Mijn oude extern geformatteerde HFS-schijf wordt niet meer gekoppeld op mijn Mac na een onverwachte ontkoppeling. Schijfhulpprogramma ziet de schijf, maar ik heb geen toegang tot mijn bestanden. Ik heb hulp nodig met veilige opties voor Mac HFS-gegevensherstel voordat ik iets probeer dat de schijf kan overschrijven of beschadigen.
Als er spullen op de schijf staan waar je echt om geeft, is de eerste stap simpel: stop met eraan te rommelen. HFS/HFS+-herstel kan in veel gevallen werken, inclusief verwijderde bestanden, geleegde Prullenmand, per ongeluk formatteren of een schijf die vreemd begon te doen na een macOS-update. Maar hoe meer willekeurige reparaties je probeert, hoe groter het risico dat het herstel slechter uitpakt.
Ik zou het in deze volgorde aanpakken:
- Stop met iets naar de schijf te schrijven. Verwijderde gegevens kunnen er nog steeds staan, maar nieuwe bestanden kunnen ze overschrijven.
- Controleer of de schijf zelf defect raakt. Controleer bij een HDD de SMART-status met iets als Disk Drill of DriveDx. Veel slechte sectoren of ernstige waarschuwingen betekenen dat je de schijf als onbetrouwbaar moet beschouwen.
- Als de schijf instabiel lijkt maar je hem nog kunt lezen, maak dan eerst een image van de schijf. Werk vanaf de schijfimage in plaats van de originele hardware herhaaldelijk te scannen.
- Als de schijf gezond lijkt en normaal wordt aangekoppeld of weergegeven, ga dan direct naar herstelsoftware. Voer geen EHBO uit, formatteer hem niet opnieuw en gebruik geen reparatietools voordat je de bestanden hebt teruggehaald die je nodig hebt.
Voor HFS-herstel zou ik beginnen met Disk Drill. Het ondersteunt HFS/HFS+, werkt met interne en externe Mac-schijven en de werkwijze is vrij eenvoudig, zelfs als je nog nooit eerder gegevensherstel hebt gedaan.
- Open Disk Drill en kies de HFS/HFS+-schijf.
- Kies Zoeken naar verloren gegevens. Voor externe schijven is Universal Scan meestal de veiligere standaardoptie.
- Laat de scan voltooien.
- Bekijk een voorbeeld van de resultaten voordat je iets herstelt.
- Sla de herstelde bestanden op een andere schijf op, niet op de probleemschijf.
Als dat de bestanden niet vindt, hangt het ervan af wat er precies is gebeurd. TestDisk kan nuttig zijn wanneer de hele HFS-partitie ontbreekt, maar het is niet erg gebruiksvriendelijk als je normale Mac-apps gewend bent, omdat het in een tekstinterface draait. En als je een actuele Time Machine-back-up hebt, gebruik die dan eerst. Dat is meestal de schoonste optie.
Snelle formatteringen en situaties met een geleegde Prullenmand zijn vaak herstelbaar omdat de bestandsinhoud meestal niet meteen wordt gewist. Het probleem begint wanneer macOS of een andere app nieuwe gegevens over de oude ruimte schrijft. Daarom is snelheid belangrijk, maar wel zorgvuldige snelheid, niet op elke reparatieknop klikken die je kunt vinden.
Ik zou stoppen met doe-het-zelfpogingen als de schijf niet verschijnt in Schijfhulpprogramma, willekeurig de verbinding verbreekt, klikt of knarst, of als hersteltools blijven falen met leesfouten. Dat zijn tekenen dat het probleem fysiek kan zijn. Op dat moment kan hem steeds opnieuw aanzetten de situatie verergeren, en is een professioneel herstelbedrijf waarschijnlijk de betere keuze.
Probeer een andere kabel, USB-poort of behuizing voordat je aanneemt dat het HFS-volume zelf beschadigd is. Als macOS initialiseren of wissen toont, annuleer dit dan elke keer en scan daarna pas met een herstelapp zoals Disk Drill wanneer de schijf consistent wordt weergegeven.
