Behöver hjälp! Hur återställer man raderade foton från ett Nikon-kameras minneskort på Windows?

Jag råkade av misstag radera viktiga foton från min Nikon-kameras minneskort när jag flyttade filer till min Windows-dator. Kortet visar inte längre bilderna, och jag behöver det säkraste sättet att återställa raderade Nikon-kamerafoton från ett SD-kort i Windows utan att skriva över någonting. Vilka återställningssteg eller vilken programvara bör jag prova först?

Jag råkade ut för det här med ett Nikon SD-kort för ett tag sedan. Det finns gratis sätt att försöka återställa filer, men resultatet beror mer på en sak än något annat, om de raderade bilderna blev överskrivna.

Om raderingen skedde för en minut sedan, sluta använda kortet nu. Inga fler foton. Ingen video. Pilla inte ens runt med kameran om du kan undvika det. Varje ny skrivning till kortet tar bort lite av det som fortfarande går att återställa. Jag lärde mig det den irriterande vägen.

Den korta versionen är enkel. Gratis återställning brukar fungera när filerna är raderade men lagringsblocken fortfarande är orörda.

På Windows är den enklaste första genomgången Disk Drill. Gratisgränsen är 100 MB. För några JPEG-bilder, eller bara som en snabb kontroll för att se om Nikon-bilderna fortfarande visas intakta, tycker jag att det är en vettig startpunkt.

Det jag gjorde:

1. Tog ut SD-kortet ur Nikon-kameran och använde en separat kortläsare.
  2. Installerade Disk Drill på datorn, inte på SD-kortet.
  3. Öppnade det, valde SD-kortet och klickade sedan på Sök efter förlorad data.
  4. Använde Universal Scan. För raderade foton brukar det vara rätt första försök.
  5. Väntade tills skanningen blev klar och förhandsgranskade sedan filerna.
  6. Markerade bilderna jag ville ha tillbaka och klickade på Återställ.
  7. Sparade dem på datorn, aldrig tillbaka på samma SD-kort.

Om dina saknade filer överstiger 100 MB och du inte vill lägga pengar, är PhotoRec det vanliga gratisalternativet som folk nämner. Det är öppen källkod och det fungerar, men ja, det är råare. Inget smidigt förhandsgranskningsflöde. Filnamn kommer ofta tillbaka förvrängda. Mappstrukturen försvinner vanligtvis. Ändå har jag sett det få ut bilder från kort när snyggare verktyg inte hjälpte.

En sak som Nikon-användare missar, särskilt om du fotograferar i RAW, är att kontrollera NEF-stöd innan du slösar tid. Vissa gratis återställningsappar är okej med JPEG och faller sedan platt med RAW-filer.

Kolla också de tråkiga sakerna först. Om du kopierar bilder till datorn efter fotograferingar, använder SnapBridge eller synkar något till molnlagring, kan bilderna redan finnas någon annanstans. Jag har sett folk lägga en timme på återställning och sedan hitta filerna i en gammal importmapp.

Om du vill ha den rena checklistan:

1. Sluta använda SD-kortet.
  2. Använd en kortläsare, inte kameran via USB.
  3. Testa Disk Drill först om 100 MB räcker.
  4. Använd PhotoRec om du behöver en helt gratis lösning och inte har något emot en klumpig process.

Om kortet är fysiskt skadat, ger läsfel eller om datorn inte upptäcker det alls, skulle jag inte fortsätta hålla på med gratisverktyg. Då är en återställningsfirma mer rimlig. Egna försök på ett kort som håller på att ge upp gör ibland röran värre.

Först, sluta röra kortet. Anslut det inte igen till Nikon-kameran och kopiera inte något mer till det. Radering på SD-kort tar ofta bort filindexet först. Bilddatan kan fortfarande finnas kvar där tills nya skrivningar ersätter den.

Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer, men jag skulle lägga till ett säkrare steg innan skanning. Gör en byte-för-byte-avbildning av minneskortet och kör sedan återställningen på avbildningen, inte på originalkortet. På Windows fungerar USB Image Tool eller HDD Raw Copy Tool för detta. Om kortet börjar ge läsfel mitt under skanningen kommer du att önska att du hade gjort detta först.

Praktisk ordning som jag skulle använda:

1. Sätt Nikon-kortet i en kortläsare.
  2. Kontrollera Windows Filhistorik, gamla importmappar, OneDrive och Nikon-programvarans mappar.
  3. Skapa en avbildning av kortet.
  4. Skanna avbildningen med Disk Drill, särskilt om du behöver återställa Nikon NEF- och JPG-filer med stöd för förhandsvisning.
  5. Exportera återställda filer till din PC eller en annan enhet, aldrig tillbaka till SD-kortet.

