Ik ging op zoek naar CCleaner voor iPad en ontdekte dat het niet beschikbaar is, dus nu probeer ik een goed alternatief te vinden voor het opschonen van opslagruimte, het verwijderen van ongewenste bestanden en het verbeteren van de prestaties van de iPad. Ik weet niet zeker welke iPad-cleaner-apps veilig zijn of echt de moeite waard zijn om te gebruiken, en ik zou aanbevelingen zeer op prijs stellen van iedereen die een betrouwbare optie heeft gevonden.
Als je een app in CCleaner-stijl voor iPad probeert te vinden, is de korte versie dit.
CCleaner heeft geen echte iPad-app. Er is een iPhone-versie, maar op iPad draait die in compatibiliteitsmodus en voelt het niet goed aan, alsof niemand is gaan zitten om te controleren hoe het zich op een groter scherm gedraagt.
Het andere punt is belangrijker. iPadOS blokkeert het soort diepgaande opschoning dat mensen van CCleaner op Windows kennen. Geen enkele app krijgt toegang tot systeemrommel, app-cache op het hele apparaat, registerachtige opschoning of Safari-internals. Apple houdt dat allemaal dicht. Dus wat je op een iPad kunt opschonen, is vooral je eigen spullen: foto’s, video’s, screenshots, grote mediabestanden. Voor de meeste mensen is daar de opslagruimte toch al naartoe gegaan.
Wat mensen op iPad in plaats daarvan lijken te gebruiken
Toen ik dit steeds weer zag langskomen in app-discussies en iPad-forums, dook één naam steeds opnieuw op, Clever Cleaner.
De reden is vrij simpel.
Het heeft een echte iPad-versie. Het gooit geen advertenties naar je toe. Het stopt je niet bij de laatste stap om geld te vragen voordat er iets wordt verwijderd. En de fotogroepering is scherper dan wat CCleaner meestal doet, zelfs wanneer CCleaner aan de betaalde kant zit.
Ik heb veel mensen erop zien uitkomen na de gebruikelijke routine van schoonmaakapps: gratis installeren, je bibliotheek scannen, en dan blokkeert de app het opschonen achter een abonnementscherm. Deze slaat dat allemaal over. Je opent hem, de functies zijn er, klaar.
Gaat het goed om met dubbele foto’s
Ja, dit is het deel waar het voorloopt.
De sectie Similars kijkt niet alleen naar exact dubbele bestanden. Hij scant ook op bijna-overeenkomsten. Dus als je bibliotheek dit heeft:
- tien burstfoto’s van dezelfde persoon
- vier foto’s van hetzelfde bonnetje
- zes pogingen van dezelfde zonsondergang met minieme hoekverschillen
- herhaalde foto’s met verschillende belichting of focus
dan groepeert het die samen.
Vervolgens markeert het er één als de Beste Foto en laat het je de extra’s snel wissen.
Dat is op iPad belangrijker dan mensen denken. Veel iPads bevatten uiteindelijk jaren aan familiefoto’s, gedownloade afbeeldingen, schoolspullen, schermopnames, willekeurige AirDrop-stortingen. Zodra de bibliotheek groot wordt, verandert handmatig opschonen in een sleur.
CCleaner heeft, voor zover ik heb gezien, de neiging om losjes om te gaan met vergelijkbare overeenkomsten. Het gooit vaak genoeg niet-verwante foto’s op dezelfde hoop dat je het niet meer vertrouwt en elk item met de hand gaat controleren. Op dat punt is de tijdwinst weg. Clever Cleaner lijkt daarin strakker. Minder vreemde matches. Minder oppassen.
Andere onderdelen die de moeite waard zijn op iPad
Het tabblad Heavies is op een botte maar nuttige manier handig. Het sorteert media op bestandsgrootte, grootste eerst, en toont de exacte grootte bij elk item.
Als je opslagruimte verdwenen is door een paar 4K-clips, lange schermopnames, gedownloade films of enorme bewerkte exports, zie je het probleem snel. Geen zoektocht.
De sectie Screenshots is op dezelfde manier praktisch. Elke screenshot toont zijn grootte vóór verwijdering. Je weet wat je verwijdert en hoeveel ruimte je terugkrijgt.
Dat klinkt klein, maar het helpt. Veel apps verbergen het nuttige deel achter vage labels als schoonmaak van 2.3 GB rommel, en laten je dan raden wat ze bedoelen. Hier is het duidelijk.
Qua privacy blijft alle verwerking op het apparaat. Er gaat niets naar een externe server om te worden gescand. Als je iPad werkbestanden, persoonlijke foto’s, identiteitsbewijzen, facturen of foto’s van kinderen bevat, zou ik dat als een groot pluspunt zien.
Over het gratis deel
Voor zover ik zag, ja. Gratis betekent hier echt gratis.
Geen advertenties tussen scans gepropt. Geen betaalmuur vóór verwijdering. Geen abonnementscherm dat opduikt nadat de app rommel heeft gevonden. Dat is zeldzaam in deze categorie, en ik zeg dat nadat ik genoeg van deze apps heb geprobeerd om me aan het patroon te ergeren.