Verwacht dat het herstel saai, traag en zonder garantie verloopt dat perfecte mapnamen terugkomen. Een HFS/HFS±schijf die tijdens een schrijfactie abrupt is losgekoppeld, kan een beschadigde catalogus of journal hebben, en dat is het verschil tussen “de bestanden zijn er grotendeels nog maar het volume kan niet worden gekoppeld” en “de herstelapp kan alleen losse bestandstypen met lelijke namen vinden.”
Ik ben het eens met het advies “voer First Aid nog niet uit”. Disk Utility First Aid is geen voorbeeldtool. Het probeert het bestandssysteem te repareren, en reparaties betekenen schrijfacties. Soms werkt dat, maar als je prioriteit is om bestanden terug te krijgen, wil je een kopie van de gegevens voordat er iets de directorystructuur begint te “repareren”.
Een kleine kanttekening bij SMART-controles: bij externe USB-schijven werkt SMART soms wel en soms niet. Sommige behuizingen geven het door, andere niet, en sommige laten het minder nuttig lijken dan het is. Dus als SMART zegt “niet ondersteund”, bewijst dat niet dat de schijf in orde is. Let ook op het gedrag: trage detectie, verdwijnen uit Schijfhulpprogramma, Finder die vastloopt, klikgeluiden, herhaalde ontkoppelingen of scans die op hetzelfde percentage blijven kruipen zijn allemaal slechte signalen.
Als het mijn schijf was, zou ik het probleem in twee gevallen opdelen:
Als de schijf zichtbaar blijft en geen rare geluiden maakt, maak dan een image of scan hem alleen-lezen en herstel daarna naar een andere schijf. Disk Drill is prima voor dat soort gebruiksvriendelijke scans, vooral als je voorbeelden wilt bekijken voordat je let op een grote stapel resultaten. De belangrijkste valkuil is dat je herstelde bestanden niet moet terugschrijven naar dezelfde externe schijf. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar mensen doen het nog steeds.
Als de schijf steeds van de bus verdwijnt, blijf er dan niet de hele nacht verschillende apps op loslaten. Dat is het moment waarop doe-het-zelfherstel van een herstelbare schijf een slechter geval kan maken. Een instabiele schijf moet worden gekloond met iets dat gemaakt is voor problematische leesacties, of worden uitbesteed als de bestanden waardevol genoeg zijn. Normale herstelapps zijn niet geweldig in het omgaan met hardware die actief faalt, omdat ze steeds dezelfde zieke schijf vragen zich als een normale schijf te gedragen.
Iets anders wat mensen vergeten bij oude Mac-geformatteerde schijven is versleuteling. Als die was versleuteld met FileVault of geformatteerd als een versleuteld Mac OS Extended-volume, verandert het herstelpad. Je hebt het wachtwoord nodig, en sommige tools kunnen onzin tonen totdat de versleutelde laag correct is afgehandeld. Hetzelfde geldt als het deel uitmaakte van een Time Machine-schijf, omdat de bestandsindeling lastig kan zijn, zelfs als herstel technisch gezien werkt.
Als je een snelle realiteitscheck wilt voordat je iets koopt, open dan Terminal en voer diskutil list uit. Wis niets, initialiseer niets, bepaal alleen of macOS de fysieke schijf ziet en of het de HFS-partitie ziet. De fysieke schijf zien maar geen koppelbaar volume wijst meestal meer op schade aan het bestandssysteem. De schijf zien verschijnen en verdwijnen wijst meestal meer op hardware, kabel, bridgeboard of voeding.
Hier is een vergelijkbare praktijkdiscussie als je symptomen wilt vergelijken voordat je iets riskants doet: Herstelgeval van externe HFS-schijf.
De korte versie: probeer niet eerst de oude schijf weer bruikbaar te maken. Behandel die als een bron waaruit je gegevens haalt. Herstel naar een andere schijf, beoordeel tools op basis van of ze voorbeelden van je echte bestanden kunnen tonen, en stop als de hardware instabiel begint te worden.
Een schijf die de juiste capaciteit weergeeft, is iets heel anders dan een schijf die 0 bytes, 4 KB of een onzinnige grootte toont. Als de grootte correct is, is een alleen-lezen-scan met Disk Drill redelijk; als de grootte onjuist is, zou ik HFS niet langer de schuld geven en eerst de behuizing/USB-brug of de schijfelektronica verdenken. Het vervangen van de behuizing vóór het scannen kan veel verspilde tijd besparen.