Diskverktøy slettet APFS-disken min mens jeg prøvde å reparere eller omformatere den, og nå mangler viktige filer. Jeg trenger råd om de tryggeste trinnene for APFS-datagjenoppretting for macOS, inkludert om jeg bør slutte å bruke disken, prøve gjenopprettingsprogramvare eller kontakte en profesjonell tjeneste.
Første ting: slutt å bruke disken. Seriøst. Selve slettingen er vanligvis ikke den verste delen. Den virkelige skaden skjer når macOS fortsetter å skrive nye data over området der de gamle filene dine fortsatt kan ligge.
På en vanlig harddisk (HDD) kan slettede filer ofte gjenopprettes så lenge de ikke har blitt overskrevet ennå. Med en SSD blir det mer komplisert på grunn av TRIM. Når TRIM sletter de slettede blokkene, kan gjenopprettingsprogramvare ikke hente dem tilbake. Så hvis de manglende filene betyr noe, slå av systemet og ikke fortsett å rote rundt på den Mac-en.
Jeg måtte håndtere noe lignende og brukte Disk Drill. Det var mer rett frem enn jeg forventet, men måten du bruker det på er viktig.
Dette ville jeg gjort:
- Installer Disk Drill på en annen disk, ikke den du prøver å gjenopprette fra.
- Koble til APFS-disken, eller velg den interne disken hvis det er der filene ble slettet.
- Gi det full disktilgang når macOS spør. Uten det kan det hende at det ikke skanner APFS-volumer riktig.
- Velg APFS-volumet og kjør full skanning, vanligvis kalt “Søk etter tapte data”.
- La skanningen fullføres før du gjenoppretter noe. Du kan se flere resultater hvis du venter.
- Bruk forhåndsvisning først. Sørg for at dokumentene, bildene eller det du trenger faktisk åpnes.
- Gjenopprett filene til en annen disk. Ikke lagre dem tilbake på samme APFS-volum.
Det nyttige for meg var at Disk Drill beholdt den opprinnelige mappestrukturen for mange av filene. Det utgjør en stor forskjell sammenlignet med å få tusenvis av tilfeldige filnavn dumpet i én mappe. Det viser også gjenopprettingssjanser for mange elementer, så du kan unngå å kaste bort tid på å gjenopprette ting som sannsynligvis ikke vil åpnes uansett.
Hvis du slettet disken i Diskverktøy, betyr ikke det alltid at dataene er borte med én gang. En rask sletting fjerner ofte filsysteminformasjonen uten å overskrive alle bitene av gamle data med det samme. Gjenoppretting kan fortsatt fungere hvis ingenting nytt har blitt skrevet til disken. Det store unntaket er et kryptert APFS-volum. Hvis FileVault var aktivert og volumet ble formatert, kan de gamle krypteringsnøklene være borte, og uten dem kan de tidligere dataene vanligvis ikke gjenopprettes.
Hvis Disk Drill ikke finner det du trenger, er PhotoRec et annet alternativ. Det er gratis, men mye grovere. Det skanner etter filsignaturer i stedet for APFS-metadata, så du mister vanligvis filnavn og mappestruktur. Likevel kan det være nyttig for ting som bilder og videoer.
Jeg ville ikke fortsatt med programvarebasert gjenoppretting hvis disken virker fysisk ustabil. Stopp hvis den:
- fortsetter å koble fra,
- klikker, skraper eller piper,
- bare vises av og til,
- eller fryser hver gang du skanner den.
På det tidspunktet er det bedre å snakke med et gjenopprettingslaboratorium. Å slå på en sviktende disk om og om igjen kan gjøre situasjonen verre. Mange seriøse steder vil evaluere den gratis, og noen jobber etter prinsippet ingen data, ingen kostnad. Logisk gjenoppretting kan koste noen hundre dollar, mens fysisk skade eller arbeid i renrom lett kan komme over 1 000 dollar.
Hvis det bare er slettede filer eller en rask formatering, er det likevel ofte verdt å prøve programvarebasert gjenoppretting først. Bare handle raskt og ikke gjenopprett noe tilbake til samme disk.