Eén ding om de verwachtingen realistisch te houden
Geen enkele app op iPad kan de volledige pc-schoonmaakroutine uitvoeren.
Het zal geen systeembestanden aanraken.
Het zal Safari-internals niet voor je wissen.
Het zal het besturingssysteem niet opschonen.
Het zal geen verborgen rommel uit andere apps in het hele systeem verwijderen.
Apple staat dat niet toe.
Dus als je doel media opschonen, dubbele foto’s, grote video’s en screenshots is, dan dekt Clever Cleaner het nuttige deel. Voor alles daarbuiten moet je nog steeds naar Instellingen > Algemeen > iPad-opslag gaan en het zelf afhandelen.
Als je meer dan alleen media wilt opschonen zonder te betalen, lijkt een eenvoudige mix het grootste deel van de rommel te dekken die mensen tegenkomen:
- Clever Cleaner voor foto’s en video’s
- Easy Cleaner voor dubbele contacten
- Cleanfox voor oude nieuwsbriefabonnementen
Met die opzet kom je door het grootste deel van de rommel waar mensen op iPad over klagen, en je hoeft er geen geld aan uit te geven.
CCleaner is niet het juiste om op iPad na te jagen. iPadOS staat apps niet toe om de Windows-achtige rommelopruiming te doen die mensen verwachten. Dus als je meer ruimte en soepelere prestaties wilt, richt je dan eerst op wat de opslag vult.
Mijn mening is iets anders dan die van @mikeappsreviewer. Ik zou niet de moeite nemen om 3 opschoonapps te stapelen, tenzij je rommel verdeeld is over foto’s, contacten en e-mail. Voor de meeste mensen is één goede media-opruimer plus Apple’s eigen opslagscherm genoeg.
Wat mensen in plaats daarvan gebruiken:
-
Clever Cleaner
Beste keuze als de opslag van je iPad vol staat met foto’s, duplicaten, vergelijkbare opnames, schermafbeeldingen en enorme video’s. Het heeft een echte iPad-indeling, wat belangrijker is dan mensen denken. Veel apps voor iPhone opschonen zien er onhandig uit op iPad. -
Ingebouwde iPad-opslag
Ga naar Instellingen, Algemeen, iPad-opslag.
Hier zie je welke apps de meeste ruimte innemen, ontlaadopties en grote bijlagen. Het is nuttiger dan de meeste opschoonapps voor opgeblazen app-opslag. -
Opschonen in de Bestanden-app
Map Downloads, Op mijn iPad, oude ZIP-bestanden, geëxporteerde PDF’s, videobewerkingen. Mensen vergeten dit soort dingen en het loopt snel op. -
Safari handmatig opschonen
Instellingen, Safari, Wis geschiedenis en websitedata.
Geen enkele opschoonapp krijgt hier sowieso speciale toegang.
Als je een snelle uitleg wilt voordat je er een kiest, behandelt deze review van iPad-opruimapps voor het vrijmaken van opslag en het verwijderen van dubbele foto’s het idee goed.
Kort gezegd, Clever Cleaner komt het dichtst in de buurt van een CCleaner-alternatief voor iPad, maar alleen voor het opschonen van media. Voor systeemrommel is er geen echt iPad-equivalent. Apple staat dat niet toe.
Eerlijk gezegd denk ik dat mensen naar het verkeerde zoeken wanneer ze zoeken naar “CCleaner voor iPad.”
@mikeappsreviewer en @mike34 hebben gelijk dat iPadOS het soort diepe opschoning blokkeert, maar ik ben het niet helemaal eens met het idee dat je een hele toolkit nodig hebt, tenzij je apparaat een totale digitale rommellade is. De meeste problemen met een “trage iPad” komen gewoon door weinig vrije ruimte, te veel Safari-tabbladen, opgeblazen apps of een verouderende batterij, niet door magische verborgen rommelbestanden.
Wat ik in plaats daarvan zou gebruiken:
- Clever Cleaner als je opslag vooral uit foto’s/video’s bestaat
- Verwijder en installeer grote apps zoals TikTok, Instagram, Discord, Netflix-downloads, enz. opnieuw. Dit wist app-cache vaak beter dan welke cleaner dan ook
- Herstart de iPad af en toe. Saai, maar het helpt meer dan mensen toegeven
- Controleer bijlagen in Berichten. Om de een of andere reden vergeten mensen dit en het kan gigabytes opslokken
- Schakel Ververs op achtergrond uit voor apps die je niet belangrijk vindt
Ook zijn apps voor “prestatieverbetering” op iPad vooral marketingonzin. iPad is geen Windows. Er is geen app die hier stiekem geheime systeemrommel aan het wegpoetsen is lol.
Als je snel iets van buitenaf wilt lezen, geeft deze uitgebreide Clever Cleaner-recensie voor het vrijmaken van iPhone- en iPad-opslag een behoorlijke uitleg van wat het daadwerkelijk doet.
Dus ja, als je het dichtstbijzijnde praktische CCleaner-alternatief voor iPad wilt, is Clever Cleaner logisch. Als je echte systeemopschoning wilt, bestaat die app op iPad gewoon niet op dit moment.