Schijfhulpprogramma heeft mijn APFS-schijf gewist terwijl ik die probeerde te repareren of te formatteren, en nu ontbreken er belangrijke bestanden. Ik heb advies nodig over de veiligste stappen voor APFS-gegevensherstel op macOS, inclusief of ik moet stoppen met het gebruiken van de schijf, herstelsoftware moet proberen of contact moet opnemen met een professionele dienst.
Eerste punt: stop met het gebruiken van de schijf. Serieus. Het verwijderen zelf is meestal niet het ergste deel. De echte schade ontstaat wanneer macOS nieuwe gegevens blijft schrijven over de ruimte waar je oude bestanden mogelijk nog staan.
Op een gewone harde schijf (HDD) kunnen verwijderde bestanden vaak worden hersteld zolang ze nog niet zijn overschreven. Met een SSD wordt het ingewikkelder door TRIM. Zodra TRIM die verwijderde blokken wist, kan herstelsoftware ze niet meer terughalen. Dus als de ontbrekende bestanden belangrijk zijn, zet alles uit en blijf niet rondkijken op die Mac.
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt en gebruikte Disk Drill. Het was eenvoudiger dan ik had verwacht, maar hoe je het gebruikt is belangrijk.
Wat ik zou doen:
- Installeer Disk Drill op een andere schijf, niet op de schijf waarvan je probeert te herstellen.
- Sluit de APFS-schijf aan, of kies de interne schijf als dat is waar de bestanden zijn verwijderd.
- Geef het volledige schijftoegang wanneer macOS daarom vraagt. Zonder dat scant het APFS-volumes mogelijk niet goed.
- Selecteer het APFS-volume en voer de volledige scan uit, meestal genaamd Search for Lost Data.
- Laat de scan afronden voordat je iets herstelt. Mogelijk zie je meer resultaten als je wacht.
- Gebruik eerst de voorbeeldweergave. Controleer of de documenten, foto's of wat je ook nodig hebt daadwerkelijk openen.
- Herstel de bestanden naar een andere schijf. Sla ze niet terug op hetzelfde APFS-volume op.
Het nuttige deel voor mij was dat Disk Drill de oorspronkelijke mapstructuur behield voor veel van de bestanden. Dat maakt een enorm verschil vergeleken met duizenden willekeurige bestandsnamen die in één map worden gedumpt. Het toont ook de herstelkansen voor veel items, zodat je geen tijd verspilt aan het terugzetten van dingen die waarschijnlijk toch niet openen.
Als je de schijf in Schijfhulpprogramma hebt gewist, betekent dat niet altijd dat de gegevens meteen weg zijn. Een snelle wisactie verwijdert vaak de bestandssysteeminformatie zonder direct elk stukje oude data te overschrijven. Herstel kan nog steeds werken als er niets nieuws naar de schijf is geschreven. De grote uitzondering is een versleuteld APFS-volume. Als FileVault aan stond en het volume is geformatteerd, kunnen de oude versleutelingssleutels verdwenen zijn, en zonder die sleutels zijn de eerdere gegevens meestal niet herstelbaar.
Als Disk Drill niet oplevert wat je nodig hebt, is PhotoRec een andere optie. Het is gratis, maar veel minder verfijnd. Het scant op basis van bestandssignaturen in plaats van APFS-metadata, dus meestal verlies je bestandsnamen en mapstructuur. Toch kan het nuttig zijn voor zaken als foto's en video's.
Ik zou niet blijven proberen met softwareherstel als de schijf fysiek onstabiel lijkt. Stop als deze:
- steeds de verbinding verbreekt,
- klikt, schuurt of piept,
- slechts af en toe verschijnt,
- of elke keer vastloopt wanneer je hem scant.
Op dat punt is het beter om met een herstelbedrijf te praten. Een defecte schijf steeds opnieuw inschakelen kan de situatie verergeren. Veel betrouwbare partijen beoordelen dit gratis en sommige werken op basis van geen data, geen kosten. Logisch herstel kan een paar honderd dollar kosten, terwijl fysieke schade of cleanroomwerk gemakkelijk boven de $1,000 uitkomt.
Als het echter alleen om verwijderde bestanden of een snelle formattering gaat, is softwareherstel het vaak waard om eerst te proberen. Handel gewoon snel en herstel niets terug naar dezelfde schijf.
