Jag råkade radera viktiga videor från ett SD-kort när jag flyttade filer till min Mac, och nu kan jag inte hitta dem någonstans. Jag behöver hjälp med videåterställning från SD-kort på Mac eftersom de här klippen är viktiga och jag är orolig för att förlora dem för alltid. Vad bör jag prova först?
Jag skulle stanna precis där och låta SD-kortet vara. Inga fler bilder, dra inte filer till det och gör ingen andra formatering. När filer raderas från ett SD-kort ligger datan ofta fortfarande kvar där ett tag. Problemet börjar när ny data skrivs ovanpå den. När jag lärde mig detta den hårda vägen blev jag mycket försiktigare.
På en Mac är verktyget jag haft smidigast upplevelse med Disk Drill. Jag har använt det på kamerakort några gånger efter raderingar och en dålig formatering, och det gjorde ett ganska bra jobb med att få tillbaka saker. Det läser de SD-kortsformat man oftast ser, som FAT32 och exFAT. Det låter dig också förhandsgranska filer innan du återställer dem, vilket sparar tid. Om du förlorade video från en kamera eller drönare är dess Advanced Camera Recovery-skanning också värd att prova, eftersom sådana filer oftare blir uppdelade än foton.
Vad jag skulle göra först
- Anslut SD-kortet till din Mac med en riktig kortläsare
- Installera Disk Drill
- Välj SD-kortet från enhetslistan
- Kör en skanning och börja med Universal Scan
- Om de saknade filerna är kameravideor, kör även Advanced Camera Recovery
- Öppna förhandsvisningar av resultaten innan du återställer något
- Spara återställda filer på din Macs interna disk eller en annan extern disk, aldrig tillbaka på samma SD-kort
Steget med förhandsvisning är viktigare än folk tror. Om ett foto öppnas utan problem i förhandsvisningen, eller om en video börjar spelas upp i skanningsresultaten, brukar jag se det som ett gott tecken. Inte perfekt, men bra. Om det inte går att förhandsvisa alls skulle jag hålla förväntningarna lägre.
Kolla också Papperskorgen på Macen innan du gör något avancerat. Jag har sett macOS skicka raderade filer dit när kortet var monterat, och folk missar det eftersom de antar att flyttbara medier alltid hoppar över Papperskorgen. Det gör de inte alltid. Jag har sett hela omgångar med bilder ligga där, märkligt nog.
Om du inte vill ha betalprogramvara är PhotoRec fortfarande ett stabilt alternativ. Jag använde det en gång när jag inte ville installera något kommersiellt. Det fungerar, men det känns grovhugget. Gränssnittet är terminalliknande, sorteringen är rörig och återställda filer kommer ofta tillbaka utan sina gamla namn eller mappstruktur. Bra verktyg, irriterande process.
Trots det är oavsiktlig radering ett av de bättre fallen för återställning. Om du inte fortsatte att fotografera på kortet efter misstaget är dina chanser vanligtvis mycket bättre än folk förväntar sig.
Sluta använda SD-kortet först. Mata ut det. Sätt på den lilla låsbrytaren om ditt kort har en. Det spelar större roll än folk tror.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, kontrollera Papperskorgen och undvik att skriva något nytt. Jag håller dock inte helt med om att börja med förhandsvisningar som ditt huvudtest. Många återställda videor går inte att förhandsvisa i skanningsresultaten men spelar ändå efter återställning, särskilt större MP4- och MOV-filer. Så avfärda inte filer för snabbt.
Det jag skulle göra på Mac:
- Kontrollera importer i appen Bilder, Finder-hämtningar och din hemmapp med en Spotlight-sökning efter .mp4, .mov, .mts.
- Öppna Terminal och kör mdfind 'kMDItemFSName == ‘*.mp4’cd’ och upprepa för mov om Spotlight missade något.
- Om inget dyker upp, återställ från själva SD-kortet.
- Spara återställda filer på din Mac eller en annan enhet, inte på kortet.
Disk Drill är ett stabilt val för återställning av SD-kort på Mac, särskilt för raderade videor. En anledning är att det sorterar resultaten efter befintliga, raderade och förlorade filer, vilket hjälper när kortets katalog är skadad. Om kortet monteras men ger fel, skapa först en byte-för-byte-avbildning och skanna sedan avbildningen i stället för kortet. Säkrare och mindre belastning på ett felande medium.
