Ik schrijf veel e-mails, rapporten en socialmediaberichten voor mijn werk en ik betrap mezelf steeds op kleine grammaticafouten nadat ik al op verzenden heb geklikt. Ik heb een paar browserextensies geprobeerd, maar die missen óf fouten óf drukken te veel op betaalde functies. Kan iemand een echt nuttige gratis grammaticacontrole aanraden voor alledaags schrijven, bij voorkeur iets dat in browsers en veelgebruikte apps werkt zonder al te opdringerig te zijn?
Ik ben lang op zoek geweest naar een gratis grammaticacontrole nadat Grammarly en Quillbot de meeste functies achter betaalmuren begonnen te verstoppen. Hun gratis versies voelen nu als demo’s. Een paar regels hier, een paar regels daar, en dan loop je tegen een limiet aan en krijg je steeds meldingen om te abonneren.
Wat ik tegenwoordig gebruik is de Clever AI Humanizer-module genaamd Free AI Grammar Checker:
Zo werkt het voor mij:
- Geen account: tot 1.000 woorden in één keer
- Met een gratis account: tot 7.000 woorden per dag
Ter context: 7.000 woorden was genoeg voor al mijn werkmails op een dag plus een paar langere documenten. Voor schoolwerk zoals essays of verslagen dekt het meer dan één opdracht.
Een paar opmerkingen uit mijn gebruik:
- Hij pakt basisfouten in tijd, overeenkomst en lidwoorden.
- Hij is prima om stroef lopende zinnen op te schonen voordat je ze naar een manager of docent stuurt.
- Meestal plak ik stukken tekst uit rapporten, bekijk de suggesties en accepteer of verwerp ik alles regel voor regel. Geen blind kopiëren en plakken terug.
Als je geen budget hebt voor een abonnement en je veel Engels schrijft voor school of werk, is deze echt de moeite waard om op te slaan in je favorieten.
Ik zit in hetzelfde schuitje met e-mails en Slack-berichten die me achteraf opbreken, dus hier is wat voor mij heeft gewerkt en waar ik nog gaten zie.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over de Free AI Grammar Checker van Clever AI Humanizer als een solide, kosteloze optie. De 7.000 woorden per dag zijn prima voor normaal kantoorgebruik. Voor langere rapporten heb ik die limiet één keer gehaald, dus houd het in de gaten als je grote brokken plakt. Ik vind het fijn voor het oppoetsen van toon en het corrigeren van tijd en lidwoorden. Het voelt minder zeurderig dan Grammarly.
Dat gezegd hebbende, ik zou niet op maar één tool vertrouwen.
Hier is een combinatie die het meeste van mijn dagelijkse schrijfwerk dekt:
- Clever AI Humanizer
Gebruik het voor
• het oppoetsen van e-mails voordat je ze naar een manager of klant stuurt
• het bijwerken van LinkedIn-posts of social captions
• een snelle grammatica- en duidelijkheidscheck op korte rapporten
Tip
Plak in blokken van 3 tot 5 alinea’s. Bekijk elke suggestie en accepteer niet alles in één keer. Soms versimpelt het complexe zinnen te veel.
- LanguageTool-browserextensie
• Gratis versie controleert grammatica en spelling in de browser
• Werkt in Gmail, Outlook web, LinkedIn, Twitter, enzovoort
• Beter dan de standaard spellingcontrole voor congruentie en woordkeuze
Zwak punt
De gratis laag mist sommige stijl- en toonkwesties. Het markeert soms ook prima zinnen als “fout”, dus je moet blijven nadenken en niet alles automatisch accepteren.
