Een manier om iPhone-vertraging op te lossen zonder alles te resetten?

Mijn iPhone hapert de laatste tijd erg, met trage apps, vertraagd typen en af en toe vastlopen, maar ik wil echt niet al mijn gegevens wissen met een volledige reset. Ik heb de basisstappen zoals opnieuw opstarten al geprobeerd, en ik heb hulp nodig bij het vinden van andere manieren om hem sneller te maken zonder alles kwijt te raken. Op zoek naar de beste oplossingen voor iPhone-haperingen, trage prestaties en vastloopproblemen.

Het wordt snel irritant om te zien dat een dure telefoon struikelt over dingen zoals typen, swipen of Berichten openen. Ik heb het ook meegemaakt, en ik zou niet meteen overgaan tot het wissen van de telefoon. Een volledige reset is meestal de botte bijl waar mensen te vroeg naar grijpen.

Als de vertraging direct na een iOS-update begon, geef het dan een paar dagen

Dit deel brengt mensen vaak in de war. Na een grotere iOS-installatie is de telefoon vaak urenlang, soms een paar nachten, bezig met opruimwerk op de achtergrond. Hij indexeert foto’s opnieuw, bouwt appgegevens opnieuw op en brengt systeembestanden in orde voor de nieuwe versie. Terwijl hij dit allemaal doet, voelt de telefoon niet goed aan. Toetsenbordvertraging. Schokkerig scrollen. Apps die net wat langer nodig hebben om te openen.

Wat mij hielp, was saai simpel spul. Ik liet hem twee of drie nachten aan de oplader op wifi liggen. Ik heb hem ook één keer opnieuw opgestart. In mijn geval werd de vreemde vertraging minder zonder een diepgaandere oplossing.

Als je na een week nog steeds vertraging hebt, zou ik stoppen met de update zelf de schuld te geven.

Opslag is meestal het eerste waar ik naar kijk

Dit is wat ik het vaakst zie. iPhones hebben vrije ruimte nodig om adem te halen. Niet alleen voor foto’s en apps, maar ook voor tijdelijke bestanden die iOS schrijft terwijl dingen draaien. Zodra de vrije ruimte te laag wordt, begint de hele telefoon traag aan te voelen. Je merkt het op plekken waar het stom aanvoelt, toetsenbordvertraging, tragere appstarts, willekeurige pauzes.

Van wat ik heb gezien, helpt het om ongeveer 10 tot 20 procent vrije ruimte over te houden. Zak je daaronder, dan begint het lelijk te worden.

Foto’s zijn vaak de rommel

Mijn bibliotheek was het grootste probleem. Die met de hand opruimen was vreselijk. Te veel bijna-dubbelen, willekeurige screenshots, enorme oude video’s waarvan ik vergeten was dat ze er überhaupt waren. Ik ben uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken, vooral omdat ik het zat was om duizenden bestanden één voor één te sorteren. Het is gratis, zonder advertenties, zonder betaalmuur, wat zeldzaam genoeg was om me op te vallen.

De onderdelen die ik nuttig vond:

1. Similars groepeerde bijna identieke opnamen samen. Geen strikte duplicaten, maar de gebruikelijke burst van vijf foto’s waarvan er maar één de moeite waard is om te bewaren. Het koos een beste opname en ik gooide de rest weg.
  2. Heavies zette de grootste bestanden bovenaan met bestandsgroottes duidelijk zichtbaar. Daardoor waren oude 4K-clips en schermopnamen makkelijk te herkennen.
  3. Screenshots zette alle rommel overzichtelijk neer met de groottes zichtbaar op elke miniatuur. Die van mij was uitgegroeid tot een stapel die veel groter was dan ik dacht.
  4. Het verwerkte alles op de telefoon zelf. Dat vond ik belangrijker dan ik had verwacht toen ik persoonlijke foto’s begon te sorteren.

Ik maakte ongeveer 15 GB vrij. Daarna voelde de telefoon weer normaal aan.

Eén ding dat mensen missen: maak Recent verwijderd in Foto’s leeg. Dingen verwijderen is maar de helft van het werk. Die bestanden blijven daar 30 dagen staan en tellen nog steeds mee voor de opslag totdat je ze zelf wist.

Een paar instellingen aanpassen hielp ook

Als de opslag in orde is, of als je nog wat extra snelheid wilt winnen, zou ik deze hierna controleren.

Zet de energiebesparingsmodus uit als je die de hele dag aan laat staan
Die bespaart batterij door de prestaties te verlagen. Goed voor noodgevallen. Slecht als je telefoon al traag aanvoelt.

Beperk Ververs op achtergrond
Ga naar Instellingen > Algemeen > Ververs op achtergrond. Ik schakelde het uit voor apps waarvan het me niet uitmaakte of ze op de achtergrond werden bijgewerkt. Minder dingen die draaien betekent minder rommel die middelen opslokt.

Schakel Verminder beweging in
Ga naar Instellingen > Toegankelijkheid > Beweging en zet Verminder beweging aan. Dit maakt de processor niet krachtiger, maar het vermindert overgangseffecten, waardoor de telefoon voor mij minder schokkerig aanvoelde.

Werk je apps bij
Na een iOS-update lopen sommige apps traag omdat ze nog niet zijn bijgewerkt. Open de App Store en werk alles bij wat daar nog staat.

De batterijconditie is belangrijker dan mensen denken

Voordat je uren bezig bent met instellingen, kijk naar Instellingen > Batterij > Batterijconditie.

Als de maximale capaciteit onder de 80 procent ligt, treedt prestatiebeperking vaak in werking. Apple doet dit om uitval op versleten batterijen te voorkomen. Het eindresultaat voelt alsof de telefoon van de ene op de andere dag vijf jaar ouder is geworden. Op dat punt gaat geen enkele opruimactie het volledig oplossen.

