Är det möjligt att återställa raderade foton från ett SD-kort?

Jag råkade radera viktiga foton från mitt SD-kort när jag frigjorde utrymme, och nu försöker jag ta reda på om de kan återställas. De här bilderna betyder mycket för mig, och jag har inte använt kortet särskilt mycket sedan det hände. Vad är det bästa sättet att återställa raderade foton från ett SD-kort utan att göra saken värre?

Jag råkade ut för det här en gång, och ja, den där känslan av att magen faller kommer direkt. Det första jag gjorde var att sluta röra SD-kortet. Inga fler bilder, inga nya försök, inte stoppa tillbaka det i kameran. Ta ut det och låt det vara.

Raderade bilder brukar vanligtvis inte raderas direkt på plats. Kortet markerar utrymmet som ledigt, och sedan skrivs ny data över det senare. Så om du fortsatte fotografera efter raderingen eller formateringen sjunker chanserna för återställning kraftigt. Om kortet har legat orört är chanserna fortfarande rätt goda, ibland förvånansvärt bra.

Innan du installerar något skulle jag kolla de uppenbara ställena.

Om raderingen skedde medan kortet var monterat på en Mac, titta i macOS papperskorg. Om detta kom från en Android-telefon, öppna papperskorgen i Google Foto eller återvinningskorgen i Samsung Gallery. De behåller ofta raderade objekt i 30 till 60 dagar. Kontrollera också om din telefon eller kameraapp synkade till någon molnbackup.

Om inget av det ger tillbaka filerna är den praktiska vägen att använda återställningsprogram.

Ett misstag jag gjorde första gången var att försöka återställa via själva telefonen. Dålig idé. Samma sak med att koppla in vissa kameror via USB och hoppas att programvaran ska se kortet ordentligt. Många telefoner och nyare kameror visar bara en begränsad vy av lagringen, så återställningsverktyg får inte rå åtkomst till filsystemet. På telefoner vill många appar ha root-åtkomst, och utan det hämtar de ofta pyttesmå förhandsvisningar i stället för fullstora bilder. Det som fungerade bättre för mig var en vanlig USB-kortläsare för SD-kort. Anslut kortet direkt till din Mac eller Windows-PC och skanna det där.

Det finns en hel hög med återställningsverktyg där ute. Vissa är gratis. PhotoRec är ett som många nämner, och det hämtar faktiskt data, men när jag använde liknande verktyg slutade det med en röra av omdöpta filer och ingen mappstruktur. Fine om du har 40 bilder. Fruktansvärt om du har 4 000.

Jag hade bättre tur med Disk Drill. Det kändes enklare att hantera, det kände igen vanliga bildformat inklusive RAW-typer som CR2 och NEF, och förhandsgranskningsfunktionen sparade tid eftersom jag kunde se vilka filer som var intakta innan jag återställde dem.

Här är processen jag skulle följa.

1. Installera Disk Drill på din dator. På macOS ska du ge det Full Disk Access i sekretessinställningarna, annars kanske det inte kan skanna externa medier korrekt.

2. Sätt i SD-kortet med en kortläsare och öppna sedan appen. Ditt kort bör visas i listan över enheter.

3. Välj SD-kortet och starta en skanning efter förlorad data. Om du ser ett alternativ som Universal Scan, använd det. Det kontrollerar vanligtvis först nyligen raderade filer och gör sedan en djupare genomgång baserad på filsignaturer.

4. Låt skanningen bli klar. Du kan bläddra under tiden, men jag brukar vänta. Färre felstarter på det sättet.

5. Öppna avsnittet Bilder när resultaten visas. Filtrera efter format om det behövs, eller bläddra igenom allt. Använd förhandsgranskningsikonen på varje fil.

Förhandsgranskningen är viktigare än något annat här. Om bilden öppnas rent i förhandsgranskningen går filen vanligtvis att återställa. Om den inte går att öppna, visar trasiga delar, konstiga färger eller halva bilden är filen skadad och kanske inte går att få tillbaka i gott skick.

6. Välj de bilder du vill ha tillbaka och klicka sedan på Återställ.

När programmet frågar var de återställda filerna ska sparas ska du inte spara dem tillbaka på samma SD-kort. Spara dem på datorns interna enhet eller på en annan extern enhet. Att skriva återställda filer till källkortet medan återställningen fortfarande pågår är så folk förstör de sista bitarna som fortfarande går att rädda. Jag gjorde detta en gång för flera år sedan med ett USB-minne. Aldrig igen.

