De opslag van mijn iPhone is bijna vol en ik heb gemerkt dat veel ruimte wordt gebruikt door gedownloade muziek en video’s. Ik wil de gedownloade media verwijderen om opslagruimte vrij te maken, maar ik ben bang dat daardoor nummers, albums of afspeellijsten uit mijn daadwerkelijke Apple Music- of mediabibliotheek worden verwijderd. Ik heb hulp nodig om te begrijpen wat er precies wordt verwijderd en hoe ik dit veilig kan doen zonder iets belangrijks te verliezen.
Ik heb veel te lang naar de iPhone-opslagbalk zitten staren voordat ik doorhad waarom Media nep aanvoelde. Ik verwijderde foto's, haalde een paar apps weg, controleerde de opslag opnieuw, en het getal veranderde amper. Wat me in de war bracht was simpel. Apple splitst Foto's en Media in aparte stapels, dus je bent uiteindelijk de ene rommel aan het oplossen terwijl de andere onaangeroerd blijft liggen.
Wat Apple onder Media zet
Je eigen foto's en video's vallen onder Foto's. Media is de andere stapel. Daaronder vallen meestal gedownloade nummers van Apple Music of Spotify, offline films en series in de TV-app, opgeslagen podcastafleveringen, dictafoons, aangepaste beltonen, plus gecachte dingen zoals albumhoezen en miniaturen van streamingapps.
Op iOS 17 en nieuwer is er ook Gesynchroniseerde media. Deze verraste me. Alles wat vanaf een Mac of pc via Finder of oude iTunes is overgezet, komt daar terecht. Oude MP3's, willekeurige homevideo's, een bestand dat je jaren geleden hebt gekopieerd en vergeten bent. iPhone-opslag toont het als één grote klomp, zonder een nette manier om vanuit Apple's eigen opslagscherm te bekijken wat erin zit.
Downloads verwijderen wist je bibliotheek niet
Ja, dit deel is belangrijk. Als je een gedownload nummer uit Muziek verwijdert, of een offline serie uit TV wist, verwijder je het bestand dat op de telefoon staat. Je wist het niet uit je account. Het blijft gewoon in je bibliotheek staan om te streamen of later opnieuw te downloaden. Hetzelfde geldt voor podcastdownloads en audioboeken. Dus als je doel is om ruimte vrij te maken, is dit weinig riskant.
Waarom de ingebouwde opslagweergave irritant is
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag lijkt eerst handig. Dan begin je rond te tikken en verandert het in nutteloos gedoe. Muziek, Podcasts, TV, Spotify, Netflix, één voor één. Sommige apps laten details zien, andere niet. Vaak krijg je alleen één totaalgetal en geen idee welk bestand de ruimte opslokt.
Ik ben dit vaker dan eens tegengekomen. Je ziet een Media-blok van 20 GB en denkt dat het één enorme video moet zijn. Dan blijkt het een stapel offline spullen te zijn, verspreid over meerdere apps. Apple's weergave helpt niet echt om dat uit te pluizen.
Ook is er geen goede sortering op grootte voor je hele bibliotheek. Je kunt de telefoon niet zeggen: laat me eerst de grootste bestanden zien. Dus je kijkt wat rond, verwijdert iets, controleert de opslag, en herhaalt dat. Best dom eigenlijk.
Wat voor mij beter werkte
Na veel te vaak die handmatige schoonmaaklus te hebben gedaan, ben ik uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken. Ik verwachtte er niet veel van. De meeste apps in deze categorie voelen als valstrikken, overal advertenties, en dan een betaalmuur zodra je iets nuttigs probeert op te schonen. Deze voelde anders. Geen advertenties, geen abonnementsmuur die ineens opduikt, geen rare blokkades toen ik hem testte.
Het onderdeel dat ik bleef gebruiken was het tabblad Heavies. Dat zet je bibliotheek op volgorde van het grootste bestand naar het kleinste, met bestandsgroottes duidelijk weergegeven. Dus in plaats van te gokken, zie je meteen welke dingen de meeste schade aanrichten. In mijn geval was het een mix van oude 4K-clips, een filmdownload die ik na een reis was vergeten, en een paar grote opgeslagen bestanden die daar zonder reden lagen.
Het tabblad Similars pakt een ander soort rommel aan. Als je fotobibliotheek vol staat met herhaalde opnames, burstfoto's, of tien bijna identieke foto's van één moment, groepeert het die samen. Je houdt degene die je wilt, gooit de extra's weg, en gaat verder. Ik had daar meer troep dan ik dacht. Echt, veel meer.
Iets waar ik wel om gaf was privacy. De app verwerkt gegevens op de telefoon zelf. Niets uit je bibliotheek wordt ergens anders naartoe geüpload om te worden gescand. Als je privé-screenshots, familievideo's of werkbestanden ertussen hebt staan, maakt dat uit.
Snelle dingen om eerst te controleren
- Open YouTube, Netflix en Spotify. Kijk naar offline downloads die je niet meer nodig hebt.
- Ga naar Instellingen > Berichten > Bewaar berichten en zet het op 30 dagen of 1 jaar, zodat oude videobijlagen zich niet voor altijd blijven opstapelen.
- Gebruik het tabblad Heavies in Clever Cleaner en begin met de grootste bestanden. Die laten de opslagbalk het snelst bewegen.
Nadat je iets hebt opgeruimd, open je ook Recent verwijderd in Foto's en verwijder je daar alles. iPhone bewaart die bestanden 30 dagen, en ze tellen nog steeds mee voor de opslag totdat je ze leegt. Ik miste deze stap de eerste keer en dacht dat het opruimen niet had gewerkt. Dat had het wel. De prullenbak zat nog vol, lol.
