NTFS-disken min ble RAW over natten – kan jeg reparere en RAW-partisjon?

NTFS-harddisken min fungerte fint i går, men i dag vises den plutselig som en RAW-partisjon, og jeg får ikke åpnet noen av filene mine. Diskbehandling ser stasjonen, men Windows sier at den må formateres før jeg kan bruke den. Jeg har viktige data på den og trenger hjelp til å finne ut hva som forårsaket dette, og den sikreste måten å reparere en RAW NTFS-stasjon på uten å miste alt.

Jeg opplevde dette én gang på en gammel NTFS-disk, og jeg gikk etter filene først. Jeg prøvde ikke å fikse RAW-partisjonen med en gang.

RAW betyr vanligvis at Windows mistet grepet om filsystemet. Dataene dine ligger ofte fortsatt der, men strukturen ble skadet nok til at operativsystemet slutter å gjenkjenne den. Jeg så dette etter en hard avslutning, en feilaktig frakobling av USB, sektorer som begynte å bli dårlige, og én gang uten noe åpenbart i det hele tatt. Partisjonen hadde vært NTFS, og så, etter én omstart, RAW. Så jeg ville behandlet dette som skade på filsystemet til det motsatte er bevist.

Hvis CHKDSK sier, Filsystemtypen er RAW. CHKDSK er ikke tilgjengelig for RAW-stasjoner., stemmer det med hvordan Windows oppfører seg. Jeg ville ikke tvunget frem reparasjonsforsøk. Jeg ville heller ikke formatert den ennå. Begge deler kan gjøre gjenopprettingen mer rotete.

Hva jeg ville gjort, i denne rekkefølgen

1. Slutt å skrive noe som helst til disken.
  2. Hent ut filene først.
  3. Ta hånd om partisjonen etterpå.
  4. Legg de gjenopprettede filene tilbake når disken er stabil igjen.

Når det gjelder gjenoppretting, hadde jeg ganske god erfaring med Disk Drill. Det som hjalp i mitt tilfelle var enkelt. Det skannet diskoverflaten etter data som kunne gjenopprettes, i stedet for å være avhengig av den ødelagte metadataen i filsystemet.

Hvordan jeg ville kjørt det

1. Installer Disk Drill på en annen disk. Ikke installer det på den RAW-disken.
  2. Start det, og velg deretter den berørte disken eller RAW-partisjonen.
  3. Trykk på Search for Lost Data.
  4. Hvis det spør om skannetype på en ekstern enhet, ville jeg valgt Universal Scan nesten hver gang.
  5. Jeg ville bare byttet til Advanced Camera Recovery hvis du prøver å gjenopprette fragmentert video fra noe som et dashbordkamera, en drone eller et kamerakort.
  6. La skanningen fullføres. Ikke rør disken mens den jobber.
  7. Åpne Review found items og forhåndsvis noen filer før du lagrer noe.
  8. Velg det som er viktig, klikk på Recover, og lagre deretter alt til en annen disk.

Etter at du har bekreftet at de gjenopprettede filene åpnes uten problemer, ville jeg tatt for meg selve partisjonen.

Hva du skal gjøre med RAW-partisjonen senere

Hvis du vil prøve å gjenopprette den gamle partisjonsoppsettet, er TestDisk verdt å prøve. Jeg har sett det gjenopprette oppføringer i partisjonstabellen i tilfeller der Windows ga opp for tidlig.

Hvis TestDisk mislykkes, eller hvis du ikke bryr deg om å gjenopprette den opprinnelige strukturen, ville jeg valgt den enkle løsningen i Diskbehandling. Slett RAW-partisjonen om nødvendig, opprett et Nytt enkelt volum, gjør en hurtigformatering, og kopier deretter de gjenopprettede filene tilbake.

En ting folk glemmer med SSD-er

Hvis denne disken er en SSD, ville jeg ikke ventet med den i flere dager. TRIM endrer forutsetningene. Slettede blokker på SSD-er har en tendens til å bli uopprettelige over tid. En RAW-tilstand utløser ikke alltid TRIM med en gang, slik jeg har sett, men ekstra skriving og meningsløse nye forsøk virker fortsatt mot deg.

Når jeg ville sluttet å bruke programvare

Hvis disken kobler til og fra, forsvinner under en skanning, begynner å klikke, begynner å skrape, eller kobler fra igjen og igjen, ville jeg stoppet der. Det begynner å ligne mindre på skade på filsystemet og mer på maskinvareproblemer. I så fall er et profesjonelt gjenopprettingsverksted det tryggere valget, spesielt hvis filene er viktige.

RAW på en NTFS-stasjon betyr ikke alltid at filene dine er borte. Det betyr ofte at Windows mistet filsystemkartet. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett viktig punkt, ikke formater først.

Der jeg skiller meg litt ut, liker jeg å sjekke maskinvarebanen før en lang gjenopprettingsskanning. Bytt USB-kabelen. Prøv en annen port. Hvis det er en ekstern stasjon, prøv et annet kabinett eller en SATA-dokk. Jeg har sett svake USB-broer få et friskt NTFS-volum til å vises som RAW. Det tar 5 minutter å utelukke.

