Mijn NTFS-harde schijf werkte gisteren nog prima, maar vandaag verschijnt hij plotseling als een RAW-partitie en kan ik geen van mijn bestanden openen. Schijfbeheer ziet de schijf, maar Windows zegt dat deze moet worden geformatteerd voordat ik hem kan gebruiken. Er staan belangrijke gegevens op en ik heb hulp nodig om uit te zoeken waardoor dit is veroorzaakt en wat de veiligste manier is om een RAW NTFS-schijf te repareren zonder alles te verliezen.
Ik heb dit ooit gehad op een oude NTFS-schijf, en ik koos ervoor om eerst de bestanden veilig te stellen. Ik heb in het begin niet geprobeerd de RAW-partitie te repareren.
RAW betekent meestal dat Windows de grip op het bestandssysteem is kwijtgeraakt. Je gegevens staan er vaak nog steeds, maar de structuur is genoeg beschadigd geraakt waardoor het besturingssysteem het niet meer herkent. Ik heb dit gezien na een harde afsluiting, het verkeerd loskoppelen van een USB, slechte sectoren, en zelfs een keer zonder duidelijke oorzaak. De partitie was NTFS geweest en na één herstart was die RAW. Dus ik zou dit behandelen als schade aan het bestandssysteem totdat het tegendeel bewezen is.
Als CHKDSK zegt, 'Het type bestandssysteem is RAW. CHKDSK is niet beschikbaar voor RAW-schijven.', dan komt dat overeen met wat Windows doet. Ik zou geen reparatiepogingen forceren. Ik zou het ook nog niet formatteren. Beide acties kunnen herstel lastiger maken.
Wat ik zou doen, in volgorde
- Stop met nog iets naar de schijf te schrijven.
- Haal eerst de bestanden eraf.
- Pak daarna de partitie aan.
- Zet de herstelde bestanden terug zodra de schijf weer stabiel is.
Voor herstel had ik redelijk goede resultaten met Disk Drill. Wat in mijn geval hielp, was eenvoudig. Het scande het schijfoppervlak op herstelbare gegevens in plaats van te vertrouwen op de kapotte metadata van het bestandssysteem.
Hoe ik het zou uitvoeren
- Installeer Disk Drill op een andere schijf. Installeer het niet op de RAW-schijf.
- Start het en kies vervolgens de getroffen schijf of de RAW-partitie.
- Klik op Zoeken naar verloren gegevens.
- Als er bij een extern apparaat om een scantype wordt gevraagd, zou ik bijna altijd Universele scan kiezen.
- Ik zou alleen overschakelen naar Geavanceerd cameraherstel als je op zoek bent naar gefragmenteerde video van bijvoorbeeld een dashcam, drone of camerakaart.
- Laat de scan voltooien. Kom niet aan de schijf terwijl het proces bezig is.
- Open Gevonden items bekijken en bekijk een paar bestanden vooraf voordat je iets opslaat.
- Selecteer wat belangrijk is, klik op Herstellen en sla daarna alles op een andere schijf op.
Nadat je hebt gecontroleerd dat de herstelde bestanden zonder problemen openen, zou ik pas daarna de partitie zelf aanpakken.
Wat later te doen met de RAW-partitie
Als je wilt proberen de oude partitie-indeling te herstellen, is TestDisk het proberen waard. Ik heb het partitietabelvermeldingen zien herstellen in gevallen waarin Windows te vroeg opgaf.
Als TestDisk faalt, of als je niets geeft om het herstellen van de oorspronkelijke structuur, zou ik de eenvoudige route kiezen in Schijfbeheer. Verwijder indien nodig de RAW-partitie, maak een Nieuw eenvoudig volume, voer een snelle formattering uit en kopieer daarna je herstelde bestanden terug.
Eén ding dat mensen vergeten bij SSD's
Als deze schijf een SSD is, zou ik er niet dagen mee wachten. TRIM verandert de rekensom. Verwijderde blokken op SSD's worden na verloop van tijd vaak onherstelbaar. Een RAW-status activeert TRIM niet altijd meteen, voor zover ik heb gezien, maar extra schrijfacties en nutteloze nieuwe pogingen werken nog steeds in uw nadeel.
Wanneer ik zou stoppen met het gebruik van software
Als de schijf steeds wel en niet verschijnt, tijdens een scan verdwijnt, begint te klikken, begint te schuren of steeds opnieuw de verbinding verbreekt, dan zou ik daar stoppen. Dat begint minder op schade aan het bestandssysteem te lijken en meer op een hardwareprobleem. In dat geval is een professioneel dataherstelbedrijf de veiligere keuze, vooral als de bestanden belangrijk zijn.
RAW op een NTFS-schijf betekent niet altijd dat je bestanden weg zijn. Het betekent vaak dat Windows de bestandssysteemkaart is kwijtgeraakt. Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt, formatteer niet als eerste.
Waar ik een beetje van verschil, is dat ik graag eerst het hardwarepad controleer vóór een lange herstelscan. Verwissel de USB-kabel. Probeer een andere poort. Als het een externe schijf is, probeer dan een andere behuizing of SATA-dock. Ik heb zwakke USB-bruggen een gezonde NTFS-volume als RAW zien tonen. Het kost 5 minuten om dat uit te sluiten.
Een snelle triagelijst.
- Controleer de SMART-gezondheid met CrystalDiskInfo of smartctl.