Om SD-kortet är oläsligt i Skivverktyg, hoppa över programvara och gå till ett labb. Om det läses utan problem är dina chanser ganska goda. Återställning av raderade filer på friska SD-kort fungerar ofta bra om inget nytt material har spelats in.
Om du vill ha en visuell guide täcker denna steg-för-steg-guide för videoåterställning från SD-kort på Mac processen på ett ganska tydligt sätt.
En sak till, om du använde Command-Delete när du kopierade från kortet i Finder kan filerna ha tagits bort från kortet innan flytten slutfördes. Jag har sett det hända, och det suger.
Första saken jag skulle lägga till till det som @mikeappsreviewer och @mike34 sa: kontrollera om videorna faktiskt kopierades till en dold temporär plats under flytten. Finder-överföringar kan lämna saker på konstiga ställen om kopieringen avbröts. Jag skulle titta i /private/var/folders bara om du känner dig bekväm med att rota runt där, eller enklare, sortera senaste filer i Finder efter datum och filstorlek på din Mac-enhet. Stora videofiler brukar sticka ut snabbt.
Dessutom håller jag inte riktigt med om att förlita sig för mycket på Spotlight eller skanningsförhandsvisningar. Spotlight kan missa saker på flyttbara medier, och förhandsvisningar för skadade videofiler är ändå ganska opålitliga. En fil som inte går att förhandsvisa är inte alltid död.
Det jag skulle göra är:
- sluta använda SD-kortet helt
- skapa först en diskavbild av kortet om kortet beter sig konstigt
- skanna sedan avbilden, inte originalkortet
- återställ till en annan enhet
Om du vill ha det minst krångliga Mac-alternativet är Disk Drill förmodligen det mest praktiska för videoåterställning från SD-kort på Mac. Inte magi, bara enklare än att hantera kommandoradsverktyg och det hanterar videoåterställning helt okej. Om kortet däremot håller på att gå sönder fysiskt kommer programvara inte att rädda dig och då är ett labb rätt väg att gå.
Det är också värt att läsa den här diskussionen om filåterställning på Mac för raderade videor från SD-kort eftersom den täcker några Mac-specifika återställningsproblem som folk råkar ut för.
En sak jag skulle lägga till till det som @mike34, @andarilhonoturno och @mikeappsreviewer sa: kontrollera om videorna någonsin flyttades in i ett macOS-appbibliotek i stället för en vanlig mapp. Jag har sett människor tro att filer försvunnit, men de låg inuti Photos-, iMovie-, Final Cut-bibliotek eller till och med en gammal Mobile Documents iCloud-mapp. Högerklicka på de biblioteksfilerna och välj Visa paketinnehåll om det behövs.
Jag håller också litegrann inte med om idén att återställningsprogram alltid ska vara ditt allra nästa steg. Innan du skannar SD-kortet, öppna Terminal och titta direkt på kortets innehåll med ls -la ifall Finder döljer konstiga partiella filnamn eller skadade katalogposter. Ibland finns filerna fortfarande där men visas inte normalt.
Om videorna verkligen är borta från kortet, då är Disk Drill ett praktiskt Mac-alternativ.
Fördelar med Disk Drill
- lätt att använda på macOS
- bra på att sortera borttagna kontra rekonstruerade filer
- hanterar vanliga SD-kortsfilsystem väl
- duglig för videoåterställning jämfört med mer avskalade verktyg
Nackdelar med Disk Drill
- inte gratis för fullständig återställning
- återställda filnamn/mappar kan fortfarande vara röriga
- stora videoskanningar kan ta ett tag
- om kortet har fysiska problem kommer det inte att lösa hårdvarufel
Min ordning skulle vara:
- Sluta använda SD-kortet
- Kontrollera appbibliotek på Macen
- Använd Terminal för att inspektera dolt innehåll
- Om kortet är instabilt, skapa en avbild först
- Skanna med Disk Drill eller PhotoRec
- Återställ någon annanstans än till SD-kortet
Om kortet kopplas från slumpmässigt, klickar eller inte går att montera konsekvent, hoppa över gör-det-själv och vänd dig till ett återställningslaboratorium. Det är punkten där fler skanningar kan göra saker värre.