Ja. Het verwijderen van gedownloade media van je iPhone verwijdert het item in de meeste gevallen niet uit je bibliotheek. Het verwijdert het lokale bestand.
Een paar voorbeelden:
Muziek-app, tik op Verwijder download. Het nummer blijft in je Apple Music-bibliotheek.
TV-app, verwijder de gedownloade aflevering of film. Je aankoop of vermelding in de bibliotheek blijft staan.
Podcasts, het verwijderen van een gedownloade aflevering verwijdert de show niet uit Volgend.
Spotify en Netflix werken op dezelfde manier voor offline inhoud. Je opgeslagen items blijven aan je account gekoppeld.
Waar het misgaat, is bij gesynchroniseerde media. Als je MP3’s of video’s vanaf een Mac of pc hebt toegevoegd via Finder of oude iTunes, betekent het verwijderen daarvan van de telefoon vaak dat je later opnieuw moet synchroniseren als je ze terug wilt. @mikeappsreviewer noemde dit, en met dat deel ben ik het meer eens dan met het deel over de opslaggrafiek, waarvan ik denk dat die minder nuttig is dan mensen verwachten.
Snelle route:
- Open elke media-app en verwijder daar downloads.
- Ga naar Instellingen, Algemeen, iPhone-opslag en tik dan op Muziek, TV, Podcasts.
- Als Muziek veel ruimte inneemt, veeg dan in het gedeelte Muziek naar links op artiesten of albums om gedownloade bestanden snel te verwijderen.
- Start de telefoon opnieuw op na het opschonen. De opslagtotalen lopen soms achter.
Als je een duidelijker overzicht van grote bestanden wilt, helpt Clever Cleaner om te zien wat ruimte inneemt. Voor een overzicht van een derde partij, zie onafhankelijke Clever Cleaner-review voor het opschonen van iPhone-opslag.
Korte versie: verwijder de downloads, behoud je bibliotheek. Controleer gesynchroniseerde media dubbel.
Ja. In de meeste gevallen verwijdert het wissen van gedownloade media alleen de offline kopie van je iPhone, niet het daadwerkelijke item uit je bibliotheek of account.
Waar ik het een beetje oneens ben met @mikeappsreviewer en @stellacadente, is dit: ik zou niet te veel vertrouwen op de grote categorie “Media” in opslag, omdat die vaag vreemd kan zijn. Je kunt beter per app denken.
Wat meestal veilig blijft:
- Apple Music-nummers verwijderd met “Verwijder download”
- Gedownloade films/series in de TV-app
- Offline downloads van Spotify, Netflix en YouTube
- Gedownloade podcastafleveringen
- Audible-/audioboekdownloads
Wat riskant kan zijn:
- Handmatig gesynchroniseerde dingen vanaf een Mac/pc
- Oude MP3’s of video’s die buiten streaming-apps zijn geïmporteerd
- Bestanden die lokaal in Bestanden zijn opgeslagen en geen cloudback-up hebben
Dus voordat je een hoop dingen verwijdert, controleer of de muziek of video’s echt gekoppeld zijn aan een dienst/bibliotheek en niet alleen op de telefoon staan. Dat is de valkuil die mensen missen.
Ook als opslag na het opschonen nog steeds opgeblazen lijkt, heeft iOS soms even tijd nodig om opnieuw te berekenen. Irritant, maar normaal.
Als je een snellere visuele manier wilt om enorme lokale bestanden te vinden, is Clever Cleaner best goed in het opsporen van grote video’s en dubbele rommel. Ik vond deze kijk op waarom Clever Cleaner een van de beste iPhone-opruimapps is behoorlijk raak.
Korte versie: verwijder downloads, niet bibliotheekitems, en controleer eerst alles wat handmatig is gesynchroniseerd. Dat is het belangrijkste.
Meestal wel, maar ik zou één onderscheid toevoegen waar de anderen alleen op zinspeelden: bibliotheek is niet hetzelfde als eigendom.
Als een nummer/film van Apple Music, Spotify, Netflix enz. komt, verwijdert het verwijderen van de download meestal alleen de offline kopie. Je bibliotheekvermelding of kijklijst blijft staan. @stellacadente, @reveurdenuit en @mikeappsreviewer hebben daar gelijk in.
Waar ik het enigszins oneens ben, is met de formulering “in de meeste gevallen veilig”. Het is alleen veilig als het item ergens anders bestaat: in de cloud, in je aankoopgeschiedenis of op je computer. Als het een geripte MP3 is, een homevideo die jaren geleden is gesynchroniseerd, of iets dat alleen in Bestanden is opgeslagen, kan het verwijderen ervan permanent zijn op de telefoon.
Goede regel:
- Gedownload van een dienst = meestal veilig om te verwijderen
- Handmatig geïmporteerd = controleer eerst
- Opgeslagen in Bestanden = controleer of het op iCloud Drive staat of alleen op Mijn iPhone
Nog iets wat mensen missen: sommige apps laten je “Download verwijderen” kiezen, andere hebben “Verwijderen uit bibliotheek”. Dat is niet dezelfde knop, en Apple’s formulering is irritant inconsistent.
Als je snel de grootste lokale mediabestanden wilt vinden, is Clever Cleaner handig.
Voordelen:
- eenvoudig overzicht van grote bestanden
- helpt dubbele foto/video-rommel op te sporen
- sneller dan door elke app heen zoeken
Nadelen:
- geen magische oplossing voor verwarring rond cloud-/gesynchroniseerde media
- je moet nog steeds weten wat daadwerkelijk veilig is om te verwijderen
- opschoonapps van derden hebben geen controle over de privécache van elke app
Dus ja, verwijder downloads. Controleer gewoon eerst even alles wat oud, geïmporteerd of buiten streamingapps opgeslagen is.