Återställ raderad GoPro-video från HERO-kamera, några råd?

Jag råkade av misstag radera en viktig video från min GoPro HERO-kamera innan jag säkerhetskopierade den, och jag behöver verkligen återställa den från SD-kortet om det är möjligt. Har någon lyckats med GoPro-videoåterställning eller programvara för dataåterställning för raderade filer från en HERO-kamera?

Ja, den där gör ont. Jag har varit med om en liknande SD-kortsskräck, och de första minuterna är de värsta.

Det första jag skulle göra är enkelt. Sluta använda kortet nu. Spela inte in fler klipp. Formatera det inte. Kör inte någon fix- eller reparationsapp än. När GoPro-filer raderas ligger datan ofta kvar på kortet tills ny data skrivs över den. Om du fortsätter spela in sjunker dina chanser snabbt.

Innan du provar återställningsprogram

Jag skulle först kontrollera några enkla saker, eftersom filen ibland inte är borta på det sätt du tror.

1. Om du betalar för en GoPro-prenumeration, logga in och kontrollera molnets mediebibliotek och papperskorgen.
  2. Sätt tillbaka SD-kortet i kameran och se om GoPro vill reparera filen på egen hand.
  3. Bläddra igenom kortet efter LRV-filer. Det är lågupplösta förhandskopior. De är inte idealiska, men jag har sett dem rädda ett klipp som folk trodde var borta för gott.

Om materialet saknas från kortet

Om inget av det ger något resultat skulle jag gå vidare till Disk Drill. Jag använde det en gång för kameramedia, inte exakt vid en GoPro-krasch, men nära nog, och det fick tillbaka mer än jag väntade mig.

Den del som är värd att lägga märke till för actionkameror är läget Advanced Camera Recovery. GoPro-material hamnar ofta uppdelat i en hög fragment över kortet. Vanliga återställningsverktyg hittar ofta delar av filen, men misslyckas sedan när det är dags att bygga ihop allt. Slutresultatet blir att du får en trasig MP4, ett klipp med saknade delar eller en fil som din spelare vägrar öppna.

Det här läget gjordes för kameror och enheter där fragmenterad video är vanligt, saker som actionkameror, drönare och dashcams. Det stöder GoPro-material, inklusive MP4- och LRV-filer, vilket spelar större roll än folk tror.

Några saker jag skulle göra under återställningen

1. Använd en kortläsare. Jag skulle inte ansluta GoPro direkt till datorn om jag hade ett val.
  2. Spara återställda filer på en annan enhet. Skriv inte tillbaka något till samma SD-kort.
  3. Om kortet ger fel, kopplar från eller beter sig instabilt, skapa först en byte-för-byte-avbildning. Skanna avbildningen, inte originalkortet.

Av det jag har sett fungerar återställning fortfarande ganska ofta om du inte spelade in mycket efter att filerna försvann. När nytt material börjar staplas på blir det snabbt värre.

Jag skulle behandla detta som återställning av SD-kort först, GoPro i andra hand.

@mikeappsreviewer har rätt om att stoppa alla skrivningar. Jag skulle lägga till en sak: skapa en fullständig avbild av microSD-kortet innan du gör något annat om klippet betyder mycket. Använd något som USB Image Tool, R-Studio eller dd om du kan det. Arbeta från avbilden, inte från kortet. Om återställningsprogrammet kraschar eller kortet börjar ge läsfel har du fortfarande ett rent försök kvar.

Kontrollera också kortstrukturen manuellt. GoPro lämnar ofta filer i DCIM/100GOPRO eller 101GOPRO, och ibland hittar du parade filer med samma klippnummer. Leta efter .MP4, .THM och .LRV. Om huvudfilen MP4 är borta men LRV finns kvar har du åtminstone en tittbar kopia. Låg upplösning, men bättre än ingenting.

En liten invändning mot att försöka reparera i kameran först. Om filen raderades skulle jag inte sätta tillbaka kortet i HERO om du inte har något annat val. Vissa kameror skriver loggar eller metadata vid uppstart. Liten risk, men om materialet är viktigt skulle jag inte riskera extra skrivningar.

