kan dukke opp etter en utrygg frakobling, strømbrudd, en dårlig USB-kabel eller skade på filsystemet. Windows kan nekte å åpne stasjonen selv om dataene fortsatt ligger der.
Det viktigste er å slutte å skrive til stasjonen for øyeblikket. Ikke formater den, ikke kopier noe over på den, og ikke skynd deg til å kjøre CHKDSK hvis filene er viktige. CHKDSK kan rette noen filsystemproblemer, men på en skadet stasjon kan det også endre eller fjerne skadede filsystemoppføringer mens det prøver å reparere dem.
Jeg ville sjekket de enkle tingene først:
- Bruk en annen USB-kabel.
- Koble den direkte til en annen USB-port, helst en på baksiden av en stasjonær PC.
- Prøv stasjonen på en annen datamaskin.
- Åpne Diskbehandling og se om stasjonen vises med riktig kapasitet.
Hvis Diskbehandling ser den, selv når Filutforsker sier at den er utilgjengelig, er gjenoppretting fortsatt fullt mulig.
Til det er Disk Drill et fornuftig sted å starte. Det har fungert bra for stasjoner der Windows ikke kunne åpne volumet fordi filsystemet var ødelagt.
Den tryggere arbeidsflyten ville være:
- Installer Disk Drill på den interne/systemdisken, ikke på den eksterne stasjonen med problemet.
- Åpne det og se om den eksterne stasjonen vises i enhetslisten.
- Hvis stasjonen oppfører seg ustabilt, bruk Byte-to-byte Backup før skanning. Det lager et fullstendig bilde av stasjonen, slik at du kan skanne kopien i stedet for å belaste originalen gjentatte ganger. Dette er viktig hvis stasjonen kobler fra, klikker eller oppfører seg inkonsekvent.
- Monter bildet, eller skann originalstasjonen bare hvis den virker stabil.
- Kjør en Universal Scan. Den ser etter vanlige filer, slettede filer og data som fortsatt kan gjenoppbygges fra det skadede filsystemet.
- Forhåndsvis filer før du gjenoppretter dem. Hvis bilder, dokumenter eller andre viktige filer forhåndsvises riktig, er det et godt tegn.
- Gjenopprett alt til en annen stasjon. Lagre aldri gjenopprettede filer tilbake på problemstasjonen. Gratisversjonen for Windows tillater opptil 100 MB gjenoppretting, noe som vanligvis er nok til å sjekke om filene dine faktisk kan gjenopprettes før du betaler.
Etter at de viktige filene er kopiert til et trygt sted, gir det mening å prøve å reparere stasjonen.
Hvis Windows fortsatt gjenkjenner filsystemet som NTFS, exFAT eller FAT32, kan du kjøre:
chkdsk X: /r
Bytt ut X med riktig stasjonsbokstav.
Hvis CHKDSK sier at stasjonen er RAW, eller det ikke kjører i det hele tatt, prøv TestDisk i stedet. Det kan ofte reparere partisjonsskader eller gjenopprette tapte partisjoner uten å formatere stasjonen.
Hvis gjenopprettingen er fullført og ingen av reparasjonsverktøyene hjelper, er hurtigformatering det neste jeg ville prøvd. Hvis det bare var et logisk filsystemproblem, kan en ny formatering fjerne feilen. Men hvis det samme problemet kommer tilbake etter formatering, ville jeg ikke stolt på den stasjonen lenger. Da kan det være maskinvarefeil.
Det er også én litt merkelig Windows-relatert ting som er verdt å sjekke: regionale innstillinger. Feil desimalskilletegn har forårsaket denne feilen for noen. Det er ikke den vanlige årsaken, men hvis samme feil skjer med flere stasjoner eller i andre Windows-oppgaver, er det verdt å se på.
Hvis stasjonen forsvinner fra Diskbehandling, klikker, spinner opp og ned om og om igjen, eller S.M.A.R.T. viser mange ventende eller omallokerte sektorer, slutt å prøve gjør-det-selv-løsninger. Det peker mer mot fysisk feil, og å holde stasjonen slått på kan gjøre gjenoppretting vanskeligere. Hvis dataene er viktige, er et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget.
Forvent at disken bare er lesbar lenge nok til å kopiere data, ikke nødvendigvis mulig å reparere der den er. Hvis Diskbehandling viser riktig størrelse, fokuser på gjenoppretting først; hvis den viser 0 byte, feil størrelse eller fortsetter å koble til på nytt, hopp over programvarereparasjoner og anta maskinvareproblemer.
Ikke klikk på Initialiser, Formater eller scan og reparer hvis Windows tilbyr det. At Diskbehandling ser stasjonen betyr bare at USB-broen og partisjonstabellen er synlige nok til at Windows oppdager den, ikke at volumet er trygt å reparere. Jeg ville sjekket om den viser en normal partisjon med forventet størrelse og filsystem, eller om det står RAW/ikke allokert. RAW peker vanligvis på skade i filsystemet; ikke allokert eller skiftende størrelser er et verre tegn. Hvis dataene er viktige, behandle den som skrivebeskyttet og gjenopprett eller lag et image av den først, slik @espritlibre sa. Disk Drill eller lignende verktøy er fine for å sjekke om data kan gjenopprettes, men nøkkeldetaljen er å lagre til en annen disk. Etter det kan du tenke på CHKDSK eller formatering. Å prøve å fikse først er slik folk gjør en gjenopprettbar stasjon til et kaos.
Ikke fortsett å koble den fra og til igjen om og om igjen for å se om det endrer seg. Hvert mislykkede monteringsforsøk kan gjøre en svak disk verre, og Windows kan fortsette å prøve bakgrunnsreparasjoner eller indeksering.
Hvis stasjonen inneholder noe viktig, lag først en klone eller et diskbilde av den, og skann deretter kopien med Disk Drill eller et annet gjenopprettingsverktøy. Etter gjenopprettingen ville jeg testet den bare disken utenfor USB-kabinettet hvis mulig, fordi noen ganger er det kabinettkortet som er problemet, ikke selve disken.