När återställningen är klar, öppna några av de återställda bilderna och kontrollera dem. I full storlek. Inte miniatyrer. När du vet att filerna är bra kan du sätta tillbaka SD-kortet i kameran och formatera det där för en ren nystart.

Det är den vägen jag skulle ta. Sakta ner, skriv inte något nytt till kortet och gör återställningen från en dator med en riktig kortläsare. Den delen är viktigare än folk tror.

Ja, raderade bilder från ett SD-kort går ofta att återställa, om du slutade använda kortet snabbt. Radering tar vanligtvis bort filposten, inte bilddatan direkt. Nya skrivningar är det största hotet.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, håll kortet borta från kameran. Jag håller inte helt med om att först kontrollera enhetens papperskorg om tiden är viktig. Om bilderna raderades i kameran hjälper de mapparna ofta inte, så jag skulle lägga min energi på en ordentlig skanning från en dator.

Bästa draget är att först skapa en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet, och sedan skanna avbildningen, inte kortet. Detta är viktigt om kortet har svaga sektorer eller börjar fallera under läsning. På Linux eller macOS använder man ofta ddrescue för detta. På Windows kan vissa återställningsappar också hantera avbildning. Kör sedan återställningen på avbildningsfilen.

Om du vill ha en enklare väg är Disk Drill ett bra val för fotoåterställning från SD-kort. Det brukar identifiera JPG, PNG, RAW och andra kameraformat väl, och förhandsvisningar sparar tid. Spara återställda filer på datorn, aldrig tillbaka till SD-kortet. Den delen snubblar många på.

Om kortet formaterades fungerar återställning ibland ändå. Snabbformatering lämnar kvar mer än fullständig formatering. Om TRIM aktiverades, vilket är vanligt på SSD-enheter, sjunker chanserna till återställning kraftigt. På SD-kort är stödet för TRIM mindre konsekvent, så det finns fortfarande hopp.

Också värt att läsa detta: bästa videon om återställningsprogram för raderade SD-kortsbilder

Ja, det är möjligt, och det faktum att du knappt använde kortet efteråt är den del som faktiskt spelar störst roll.

Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @techchizkid, men jag skulle lägga till en sak som de lite grann undvek: om de här bilderna verkligen är oersättliga, fortsätt inte experimentera med slumpmässiga gratisverktyg det ena efter det andra. Varje extra montering, skanning eller skrivning är ännu en chans att något dumt händer. Ibland är det säkraste draget ett försiktigt återställningsförsök, inte fem försök av typen kanske fungerar den här bättre.

Dessutom fokuserar folk på radering, men kortets hälsa spelar också roll. Om SD-kortet beter sig konstigt, är långsamt, kopplar från eller ber om att formateras, behandla det som ett möjligt hårdvarufel, inte bara en oavsiktlig radering. I så fall är det smartare att först skapa en avbild än att skanna direkt.

Om kortet är stabilt är Disk Drill ett ganska rimligt val för återställning av foton från SD-kort eftersom det hanterar fotoformat bra och låter dig förhandsgranska filer innan du återställer dem. Den förhandsgranskningen är enormt viktig. Om bildförhandsgranskningen ser normal ut har du förmodligen en bra kandidat för återställning. Spara allt till din dator, inte tillbaka på kortet. Självklart, men folk lyckas fortfarande göra det ändå.

En liten invändning mot @techchizkid: att först skapa en avbild är idealiskt, ja, men för ett normalt friskt kort och en icke-teknisk person är det ofta mer realistiskt att gå direkt till en skrivskyddad skanning i Disk Drill. Inte alla vill brottas med ddrescue klockan 23 medan de paniksvettas över bröllopsbilder.

Om du vill ha en användbar tråd om just det här problemet är den här värd att titta på:
hur man återställer raderade foton från ett SD-kort

Kort version: sluta använda kortet, använd en kortläsare, återställ till en annan enhet och kontrollera de återställda filerna i full storlek. Om inget användbart dyker upp kan det vara dags för en professionell återställningstjänst, vilket är irriterande dyrt men ibland det enda alternativet.