Het herstellen van een gewiste externe APFS-harde schijf is een andere situatie dan het herstellen van de interne SSD in een nieuwere Mac. Met een externe HDD maak je mogelijk nog een redelijke kans als het om een snelle wisactie ging. Met een interne SSD, vooral op nieuwere Macs waarbij TRIM en versleuteling een rol spelen, kan dat venster snel sluiten of al gesloten zijn.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het stoppen van gebruik, maar ik zou iets voorzichtiger zijn met het direct scannen van de originele schijf als de bestanden belangrijk zijn. De veiligere stap is om eerst een byte-voor-byte image of kloon van de schijf te maken en daarna Disk Drill of een andere hersteltool op de kopie uit te voeren. Scans zijn meestal alleen-lezen, maar als de schijf onstabiel is, blijft elke lange scan toch een belasting voor het apparaat. Als het een interne Mac-schijf is, start dan indien mogelijk op vanaf een andere Mac, een externe macOS-installatie of herstelmedia. Installeer macOS niet opnieuw, voer First Aid niet herhaaldelijk uit en maak geen nieuw APFS-volume op dezelfde schijf alleen om het te testen.
Een ander detail dat mensen missen: controleer precies wat Schijfhulpprogramma heeft gewist. Als je slechts één APFS-volume binnen een container hebt gewist, kunnen er nog andere volumes of snapshots aanwezig zijn. Als je de hele container of fysieke schijf hebt gewist, wordt herstel moeilijker omdat de APFS-structuur weg is. Voordat je voor een lab betaalt, is het de moeite waard om Time Machine, recent verwijderde bestanden in iCloud Drive, recent verwijderde items in Foto s en de prullenbak van appspecifieke cloudservices te controleren. Saai antwoord, maar die zijn vaak sneller dan bestanden terughalen uit een beschadigde APFS-toewijzing.
Een schijf die is gewist en daarna losgekoppeld, is een totaal ander geval dan een schijf die is gewist, opnieuw geformatteerd en vervolgens nog een paar dagen is gebruikt. Voordat ik Disk Drill of iets anders zou uitvoeren, zou ik eerst een schermafbeelding maken van Schijfhulpprogramma met Toon alle apparaten ingeschakeld en, als je vertrouwd bent met Terminal, de uitvoer van diskutil list ergens anders opslaan. Dat laat zien of je te maken hebt met een ontbrekend APFS-volume, een gewiste container of een volledige wisactie van het hele apparaat. Klein detail, maar het kan voorkomen dat je het verkeerde niveau van de schijf scant of per ongeluk iets initialiseert dat macOS aanbiedt te repareren. Als de schijf verschijnt met een melding zoals niet leesbaar of vraagt om te initialiseren, annuleer dat dan. Formatteer de schijf niet alleen zodat herstelsoftware hem kan zien. Scan het fysieke apparaat of een image daarvan, en herstel alleen naar een aparte schijf.
Als dit de interne SSD van een moderne Mac was, temper dan je verwachtingen voordat je er een weekend aan besteedt om die te scannen. Op Macs met T2 en Apple silicon is de interne opslag op hardwareniveau versleuteld, zelfs als je nooit veel hebt nagedacht over FileVault. Als Schijfhulpprogramma de APFS-container heeft verwijderd of je Wis alle inhoud en instellingen hebt gebruikt, zijn de oude sleutels mogelijk weg en zullen hersteltools vooral ruis of nieuwere systeembestanden vinden.
Voor een externe APFS-schijf, vooral een draaiende harde schijf, is het advies hierboven veel nuttiger: stop met ernaar schrijven, laat macOS die niet initialiseren en herstel naar een andere schijf. Maar ik zou voorzichtig zijn met de formulering gewist hier. Als je alleen een volume binnen de APFS-container hebt gewist, kan herstel mogelijk zijn. Als je het bovenste fysieke apparaat hebt geselecteerd en dat hebt gewist, nemen je kansen af. Als je bent overgestapt van APFS versleuteld naar APFS, ExFAT of Mac OS Uitgebreid, maakt dat ook uit.
Iets kleins dat mensen vergeten: installeer geen herstelsoftware op dezelfde Mac als de verloren gegevens op de interne schijf stonden. Zelfs het downloaden van Disk Drill, browsercache, Spotlight, swap en app-updates kan verrassend veel schrijven. Als je software gaat proberen, voer die dan uit vanaf een andere Mac of een externe opstartschijf, en behandel de oorspronkelijke schijf als iets waarvan je alleen leest. Als de bestanden meer waard zijn dan de kosten van een lab, test dan niet eerst een paar apps. Kies één keer het pad met het minste risico, want herhaalde scans en reparaties verbeteren de oorspronkelijke schijf niet.