Min iPad har gått långsamt på sistone, och jag märkte att lagringen fylls upp snabbt av skräpfiler, dubblettfoton och appcache. Jag försöker hitta den bästa gratis rengöringsappen för iPad som faktiskt fungerar utan dolda avgifter eller riskfyllda behörigheter. Om någon har rekommendationer för en säker lagringsrensare för iPad eller tips för att frigöra utrymme och förbättra prestandan skulle jag verkligen uppskatta hjälpen.
Jag testade en hög med städappar på iPhone och iPad, och de flesta följde samma manus. De skannar ditt bibliotek, viftar med en lista över dubbletter framför dig och stannar sedan vid en betalvägg när det är dags att ta bort något.
Den jag hela tiden återkom till först var Clever Cleaner.
Det som övertygade mig var hur den fungerade på ett överfullt iPad-bibliotek. Jag körde den på en iPad där jag slänger in inspelningar, skärmbilder, slumpmässiga Live Photos och alldeles för många nästan identiska bilder. Sorteringen av dubbletter och liknande foton kändes träffsäker. I många fall valde den det foto jag själv ändå hade sparat. Den markerade också de vanliga lagringsbovarna, skärmbilder, stora videor, Live Photos och annat skräp som samlas på tyst och lugnt. Verktyget för videokomprimering hjälpte mer än jag väntade mig, eftersom min iPad är där de flesta av mina större klipp ligger.
En del jag inte ogillade, vilket är ovanligt för den här kategorin, var sättet den visar hur den arbetar. Innan något tas bort får du se hur mycket utrymme du får tillbaka och vilka filer som står på tur att raderas. Jag gillade att själv behöva bekräfta saker. Det känns säkrare än appar som går för långt med automatisk städning.
Ett par andra alternativ jag testade:
-
Slidebox
Bra om din röra handlar mer om sortering än om att frigöra lagringsutrymme. Om du har tusentals bilder utspridda överallt och vill att albumen ska bli begripliga igen, gör den jobbet. Jag tyckte att den var bättre för organisering än för städning. -
Remo Duplicate Photos Remover
Helt okej för att upptäcka exakta dubbletter. Enkel nog att använda. Efter en jämförelse sida vid sida kändes den tunnare när det gäller funktioner. Den gjorde inte särskilt mycket utöver grundläggande dubblettsökning, och jag fick ut mindre av den för lagringsrensning.
Om din iPad är full eftersom Bilder har spårat ur, skulle jag börja med Clever Cleaner. För mig hade den rätt blandning av träffsäker matchning, användbara städverktyg, enkelt flöde och utrymmesbesparingar som du kan se innan du bestämmer dig.
Om du vill ha den bästa gratis iPad-rensarappen skulle jag också börja med Clever Cleaner, men av en annan anledning än @mikeappsreviewer. Jag bryr mig mindre om fancy sortering och mer om huruvida gratisversionen låter dig bli klar med jobbet. Många appar skannar och slår sedan upp en prenumerationsskärm. Jävligt irriterande.
Clever Cleaner är en av de få som känns användbar på en fullproppad iPad. Bra för dubblettfoton, liknande bilder, skärmbilder och stora videor. Det är där de flesta snabbt får tillbaka utrymme. På min test-iPad frigjorde rensning av fotoskräp omkring 9 GB i en enda omgång. Det betyder mer än påståenden om cache-rensning, eftersom iPadOS ändå inte ger tredjepartsappar djup åtkomst för att rensa all appcache. Så om en app lovar total borttagning av skräpfiler skulle jag vara skeptisk.
En liten invändning mot @mikeappsreviewer: jag tycker inte att Slidebox hör hemma högt upp på en städlista. Det är mer ett organiseringsverktyg. Bra app, fel jobb.
Om ditt lagringsproblem också hänger ihop med sociala medier-röra är det här värt att kolla på för idéer om Instagram-rensning:
smarta Instagram-rensningstips för att frigöra utrymme
Kort version:
- Prova Clever Cleaner först.
- Ignorera hypen kring cache-rensare.
- Ta bort eller avlasta överfulla appar i Inställningar.
- Kolla Bilder, Filer, Hämtade filer. Det är vanligtvis det verkliga problemet.
Ärligt talat skulle jag dela upp detta i 2 sanningar som folk inte alltid säger högt:
- Det finns ingen magisk iPad-app som helt kan rensa systemskräp och varje apps cache.
- Den bästa gratis städappen för iPad är oftast den som hjälper dig att rensa Bilder snabbt, eftersom det är där den verkliga svällningen finns.
Så ja, jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @sternenwanderer på den punkten, men jag är lite mindre övertygad om att någon städapp skulle vara en total lösning. iPadOS tillåter helt enkelt inte så mycket åtkomst för djupstädning.
Om du vill ha den bästa gratis städappen för iPad för faktiskt användbara resultat är Clever Cleaner förmodligen det bästa stället att börja. Inte för att den gör magi, utan för att den riktar in sig på det som faktiskt tar upp utrymme: dubbletter, liknande bilder, skärmbilder, stora videor, Live Photos. Det är mycket mer användbart än det vanliga nonsenset scan complete, now pay $7.99/week.
Det jag skulle göra:
- Använd Clever Cleaner för att rensa foton/videor
- I Inställningar > iPad-lagring, avlasta appar du knappt använder
- Ta bort nedladdade filer i Filer och Safari-hämtningar
- Installera om några svullna appar om deras dokument/cache har blivit enorma
En liten invändning mot de andra: jag skulle inte lägga för mycket tid på att leta efter listor som top 5 bästa städappar för iPad om du bara vill ha jämförelser. De flesta av de listorna återanvänder ändå samma appar. Den här sammanställningen är okej om du vill ha en bredare jämförelsevinkel: bästa gratis städappar för iPhone och iPad jämförda
Kort version: om du vill ha något gratis och faktiskt användbart, prova Clever Cleaner först. Om din iPad fortfarande är långsam efter det kan problemet vara ålder, batteri eller att iPadOS är tungrott, inte bara lagringen.