Gjenoppretting av en slettet ekstern APFS-harddisk er en annen situasjon enn gjenoppretting av den interne SSD-en i en nyere Mac. Med en ekstern HDD kan du fortsatt ha en brukbar sjanse hvis det var en hurtigsletting. Med en intern SSD, spesielt på nyere Mac-er med TRIM og kryptering involvert, kan vinduet lukkes raskt eller allerede være lukket.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om å stoppe bruken, men jeg ville vært litt mer forsiktig med å skanne den opprinnelige disken direkte hvis filene er viktige. Det tryggere grepet er å lage et byte-for-byte-avbildning eller en klone av disken først, og deretter kjøre Disk Drill eller hvilket som helst gjenopprettingsverktøy mot kopien. Skanninger er vanligvis skrivebeskyttede, men hvis disken er ustabil, er hver lange skanning fortsatt en belastning på enheten. Hvis det er en intern Mac-disk, start fra en annen Mac, en ekstern macOS-installasjon eller gjenopprettingsmedier hvis mulig. Ikke installer macOS på nytt, ikke kjør Førstehjelp gjentatte ganger, og ikke opprett et nytt APFS-volum på samme disk bare for å teste det.
En annen detalj folk overser: sjekk nøyaktig hva Diskverktøy slettet. Hvis du bare slettet ett APFS-volum inne i en beholder, kan det fortsatt finnes andre volumer eller øyeblikksbilder. Hvis du slettet hele beholderen eller den fysiske disken, blir gjenoppretting vanskeligere fordi APFS-strukturen er borte. Før du betaler for et laboratorium, er det verdt å sjekke Time Machine, nylig slettet i iCloud Drive, nylig slettet i Bilder og eventuell appspesifikk papirkurv i skyen. Kjedelig svar, men disse er ofte raskere enn å rekonstruere filer fra et skadet APFS-kart.
En stasjon som ble slettet og deretter koblet fra er en helt annen sak enn en stasjon som ble slettet, reformatert og brukt igjen i noen dager. Før du kjører Disk Drill eller noe annet, ville jeg først tatt et skjermbilde av Diskverktøy med Show All Devices aktivert og, hvis du er komfortabel i Terminal, lagret utdataene fra diskutil list et annet sted. Det forteller deg om du har å gjøre med et manglende APFS-volum, en slettet container eller en sletting av hele enheten. En liten detalj, men den kan hindre deg i å skanne feil nivå av disken eller ved et uhell initialisere noe som macOS tilbyr å fikse. Hvis stasjonen dukker opp med en melding som not readable eller ber om å initialisere, avbryt det. Ikke formater den bare for at gjenopprettingsprogramvare skal kunne se den. Skann den fysiske enheten eller et bilde av den, og gjenopprett bare til en separat disk.
Hvis dette var en moderne Macs interne SSD, bør du ha lave forventninger før du bruker en helg på å skanne den. På T2- og Apple silicon-Macer er den interne lagringen kryptert på maskinvarenivå selv om du aldri tenkte særlig over FileVault. Hvis Diskverktøy fjernet APFS-beholderen eller du brukte Slett alt innhold og alle innstillinger, kan de gamle nøklene være borte, og gjenopprettingsverktøy vil for det meste finne støy eller nyere systemfiler.
For en ekstern APFS-stasjon, spesielt en roterende harddisk, er rådene ovenfor mye mer nyttige: slutt å skrive til den, ikke la macOS initialisere den, og gjenopprett til en annen disk. Men jeg ville vært forsiktig med ordlyden slettet her. Hvis du bare slettet et volum inne i APFS-beholderen, kan gjenoppretting være mulig. Hvis du valgte den øverste fysiske enheten og slettet den, blir sjansene dine mindre. Hvis du endret fra kryptert APFS til APFS, ExFAT eller Mac OS Extended, har det også betydning.
En liten ting folk glemmer: ikke installer gjenopprettingsprogramvare på samme Mac hvis de tapte dataene var på den interne disken. Selv nedlasting av Disk Drill, nettleserbuffer, Spotlight, vekslingsfil og appoppdateringer kan skrive en overraskende stor mengde. Hvis du skal prøve programvare, kjør den fra en annen Mac eller en ekstern oppstartsdisk, og behandle den opprinnelige disken som noe du bare leser fra. Hvis filene er verdt mer enn kostnaden for et laboratorium, ikke test noen få apper først. Velg den minst risikable veien én gang, fordi gjentatte skanninger og reparasjoner ikke forbedrer den opprinnelige disken.