- Als de gezondheid er slecht uitziet, kloon de schijf dan eerst met iets als ddrescue.
- Als de gezondheid er goed uitziet, herstel bestanden naar een andere schijf.
- Wis na het herstel de partitie en bouw die opnieuw op.
Voor bestandsherstel is Disk Drill een sterke keuze omdat het voorbij kapotte NTFS-metadata leest en bestanden eruit haalt door de schijf te scannen. Als je een uitleg in gewone taal nodig hebt voor de veelvoorkomende fout, dan wordt dat hier goed behandeld, hoe je CHKDSK niet beschikbaar voor RAW-schijven oplost.
Nog iets. Als dit van de ene op de andere dag is gebeurd op de systeemschijf na een crash of geforceerde afsluiting, voer dan uit:
sfc /scannow
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
Die lossen geen RAW-gegevenspartitie op, maar ze helpen wel als Windows-opslagstuurprogramma’s of systeembestanden ook beschadigd zijn geraakt. Klein verschil, maar goed om te weten.
Als SMART laat zien dat opnieuw toegewezen of wachtende sectoren oplopen, stop dan met sleutelen aan reparaties en haal eerst de gegevens eraf. Dat is meestal het punt waarop schijven snel erger worden.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @viajantedoceu over één ding: klik niet op Formatteren alleen omdat Windows je blijft lastigvallen. Maar ik ben iets minder geneigd om de partitie vroegtijdig te repareren, omdat RAW vaak een symptoom is, niet het echte probleem.
Wat ik hieraan zou toevoegen is dit: controleer het partitietype en de grootte in DiskPart voordat je iets ingrijpends doet. Als het volume ineens de verkeerde grootte toont, geen label heeft of vreemde offsets vertoont, kan dat wijzen op een beschadigde partitietabel in plaats van alleen NTFS-corruptie.
Kijk ook in Logboeken onder Systeem naar Ntfs-, Disk- en storahci-fouten rond het moment waarop het naar RAW versprong. Dat kan je vertellen of dit een eenmalige bestandssysteemfout was of dat de schijf/controller de hele nacht haperde.
Als de gegevens belangrijk zijn, maak dan eerst een sector-voor-sector-image als je daar de ruimte voor hebt. Werk vanaf de image, niet vanaf het origineel. Dat is veiliger dan herhaaldelijk een onstabiele schijf scannen. Als je alleen bestanden eruit hoeft te halen, is Disk Drill een redelijke optie omdat het een RAW-partitie kan scannen en bestanden naar een andere schijf kan herstellen zonder afhankelijk te zijn van de kapotte NTFS-structuur.
Eén ding dat ik niet meteen zou doen, is willekeurige RAW-naar-NTFS-convertertools proberen. De meeste zijn dubieuze rommel.
Voor meer praktijkvoorbeelden is deze thread nuttig: bekijk hoe mensen bestanden hebben hersteld van een externe harde schijf die RAW werd
Korte versie: ja, een RAW-partitie kan vaak worden gerepareerd, maar herstel of image de gegevens eerst en bouw de partitie daarna opnieuw op. Als de schijf geluiden maakt of vastloopt, stop er dan mee te rommelen want dan zit je in het gebied van hardwarestoringen.
Ik zou dit opsplitsen in twee aparte vragen: staan de gegevens er nog steeds op, en is de schijf zelf betrouwbaar. @viajantedoceu, @techchizkid en @mikeappsreviewer hebben de recovery-eerst aanpak al goed behandeld, maar ik ben er iets minder van overtuigd dat elke RAW-omslag alleen maar NTFS-schade is. Soms meldt Windows RAW omdat de eerste leesbare NTFS-structuren op slechte sectoren terechtkomen, terwijl de rest van het volume daaronder nog prima in orde kan zijn.
Een paar controles die ik zou doen en die niet genoeg werden benadrukt:
- Vergelijk in Schijfbeheer de exacte capaciteit van de partitie met wat die vroeger was.
- Verwijder in Apparaatbeheer de schijf onder Schijfstations, koppel die los, sluit die opnieuw aan en laat Windows die opnieuw detecteren.
- Als het een externe HDD is, luister dan naar opstartpogingen van de schijf of een zachte ritmische klik. Dat is belangrijker dan mensen denken.
Eén ding waar ik niet te snel mee zou beginnen, is TestDisk als de schijf instabiel is. Geweldig hulpmiddel op gezonde hardware, riskant op een schijf die steeds time-outs geeft.
Als je vooral bestanden nodig hebt, is Disk Drill logisch.
Voordelen
- Goed in het scannen van RAW-partities
- Eenvoudige voorbeeldweergave van herstelbare bestanden
- Minder intimiderend dan veel andere hersteltools
Nadelen
- Diepe scans kunnen eeuwig duren
- Bestandsnamen/mappen kunnen gedeeltelijk verloren zijn als NTFS-metadata ernstig beschadigd is
- De beste resultaten hangen nog steeds af van de gezondheid van de schijf
Mijn mening: als de schijf de verbinding verbreekt, Verkenner laat vastlopen of met de minuut trager wordt, stop dan met softwarepogingen en maak eerst een image ervan. Als die stabiel blijft, herstel dan naar een andere schijf met Disk Drill, wis de schijf daarna volledig, partitioneer opnieuw en test de schijf voordat je die weer vertrouwt. Als die een tweede keer RAW wordt, stel die dan buiten gebruik.