Är ExFAT-dataåterställning möjlig efter att ha formaterat ett USB-minne av misstag?

Jag formaterade av misstag min ExFAT-USB-enhet och behöver hjälp med dataåterställning. Jag har inte kopierat något nytt till den, men den innehöll viktiga filer som jag behöver få tillbaka. Vilka är de säkraste stegen eller verktygen för att återställa data från en formaterad ExFAT-USB-enhet?

Jag råkade ut för det här efter att av misstag ha formaterat ett 128 GB SD-kort från en kamera. Det var exFAT, och först tänkte jag att hela helgens bilder och videor var borta. Det viktigaste jag lärde mig är ganska enkelt: sluta använda kortet direkt. Det spelar större roll än vilken återställningsapp du väljer.

Lägg inte något nytt på SD-kortet eller USB-enheten. Formatera det inte igen. Kör inte CHKDSK eller andra reparationsverktyg först. Om den gamla datan ännu inte har skrivits över, gör varje skrivning till den enheten återställning mindre sannolik.

Jag kollade säkerhetskopior först, men hade ingen som hjälpte, så jag gick vidare med återställningsprogram. Jag använde Disk Drill, och det fick tillbaka nästan allt i mitt fall.

Processen var i princip:

1. Installera Disk Drill på datorn, inte på SD-kortet eller USB-enheten som du återställer från.
  2. Anslut exFAT-kortet via en kortläsare.
  3. Välj kortet i Disk Drill och kör en skanning. Universal Scan är vanligtvis den man börjar med.
  4. Låt skanningen bli klar och förhandsgranska sedan filerna innan du återställer dem.
  5. Spara de återställda filerna på en annan enhet, som din interna SSD, inte tillbaka på samma kort.

En användbar detalj: Windows-versionen låter dig återställa upp till 100 MB gratis. Det räcker för att bekräfta om filerna faktiskt går att återställa innan du bestämmer dig för om betalversionen är värd det.

Om kortet eller USB-enheten beter sig instabilt finns det ett extra steg jag skulle ta först. Disk Drill kan skapa en diskavbild, och det är värt att göra om enheten kopplar från, läser plågsamt långsamt eller verkar opålitlig. Skanna avbilden i stället för att belasta det ursprungliga mediet om och om igen. Det är säkrare för en enhet eller ett kort som kan vara på väg att gå sönder.

För raderade kameravideor, särskilt från drönare, DSLR-kameror, spegellösa kameror, GoPros eller dashcams, kolla även Advanced Camera Recovery (ACR). Jag behövde det egentligen inte eftersom min återställning mest gällde bilder, men det rekommenderas ofta för fragmenterade MP4-, MOV- och liknande videofiler som vanliga skanningar kanske inte kan sätta ihop korrekt.

Om Disk Drill inte hittar det du behöver är TestDisk ett annat alternativ. Det är gratis, men mycket mindre nybörjarvänligt och brukar vara bättre för skadade partitioner än för att plocka ut enskilda raderade filer.

Det enda fallet där jag inte skulle fortsätta försöka med gör det själv-verktyg är fysisk skada. Om SD-kortet eller USB-minnet inte upptäcks på någon dator, fortsätter att kopplas från, blir ovanligt varmt eller har synliga skador, sluta. Fler försök kan göra saken värre. Ett återställningslabb är dyrt, ofta några hundra dollar eller mer beroende på problemet, men om själva hårdvaran håller på att fallera är det vanligtvis den bättre vägen. Många labb gör åtminstone en kostnadsfri bedömning.

Om det här bara gäller raderade filer eller en oavsiktlig formatering, sluta använda enheten nu och återställ datan innan du gör några reparationer. Det var det som räddade mig.

Om det var en snabbformatering eller en fullständig formatering spelar stor roll här. Om det var den vanliga snabbformateringen som Windows gör som standard, är återställning mycket möjlig eftersom filinnehållet fortfarande kan finnas kvar där. Om det var en fullständig formatering, eller om enheten formaterades på något som nollställde hela enheten, sjunker oddsen kraftigt.

Jag håller med om rådet att sluta använda den, men jag skulle vara mer försiktig med förväntningarna. Efter en exFAT-formatering kan du kanske få tillbaka de faktiska filerna men förlora mappstrukturen, de ursprungliga namnen, datumen eller delar av videor. Det betyder inte att skanningen misslyckades. Det betyder att filsystemets poster skadades eller ersattes, och att återställningsverktyget hittar filer via signaturer i stället för att läsa det gamla katalogträdet.

Om filerna är viktiga, skapa först en avbild av USB-minnet och skanna den i stället för själva minnet. Prova sedan ett verktyg som Disk Drill, R-Studio, DMDE, PhotoRec osv., och återställ till din dator eller en annan extern enhet. Återställ inte tillbaka till samma USB-minne. Om den första skanningen visar filerna med korrekta namn och förhandsvisningar, toppen. Om den bara visar resultat av typen file0001.jpg, återställ ändå det viktiga och sortera det senare. Det irriterande är att den säkraste metoden är långsammare, men den förhindrar att ett återställningsbart misstag förvandlas till en permanent överskrivning.

Snabbformatering betyder inte automatiskt att du får tillbaka de gamla mapparna och filnamnen. På exFAT kan formateringen ersätta tillräckligt mycket filsystemmetadata för att ett återställningsprogram bara ska hitta råa filer efter typ. Det är fortfarande en återställning, men det kan se rörigt ut, särskilt med många små dokument eller filer som efteråt alla har generiska namn.

Innan du skannar skulle jag sätta USB-enheten i skrivskyddat läge om du kan. Vissa USB-minnen har en fysisk omkopplare, de flesta har det inte, men du kan åtminstone undvika att öppna den i Explorer mer än nödvändigt och ignorera alla Windows-frågor om att fixa eller formatera den. Om du vet hur man använder avbildningsverktyg, skapa först en sektor-för-sektor-avbildning. Om inte, är nästa säkraste praktiska steg att skanna den en gång och spara återställda filer någon annanstans. Testa inte återställning genom att lägga tillbaka några filer på samma minne.

Disk Drill, R-Studio, DMDE och PhotoRec är alla rimliga val, men de är inte magiska. Förhandsvisning är viktigare än varumärket. Om ett verktyg visar förhandsvisningar av dina faktiska foton/dokument är det ett gott tecken. Om det visar tusentals namnlösa filer, återställ först bara de filtyper du bryr dig om så att du inte slösar timmar på att sortera skräp. Disk Drill är enklare för icke-tekniska användare, och den här genomgången av Disk Drill kan hjälpa om du aldrig har använt den här typen av programvara, men fortsätt inte att installera och prova slumpmässiga verktyg direkt på USB-enheten. Installera allt på din PC och behandla USB-enheten som bevismaterial som du försöker att inte störa.

Filtyperna spelar roll här: foton och vanliga videor kommer ofta tillbaka bättre än utspridda projektmappar, databaser eller många små Office-filer efter en exFAT-formatering.

Om filerna är värda pengar, skapa först en avbild; om de bara är personligt viktiga, skanna en gång med Disk Drill eller liknande och bedöm efter förhandsvisningar, inte efter antalet “hittade filer”. En enorm lista med återställt skräp kan se uppmuntrande ut, men förhandsvisningar är det verkliga testet.