En rask sjekkliste.

1. Sjekk SMART-helsen med CrystalDiskInfo eller smartctl.
  2. Hvis helsen ser dårlig ut, klon stasjonen først med noe som ddrescue.
  3. Hvis helsen ser grei ut, gjenopprett filer til en annen disk.
  4. Etter gjenoppretting, slett og bygg partisjonen opp igjen.

For filgjenoppretting er Disk Drill et solid valg fordi det leser forbi ødelagte NTFS-metadata og henter ut filer ved å skanne disken. Hvis du trenger en lettfattelig forklaring på den vanlige feilen, dekker dette det godt, hvordan fikse at CHKDSK ikke er tilgjengelig for RAW-stasjoner.

Én ting til. Hvis dette skjedde over natten på systemstasjonen etter en krasj eller tvungen avslutning, kjør:
sfc /scannow
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Disse vil ikke fikse en RAW-datapartisjon, men de hjelper hvis Windows-lagringsdrivere eller systemfiler også ble rotet til. Liten forskjell, men verdt å vite.

Hvis SMART viser at omfordelte eller ventende sektorer øker, slutt å tukle med reparasjoner og hent ut data først. Det er vanligvis punktet der stasjoner blir verre raskt.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @viajantedoceu om én ting: ikke trykk på Formater bare fordi Windows maser om det. Men jeg er litt mindre ivrig etter å reparere partisjonen tidlig, fordi RAW ofte er et symptom, ikke det egentlige problemet.

Det jeg ville lagt til er dette: sjekk partisjonstypen og størrelsen i DiskPart før du gjør noe inngripende. Hvis volumet plutselig viser feil størrelse, ingen etikett eller rare offseter, kan det peke på en skadet partisjonstabell i stedet for ren NTFS-korrupsjon.

Se også i Event Viewer under System etter Ntfs-, Disk- og storahci-feil rundt tidspunktet da den ble RAW. Det kan fortelle deg om dette var en engangsfeil i filsystemet eller om disken/kontrolleren harket hele natten.

Hvis dataene er viktige, lag først et sektor-for-sektor-avbildning hvis du har plass. Jobb fra avbildningen, ikke originalen. Det er tryggere enn å skanne en ustabil disk gjentatte ganger. Hvis du bare trenger å få ut filer, er Disk Drill et rimelig alternativ fordi det kan skanne en RAW-partisjon og gjenopprette filer til en annen disk uten å være avhengig av den ødelagte NTFS-strukturen.

Én ting jeg ikke ville gjort med en gang, er å prøve tilfeldige verktøy for å konvertere RAW til NTFS. De fleste er tvilsomt skrot.

For flere virkelige tilfeller er denne tråden nyttig: se hvordan folk gjenopprettet filer fra en ekstern harddisk som ble RAW

Kortversjonen: ja, en RAW-partisjon kan ofte fikses, men gjenopprett eller avbild dataene først, og bygg deretter opp partisjonen på nytt. Hvis disken lager lyder eller fryser, slutt å rote med den fordi da er du i maskinvarefeil-territorium.

Jeg ville delt dette inn i to separate spørsmål: er dataene fortsatt der, og er selve disken til å stole på. @viajantedoceu, @techchizkid og @mikeappsreviewer dekket allerede gjenoppretting-først-vinkelen godt, men jeg er litt mindre overbevist om at hver RAW-endring bare er NTFS-skade. Noen ganger rapporterer Windows RAW fordi de første lesbare NTFS-strukturene havner på dårlige sektorer, og resten av volumet kan fortsatt være i orden under.

Et par kontroller jeg ville gjort som ikke ble understreket nok:

• I Diskbehandling, sammenlign partisjonens nøyaktige kapasitet med hva den pleide å være.
  • I Enhetsbehandling, avinstaller disken under Diskstasjoner, koble den fra, koble den til igjen, og la Windows oppdage den på nytt.
  • Hvis det er en ekstern HDD, lytt etter gjentatte oppspinningsforsøk eller et svakt rytmisk klikk. Det betyr mer enn folk tror.

Én ting jeg ikke ville forhastet meg med, er TestDisk hvis disken er ustabil. Flott verktøy på frisk maskinvare, risikabelt på en disk som stadig får tidsavbrudd.

Hvis du hovedsakelig trenger filer, gir Disk Drill mening.

Fordeler

• God til å skanne RAW-partisjoner
  • Enkel forhåndsvisning av gjenopprettbare filer
  • Mindre skremmende enn mange gjenopprettingsverktøy

Ulemper

• Dype skanninger kan ta evigheter
  • Filnavn/mapper kan delvis gå tapt hvis NTFS-metadata er alvorlig skadet
  • De beste resultatene avhenger fortsatt av diskens helse

Min vurdering: hvis disken kobler fra, får Explorer til å fryse, eller blir tregere for hvert minutt, stopp programvareforsøk og lag et image av den først. Hvis den holder seg stabil, gjenopprett til en annen disk med Disk Drill, tørk den deretter fullstendig, partisjoner på nytt, og test disken før du stoler på den igjen. Hvis den blir RAW en gang til, pensjoner den.