När det gäller programvara är Disk Drill ett bra val för återställning av GoPro-video, särskilt på fragmenterade kort. Jag skulle också sortera resultaten efter filsignatur och storlek, eftersom återställda GoPro-klipp ofta förlorar originalnamnet. Stora MP4-filer med rätt tidsstämpelintervall är vanligtvis dina bästa kandidater.

Om den återställda filen inte går att spela upp, prova att reparera containern med ffmpeg eller untrunc. Korrupt återställning är vanligt med actionkamera-filer.

Också värt att titta på, denna genomgång av återställning av SD-kort för GoPro och kamera täcker processen på ett tydligt sätt.

Om du spelade in ens några nya klipp efter raderingen sjunker chanserna för återställning snabbt. Om du inte gjorde det har du fortfarande en hygglig chans.

Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @suenodelbosque, men jag skulle faktiskt hoppa över idén att se om kameran kan reparera det helt, om inte filen fortfarande syns men inte går att öppna. För ett raderat klipp är det säkraste att hålla det kortet borta från GoPro helt och hållet.

En sak som inte nämns tillräckligt ofta: kontrollera om raderingen skedde i kameran eller på en dator. Om den raderades på en PC eller Mac är filsystemsposten ibland enklare för återställningsverktyg att återskapa. Om HERO gjorde raderingen får man ofta förlita sig mer på rå signaturåterställning, vilket betyder att filnamn, datum och mappstruktur kan komma tillbaka i oordning.

Om videon dessutom var lång, få inte panik om återställningen hittar flera MP4-filer som ser fel ut. GoPro-kort kan ge partiella återställningar från samma ursprungliga klipp. Jag skulle återställa varje möjlig fil på några hundra MB eller mer och testa dem alla. VLC kan ibland spela sådant som QuickTime eller standardspelaren i Windows bara vägrar att röra.

Om du vill ta en praktisk väg, använd en läsare av bra kvalitet, montera kortet som skrivskyddat om din utrustning tillåter det, och skanna sedan med Disk Drill. Det fungerar ganska bra med kameramedia, och för återställning av GoPro-video är det viktigare än generell återställning av dokument och foton. Återställda filer ska sparas på din dator eller en annan enhet, inte tillbaka på microSD-kortet. Ganska självklart, men folk gör det fortfarande och sabbar sina chanser.

Om inget användbart dyker upp är professionell återställning bara värt det om materialet verkligen är oersättligt. Logisk radering går ibland att återställa hemma. Fysisk skada på kortet är en helt annan pengafälla.

Den här tråden kan också hjälpa om du vill ha ett annat perspektiv på att återställa förlorade videor från ett GoPro HERO 8 SD-kort.

En vinkel jag skulle lägga till: kontrollera om det finns kapitelindelade GoPro-klipp. HERO-kameror delar ofta upp en inspelning i flera segment, så den raderade videon kan faktiskt vara ett saknat kapitel medan de andra fortfarande finns kvar. Om du hittar intilliggande klipp med matchande tidsstämplar, återställ dem också och sätt ihop dem senare.

Jag håller inte riktigt med om att prova varenda återställningsapp som finns. För många skanningar på ett svagt kort kan förvandla ett logiskt misstag till ett hårdvaruproblem. Välj ett stabilt verktyg, helst efter att du har skapat en avbild. Disk Drill är ett rimligt val här.

Fördelar med Disk Drill

• Bra för kamera- och videoformat
  • Kan hitta filer via signatur när namnen är borta
  • Förhandsgranskning hjälper till att smalna av kandidaterna

Nackdelar med Disk Drill

• Djupa skanningar kan ta en stund
  • Resultaten kan komma tillbaka med generiska filnamn
  • Om MP4-headern är skadad kanske återställning ensam inte gör den spelbar

Kör också ffprobe eller MediaInfo på filerna efter återställning innan du antar att de är döda. Ibland är videoströmmen intakt och bara containern är trasig.

Så ja, jag skulle kombinera det som @suenodelbosque, @viaggiatoresolare och @mikeappsreviewer sa med ett extra filter: återställ varje klipp runt samma tidsfönster, inte bara det exakt saknade filnamnet. Det fångar förvånansvärt många förlorade GoPro-videor.