Om Windows frågar om kortet ska repareras eller formateras, klicka nej. Sådant förstör återställningen snabbt.

Om du vill ha fler användarupplevelser är den här tråden värd en titt:
bästa rekommendationerna för programvara för fotoåterställning från Reddit-användare

Om kortet kopplas från, visar 0 byte eller blir varmt, hoppa över gör det själv och gå till ett labb.

En sak jag skulle göra lite annorlunda jämfört med @mikeappsreviewer och @nachtschatten är att kontrollera om filerna faktiskt raderades av Windows Explorer eller bara flyttades till någon konstig import-/cache-sökväg. Nikon-grejer hamnar ibland i Bilder, OneDrive Kamerabilder eller gamla överföringsmappar från Adobe/Nikon, och folk tror att kortet åt upp dem. Sök i Windows efter *.NEF, *.JPG och sortera efter datum innan du får full panik.

Om kortet fortfarande går att läsa utan problem skulle jag inte börja med slumpmässiga reparationsuppmaningar eller CHKDSK. Det rådet slängs runt alldeles för ofta och kan göra återställningen värre.

Min ordning skulle vara:

1. Lås SD-kortet med den lilla sidobrytaren om din kortläsare respekterar den.
  2. Sök först på datorn efter befintliga kopior.
  3. Om de inte finns någonstans, skanna kortet efter återställningsbara Nikon-bilder.
  4. Återställ endast till en annan enhet.

Jag håller med om att Disk Drill är ett stabilt val på Windows eftersom det kan förhandsvisa många typer av kamerabilder, vilket spelar roll om du tog både NEF RAW och JPEG. Det steget med förhandsvisning sparar tid jämfört med att återställa ett berg av skräp. Om miniatyrbilderna ser trasiga ut eller är halvt grå var vissa filer förmodligen redan överskrivna.

En sak till som är Nikon-specifik: om kameran använde två kortplatser och säkerhetskopierings-/översvämningsläge var aktiverat, kontrollera det andra kortet. Det låter självklart, men ja, folk glömmer.

För en enkel översikt över programvara för fotoåterställning från SD-kort är den här snabba genomgången av verktyg för återställning av raderade bilder från SD-kort ganska lätt att skumma igenom.

Om kortet börjar koppla från, ber om formatering eller läses extremt långsamt, sluta snabbt med gör-det-själv-grejer. Det är där hemåterställning kan gå från kanske till jaha.

En liten invändning mot @nachtschatten och @ombrasilente: Jag skulle inte lägga för lång tid på att jaga Windows-mappar om bilderna är verksamhetskritiska. Gör en snabb sökning, visst, men raderad kortdata har en krympande hållbarhet om något senare skriver till det kortet.

Det jag skulle lägga till är detta: kontrollera kortets faktiska kapacitet och hälsa i Windows före återställning. Om det plötsligt visar fel storlek, RAW i stället för exFAT/FAT32, eller ger I/O-fel i Event Viewer, behandla det som ett felande kort, inte bara ett fall med raderade filer. I den situationen kan upprepade skanningar göra mer skada än nytta.

Dessutom, en Nikon-specifik fallgrop: vissa kameror skapar fragmenterade video-/fotosskrivningar, så återställningsverktyg kan hitta NEF-filerna men inte återställa originalnamn eller bildsekvensen korrekt. Det är normalt.

Om Disk Drill, eftersom @mikeappsreviewer nämnde det:

Fördelar

• Bra förhandsvisning för JPG och många NEF-filer
  • Lättare att sortera riktiga bilder från skräp
  • Användarvänligt i Windows
  • Kan återställa från kortavbilder, vilket är säkrare

Nackdelar

• Gratis återställning är begränsad
  • Djupa skanningar kan ge mycket skräp
  • Ursprungliga filnamn/mappar går inte alltid att återställa

Om Disk Drill visar rena förhandsvisningar är det ett mycket gott tecken. Om förhandsvisningarna är korrupta, grå eller halvt renderade har överskrivningsskada troligen redan inträffat.

Sista sak: när filerna väl är återställda, jämför filstorlekar och öppna flera bilder från olika delar av fotograferingen. Anta inte att alla återställda filer faktiskt går att använda bara för att de gick att kopiera ut.