Ik heb gezien dat een batterijvervanging meer voor de snelheid deed dan welke softwaretruc dan ook. Het kost minder dan de telefoon vervangen, en als de batterij versleten is, is dat de nettere oplossing.

Probeer dit laatste stapje nog vóór een volledige wisbeurt

Als er een week voorbij is, de opslag onder controle is, de batterijconditie goed genoeg is, en hij nog steeds hapert, probeer dan Stel alle instellingen opnieuw in.

Het pad is Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Stel alle instellingen opnieuw in.

Hiermee wis je je apps of foto’s niet. Het zet systeeminstellingen, netwerkinstellingen, weergavevoorkeuren en andere onderdelen terug die na een grote update soms in de war raken. Ik heb gezien dat dit vertraging oploste wanneer geen van de kleinere aanpassingen hielp.

Ik zou de fabrieksreset bewaren tot na dit alles, niet ervoor.

Ik zou de volledige wisactie voorlopig overslaan. @mikeappsreviewer heeft opslag, batterijconditie en Stel alle instellingen opnieuw in al behandeld, dus ik zou eerst naar een paar andere punten kijken.

1. Controleer Safari op ophoping.
    Instellingen > Safari.
    Wis geschiedenis en websitedata.
    Als Safari stroperig aanvoelt of je toetsenbord hapert in apps met webweergaven, helpt dit meer dan mensen denken.

2. Verwijder slechte widgets.
    Een kapotte widget vreet de hele dag geheugen.
    Veeg naar je widgets-scherm, bewerk het en verwijder de widgets die je niet nodig hebt.
    Hetzelfde geldt voor widgets op het toegangsscherm.

3. Schakel Live activiteiten uit.
    Instellingen > Face ID en toegangscode > Live activiteiten, of per app.
    Sport-, bezorg- en ritapps blijven het systeem allemaal bezig houden.

4. Mail-ophaalinstellingen.
    Instellingen > Mail > Accounts > Haal nieuwe gegevens op.
    Zet de meeste accounts op Haal op, niet op Push.
    Push houdt de telefoon bezig.

5. Controleer appgrootte, niet alleen fotogrootte.
    Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
    Als één app enorm groot is, ontlaad die app dan en installeer alleen die opnieuw.
    Sociale apps en berichtenapps slibben dicht. Opnieuw installeren lost vastlopers vaak op. Maak indien nodig eerst een back-up van chats, sla dat niet over.

6. Oplossing voor toetsenbordvertraging.
    Instellingen > Algemeen > Toetsenbord.
    Schakel Voorspellend, Veeg om te typen en Dicteren een dag uit.
    Toetsenborden van derden zijn erger. Schakel terug naar het Apple-toetsenbord en test.

7. VPN- en beveiligingsapps.
    Deze vertragen alles voortdurend.
    Schakel elke altijd-ingeschakelde VPN, DNS-filter of antivirusapp uit. Een iPhone heeft de helft van die rommel niet nodig.

Als je opslag vol staat met foto’s, is Clever Cleaner een prima manier om snel duplicaten en grote video’s op te ruimen. Deze review is nuttig om te lezen als je details wilt voordat je iets installeert:
bekijk deze review van Clever Cleaner voor iPhone en gids voor opslagopschoning

Met één ding ben ik het niet helemaal eens: Verminder beweging laat de telefoon voor sommige mensen soepeler aanvoelen, maar als je echt last hebt van vastlopers, verbergt het het probleem meer dan dat het het oplost.

Als niets hiervan iets verandert, zou ik in deze volgorde testen. Verwijder één problematische app. Installeer die opnieuw. Doe daarna Stel alle instellingen opnieuw in. Volledig wissen is het laatste redmiddel, niet stap twee.

Ik zou de nucleaire optie voorlopig vermijden. @mikeappsreviewer en @voyageurdubois hebben al veel van de gebruikelijke oplossingen behandeld, dus ik zou een paar dingen controleren waar ze niet echt diep op zijn ingegaan.

Kijk eerst naar oververhitting. Als je iPhone vaak warm aanvoelt, gaan de prestaties hard achteruit. Hoesjes kunnen het erger maken, vooral dikke. Probeer hem tijdens het opladen een tijdje zonder hoesje te gebruiken en kijk of de vertraging verandert.

Controleer ten tweede toegankelijkheidsfuncties zoals Voice Control, Sound Recognition of te veel meldingen. Die kunnen ongemerkt flink op de prestaties drukken. Hetzelfde geldt voor een hoop Focus-automatiseringen en Opdrachten die op de achtergrond draaien. Mensen vergeten dat die bestaan en vragen zich dan af waarom typen voelt alsof het door stroop gaat.

Open ook Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysegegevens. Als je steeds dezelfde appnaam ziet crashen, kan die app de hele telefoon vertragen. Verwijder die ene app voordat je iets drastisch doet.

Eén punt waar ik het enigszins oneens over ben met anderen: apps opnieuw installeren is nuttig, maar als de vertraging systeembreed is, zou ik beter kijken naar beschadigde iOS-restanten. Probeer in dat geval bij te werken naar de nieuwste iOS-puntrelease als die beschikbaar is, of installeer zelfs dezelfde versie via Finder/iTunes zonder te wissen. Dat kan systeembestanden vernieuwen zonder je gegevens te wissen.

Als opslag deel van het probleem is, is Clever Cleaner nog steeds het bekijken waard om dubbele foto’s, grote video’s en screenshot-rommel snel op te ruimen. Ik vond deze praktische Clever Cleaner-review voor het vrijmaken van iPhone-opslag nuttig voordat ik het probeerde.

Een volledige reset moet echt het allerlaatste redmiddel zijn, niet stap twee.