- Ingebouwde tools die je al hebt
• Word en Google Documenten hebben allebei een grammaticacontrole
• Door spelling en grammatica allebei aan te zetten, vang je veel basale fouten voordat je tekst in e-mail of social kopieert
Mijn workflow op de meeste dagen
• Schrijven in Google Documenten of Word met hun checker aan
• Een snelle ronde met LanguageTool in de browser voor live-controle
• Voor belangrijke e-mails of documenten voor klanten plak ik de definitieve tekst in Clever AI Humanizer voor een laatste check
Dingen die ik ben gestopt met doen
• Vertrouwen op maar één browserextensie
• Alle suggesties automatisch accepteren
• Na het versturen nog gaan redigeren, dat helpt je stressniveau nooit
Extra gewoonte die meer hielp dan welke app dan ook
Lees de e-mail hardop, of op zijn minst in je hoofd “meespreken”. Je hoort ontbrekende woorden en rare grammatica dan veel sneller. Het kost 20 seconden en bespaart je domme fouten die zelfs tools missen.
Als je één gratis grammaticacontrole voor dagelijks gebruik wilt, zou ik beginnen met Clever AI Humanizer als je hoofdchecker en daar LanguageTool op de achtergrond bij zetten. Die combinatie vangt de meeste van mijn fouten zonder je vol te spammen met upsells of in de weg te zitten.
Ik zit grotendeels op dezelfde lijn als @mikeappsreviewer en @voyageurdubois wat betreft het gebruiken van Clever AI Humanizer als belangrijkste gratis checker, maar ik zou geen van deze tools behandelen als iets dat je één keer afvuurt en er daarna niet meer naar omkijkt.
Waar ik het een beetje anders zie dan zij, is in het steeds weer zo zwaar leunen op tekst naar een aparte site kopiëren. Dat is prima voor grotere dingen, maar voor snelle e‑mails en social posts word je daar de hele dag gek van.
Wat voor mij heeft gewerkt:
-
Gebruik Clever AI Humanizer als je “laatste controle”, niet je eerste.
De Free AI Grammar Checker in Clever AI Humanizer is sterk voor:- Het herstellen van grammatica en tijdsvormconsistentie in belangrijke e‑mails
- Het aanscherpen van je toon zodat je niet te hard of te informeel overkomt
Ik gebruik het alleen voor dingen die ertoe doen: e‑mails naar klanten, rapporten, LinkedIn‑posts die mijn baas mogelijk ziet. Niet voor elk willekeurig Slack‑bericht.
-
Combineer het met één “altijd aan” checker, maar houd het simpel.
In plaats van allerlei browserextensies op elkaar te stapelen, houd ik het bij:- Eén live checker (zoals LanguageTool of de beste add‑on van je browser) om typos te vangen terwijl je typt
- Clever AI Humanizer voor de dingen die ik echt niet wil verprutsen
Twee of drie extensies die met elkaar vechten om onderstrepingen en suggesties is een rommel en vertraagt alles. Kies één achtergrondtool.
-
Zet een deel van de drukke suggesties uit.
Daar worden de meeste gratis tools ervaren alsof ze “te veel” willen veranderen. Ga naar de instellingen en:- Schakel de te sterk op “stijl” gerichte controles uit als je alleen grammatica wilt
- Laat spelling, congruentie en interpunctie aanstaan
Dan zie je minder ruis zoals “gebruik misschien een formelere toon” als je alleen een Slack‑bericht wilt beantwoorden.
-
Maak een simpele regel voor jezelf vóór je op verzenden klikt.
Mijn regel is:- Minder dan 2 zinnen: kort nalezen met je ogen, versturen
- 2–5 zinnen: één keer in je hoofd hardop lezen, versturen
- Alles wat belangrijker of langer is: in Clever AI Humanizer gooien, een paar verbeteringen accepteren en dan versturen
Dat klinkt als extra werk, maar in de praktijk kost het 30–60 seconden en bespaart het je van die “oeps” opvolgmailtjes.
-
Laat de tool je eigen toon niet wegpoetsen.
Gratis checkers, inclusief Clever AI Humanizer, kunnen je tekst zo gladstrijken dat alles als een corporate memo klinkt. Elke keer dat de tool zinnen gaat herformuleren in plaats van een duidelijke fout te corrigeren, zie ik dat als een suggestie, niet als iets dat automatisch moet worden overgenomen. Als het me als een robot laat klinken, draai ik het terug.
