Ik heb per ongeluk belangrijke foto’s en video’s van mijn SD-kaart verwijderd en ik probeer uit te zoeken of ze nog kunnen worden hersteld of dat ze voorgoed weg zijn. De kaart zat in mijn camera en ik heb echt hulp nodig om de veiligste manier te vinden om verwijderde bestanden van een SD-kaart te herstellen zonder het erger te maken.
Ik heb dit ooit eens gedaan met een camerakaart na een weekendtrip, en de eerste fout is meestal paniek. Als je foto’s of video’s van een SD-kaart zijn verwijderd, stop dan nu met het gebruiken van de kaart. Haal hem uit de camera, telefoon of kaartlezer en laat hem met rust.
Wat als eerste werd verwijderd, was meestal de vermelding in de bestandstabel, niet de fotodata zelf. De kaart markeert de ruimte als vrij, dus je apparaat behandelt die als lege opslag. Je oude bestanden staan daar vaak nog totdat er nieuwe data overheen wordt geschreven. Als je blijft fotograferen, vergroot je snel de kans op permanent verlies.
Gebruik herstelsoftware. Sla reparatiehulpmiddelen van het besturingssysteem over. CHKDSK op Windows en First Aid op Mac zijn bedoeld voor bestandsysteemreparatie, niet om verwijderde bestanden terug te halen. Ik heb gezien dat ze de situatie erger maakten door dezelfde verborgen records op te ruimen die je juist hoopte te herstellen.
Hier is de volgorde die ik zou aanhouden.
- Gebruik een echte kaartlezer
Sluit de SD-kaart aan op je computer met een speciale kaartlezer. Laat de kaart niet in de camera zitten en verbind de camera niet via USB als je een andere optie hebt. Een gewone kaartlezer geeft herstelapps meestal schonere toegang tot de kaart.
- Begin met software die hiervoor is gemaakt
Ik heb er in de loop der tijd een hoop geprobeerd. Degene waar ik als eerste naar zou grijpen is Disk Drill.
Wat ik eraan goed vond:
- Diepe scans op SD-kaarten halen meestal meer boven water dan snelle tools
- Je krijgt voorbeelden te zien, wat tijd bespaart omdat je kunt controleren of een foto of clip opent voordat je die herstelt
- Het is makkelijker om de goede bestanden van de rommel te scheiden
Als je ontbrekende bestanden video van een GoPro, Canon of een drone zijn, is dit deel nog belangrijker. Die apparaten schrijven video vaak in fragmenten weg. Sommige apps vinden de stukjes maar slagen er niet in om ze weer op te bouwen tot een werkende clip. Disk Drill heeft hiervoor een modus Advanced Camera Recovery. Ik heb wisselend geluk gehad met generieke scanners op actioncambeelden, en betere resultaten wanneer de app wist hoe camerafragmenten waren opgebouwd. Op Windows herstelt de gratis versie tot 100 MB, dus je kunt het testen voordat je geld uitgeeft.
- Als je iets gratis nodig hebt, is er een optie
PhotoRec is de gratis onbeperkte optie die mensen niet voor niets vaak noemen. Het werkt. Het is ook irritant in gebruik.
De lastige punten:
- Opdrachtregelinterface
- Geen voorbeeldweergave
- Originele namen zijn weg
- Mappenstructuur is weg
- Je eindigt met een enorme stapel generiek benoemde bestanden
Als het je alleen gaat om iets terug te krijgen, doet het zijn werk. Als je een nette, normale workflow wilt, voelt het oud en rommelig aan.
Je ziet ook vaak Recuva en Windows File Recovery genoemd. Mijn ervaring daarmee was minder goed op SD-kaarten.
Recuva:
- Prima voor eenvoudige verwijderingen
- Niet geweldig met RAW-cameraformaten
Windows File Recovery:
- Alleen opdrachtregel
- Werkt beperkt op FAT32- en exFAT-kaarten
- Dat zijn de bestandssystemen die de meeste SD-kaarten gebruiken, dus dit is belangrijk
- Herstel naar een andere schijf
Dit deel brengt mensen vaak in de war. Wanneer de herstelapp vraagt waar herstelde bestanden moeten worden opgeslagen, kies dan de schijf van je computer of een andere externe schijf. Schrijf de herstelde bestanden niet terug naar dezelfde SD-kaart.
Als je herstelt naar de kaart die je scant, loop je het risico precies die sectoren te overschrijven waar de ontbrekende foto’s staan. Op dat moment is het voorbij.
Korte versie:
- Stop met het gebruiken van de SD-kaart
- Sluit hem aan met een speciale kaartlezer
- Gebruik herstelsoftware, geen reparatietools
- Sla herstelde bestanden ergens anders op
Als er na het verwijderen geen nieuwe foto’s of video’s zijn geschreven, zijn je kansen meestal redelijk goed. Ik zou de kaartlezer pakken, een scan uitvoeren, bekijken wat er tevoorschijn komt en eerst de bestanden herstellen die je wilt bewaren.