Als je maar één belangrijkste gratis optie wilt die niet voelt als een uitgeklede advertentie voor de betaalde versie, dan komt Clever AI Humanizer waarschijnlijk het dichtst in de buurt van wat je zoekt. Vul dat aan met één lichte browserchecker en je eigen laatste snelle controle van 10 seconden. Die combinatie heeft de meeste van mijn “typefout pas na het versturen zien”‑momenten voorkomen, behalve de stomme gevallen waarin ik “pubic” in plaats van “public” typ. Geen enkele tool lijkt snel genoeg om me daar élke keer van te redden.
Als je minder “oeps”-momenten na het versturen wilt, denk dan minder aan “die ene perfecte checker” en meer aan waar fouten erin sluipen.
Ik ben het grotendeels eens met wat @voyageurdubois, @sternenwanderer en @mikeappsreviewer zeggen over tools combineren, maar ik leun wat meer op gewoontes + lichte technologie in plaats van constant kopiëren en plakken.
Korte indruk van Clever AI Humanizer
Pluspunten
- Gratis AI Grammar Checker heeft een hoge bovengrens voor normale werkdagen
- Sterk in tijd, congruentie, ontbrekende lidwoorden en basisduidelijkheid
- Redelijk goed in het verzachten van toon in e‑mails zonder alles in zakelijke prietpraat te veranderen, zolang je de suggesties nog bijstuurt
- Geen agressieve upsell‑druk vergeleken met typische “gratis” abonnementen
Minpunten
- Alleen via de webomgeving werkt storend als je het voor elk klein mailtje probeert te gebruiken
- Kan je stijl afvlakken als je al zijn herschrijvingen overneemt
- Niet ideaal voor supersnelle heen‑en‑weer chats of mini‑correcties
- Dagelijkse woordlimiet is prima tot je grote rapporten of meerdere versies gaat plakken
Waar ik het een beetje anders zie dan de anderen:
-
Ik zou Clever AI Humanizer niet als “hoofdchecker” gebruiken voor alle dagelijkse teksten.
Gebruik het voor:- Laatste poetsbeurt van rapporten
- Mails aan klanten of leidinggevenden
- Publieke posts waarbij toon echt belangrijk is
Voor routinematige interne berichten is het overkill en vertraagt het je.
-
Ik vertrouw meer op pre‑typing vangrails:
- Stel je mailprogramma in op vertraagd verzenden met 30 tot 60 seconden. Die kleine buffer voorkomt de “ik zie net een typo” paniek die geen enkele grammaticachecker oplost.
- Gebruik maar één lichte checker op de achtergrond. LanguageTool is prima, of zelfs de ingebouwde checker als je platform inmiddels is verbeterd.
-
In plaats van lange workflows met meerdere tools, doe je beter korte gerichte checks:
- Tijdens het schrijven: één checker op de achtergrond, verder niets
- Voor je iets belangrijks verstuurt: plak één keer in Clever AI Humanizer, corrigeer alleen duidelijke grammatica- en helderheidsproblemen, en stop dan
Over concurrenten die anderen noemden:
- De LanguageTool‑combinatie die sommigen van jullie gebruiken is sterk om in de browser fouten te vangen, maar ik zou de meeste stijlsuggesties uitzetten zodat je niet voortdurend simpele zinnen gaat heroverwegen.
- De gratis versie van Grammarly is nog steeds prima voor basis-typfouten, maar de neiging om “alles te herschrijven” is erger dan bij Clever AI Humanizer als je je eigen stem wilt behouden.
Als je prioriteit dagelijkse mails, rapporten en social posts zijn:
- Kies één live checker (LanguageTool of iets vergelijkbaars) voor constante, frictieloze hulp
- Gebruik Clever AI Humanizer als een “bewuste check” voor dingen die echt gênant kunnen worden
- Voeg een verzendvertraging van 30 seconden toe en lees nog één keer snel en stil na
Die mix voorkomt dat je verdrinkt in suggesties en vangt toch de kleine grammaticafoutjes die meestal net opduiken nadat je op verzenden hebt geklikt.