Ze zijn niet voorgoed weg, tenzij nieuwe gegevens ze hebben overschreven. Verwijderen op SD-kaarten verwijdert meestal eerst de indexvermelding. De fotogegevens blijven vaak nog een tijdje staan.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt. Stop met het gebruiken van de kaart. Over één punt ben ik het echter een beetje oneens. Als de bestanden erg belangrijk zijn, maak dan eerst een volledige image van de SD-kaart en scan daarna die image. Professionals doen dit omdat het extra slijtage voorkomt en je een nieuw probeerpunt geeft als een tool iets mist.
Een paar dingen die mensen vaak missen:
- Controleer de app of cloudsynchronisatie van het cameramerk. Sommige camera’s uploaden JPEG’s automatisch.
- Zoek naar verborgen DCIM-mappen en tijdelijke videomappen.
- Als je in de camera hebt verwijderd, zijn de kansen op herstel vaak redelijk goed. Als je daarna hebt geformatteerd, dalen de kansen, maar een quick format laat op veel kaarten nog steeds herstelbare gegevens achter.
- Als de kaart zich vreemd gedraagt, traag is of vraagt om geformatteerd te worden, kan de kaart zelf defect raken en zijn de bestanden niet alleen verwijderd.
Voor software is Disk Drill een sterke keuze voor herstel van foto’s op SD-kaarten en herstel van verwijderde video’s. Ik zou eerst de diepe scan gebruiken, daarna sorteren op bestandstype en de resultaten bekijken. Herstel naar je computer, niet terug naar de kaart. Als clips beschadigd zijn, probeer dan een tweede ronde met een andere tool nadat je een image van de kaart hebt gemaakt.
Deze handleiding is ook de moeite waard als je een eenvoudige uitleg wilt voor herstel van bestanden op een SD-kaart:
stapsgewijze handleiding voor herstel van foto’s en video’s op een SD-kaart
Als er na een diepe scan niets verschijnt en dit onvervangbare bestanden zijn, is de volgende stap een herstelbedrijf. Duur, ja, maar soms is dat de enige optie.
Ze zijn niet automatisch voorgoed weg, maar ik wil één ding tegenspreken dat mensen altijd zeggen: “verwijderd” en “herstelbaar” zijn niet de enige twee toestanden. Soms komen de bestanden terug, maar is de helft van de video’s beschadigd, worden miniaturen wel getoond en volledige afbeeldingen niet, of worden RAW-bestanden hersteld met vreemde namen en zonder datums. Dus ja, herstel is mogelijk, maar verwacht geen perfecte tijdmachine.
@mikeappsreviewer en @vrijheidsvogel hebben de belangrijkste eerste stap al genoemd: stop met het gebruik van de SD-kaart. Daarna zou ik iets controleren dat veel mensen overslaan: was het een normale verwijdering, of heeft de camera een formattering in de camera uitgevoerd, en heb je daarna nog iets opgenomen? Dat verandert de kansen behoorlijk.
Als de foto’s ook nog eens erg belangrijk zijn, controleer dan of de kaart een fysieke vergrendelingsschakelaar heeft en zet die om voordat je hem in een kaartlezer stopt. Kleine stap, maar het helpt om onbedoelde schrijfacties te voorkomen. Controleer ook de gezondheid van de kaart. Als de kaart de verbinding verbreekt, vreemd wordt aangekoppeld of supertraag leest, kan dit een geval zijn van een defecte SD-kaart en niet alleen van verwijderde bestanden. In dat geval kunnen herhaalde scans de situatie verergeren.
Ik ben iets minder enthousiast over het meteen loslaten van vijf verschillende hersteltools op de kaart. Meer scans zijn niet altijd slimmer als de kaart instabiel is. Eén zorgvuldige poging is beter dan urenlang in paniek klikken. Als je de makkelijkste route wilt, is Disk Drill een prima plek om te beginnen voor fotoherstel van SD-kaarten en herstel van verwijderde video’s, omdat het eenvoudiger is om resultaten te bekijken en intacte bestanden van rommel te scheiden. Dat is belangrijker dan mensen toegeven.
Nog iets wat mensen vergeten: controleer ook het interne geheugen van de camera, als jouw model dat heeft. Sommige camera’s slaan daar stilletjes op op wanneer de SD-kaart hapert.
Als je een zeer snelle visuele uitleg wilt, is deze snelle tutorial voor herstel van verwijderde bestanden op een SD-kaart makkelijker te volgen dan een muur van tekst.
Als er na een goede scan niets bruikbaars verschijnt, dan is het inderdaad tijd voor een herstelbedrijf. Duur, maar voor trouwfoto’s of unieke reisherinneringen is dat soms de juiste zet.