Jeg formaterte ExFAT-USB-stasjonen min ved et uhell og trenger hjelp med datagjenoppretting. Jeg har ikke kopiert noe nytt til den, men den hadde viktige filer jeg trenger tilbake. Hva er de tryggeste trinnene eller verktøyene for å gjenopprette data fra en formatert ExFAT-USB-stasjon?
Jeg støtte på dette etter at jeg ved et uhell formaterte et 128 GB SD-kort fra kameraet. Det var exFAT, og først tenkte jeg at hele helgens bilder og videoer var borte. Det viktigste jeg lærte er ganske enkelt: slutt å røre kortet med en gang. Det betyr mer enn hvilken gjenopprettingsapp du velger.
Ikke legg noe nytt på SD-kortet eller USB-stasjonen. Ikke formater det igjen. Ikke kjør CHKDSK eller andre reparasjonsverktøy først. Hvis de gamle dataene ikke har blitt overskrevet ennå, gjør hver skriving til den enheten gjenoppretting mindre sannsynlig.
Jeg sjekket sikkerhetskopier først, men hadde ingen som hjalp, så jeg gikk for gjenopprettingsprogramvare. Jeg brukte Disk Drill, og i mitt tilfelle fikk det tilbake nesten alt.
Prosessen var i hovedsak:
- Installer Disk Drill på datamaskinen, ikke på SD-kortet eller USB-stasjonen du gjenoppretter fra.
- Koble til exFAT-kortet via en kortleser.
- Velg kortet i Disk Drill og kjør en skanning. Universal Scan er vanligvis den du bør starte med.
- La skanningen fullføres, og forhåndsvis deretter filene før du gjenoppretter dem.
- Lagre de gjenopprettede filene på en annen stasjon, som den interne SSD-en din, ikke tilbake på det samme kortet.
Én nyttig detalj: Windows-versjonen lar deg gjenopprette opptil 100 MB gratis. Det er nok til å bekrefte om filene faktisk kan gjenopprettes før du bestemmer deg for om betalingsversjonen er verdt det.
Hvis kortet eller USB-stasjonen oppfører seg ustabilt, er det ett ekstra steg jeg ville tatt først. Disk Drill kan opprette et diskbilde, og det er verdt å gjøre hvis enheten kobler fra, leser smertefullt sakte eller virker ustabil. Skann bildet i stedet for å belaste det originale mediet om og om igjen. Det er tryggere for en stasjon eller et kort som kan være i ferd med å svikte.
For slettede kameravideoer, spesielt fra droner, DSLR-er, speilløse kameraer, GoPro-kameraer eller dashbordkameraer, sjekk også Advanced Camera Recovery (ACR). Jeg trengte det egentlig ikke fordi gjenopprettingen min for det meste gjaldt bilder, men det blir ofte foreslått for fragmenterte MP4-, MOV- og lignende videofiler som vanlige skanninger kanskje ikke klarer å sette sammen riktig.
Hvis Disk Drill ikke finner det du trenger, er TestDisk et annet alternativ. Det er gratis, men mye mindre nybegynnervennlig og er vanligvis bedre for skadede partisjoner enn for å plukke ut individuelle slettede filer.
Det ene tilfellet der jeg ikke ville fortsatt å prøve gjør-det-selv-verktøy, er fysisk feil. Hvis SD-kortet eller USB-minnepinnen ikke oppdages på noen datamaskin, fortsetter å koble ut, blir uvanlig varm eller har synlig skade, stopp. Flere forsøk kan gjøre ting verre. Et gjenopprettingslaboratorium er dyrt, ofte noen hundre dollar eller mer avhengig av problemet, men hvis maskinvaren i seg selv svikter, er det vanligvis den bedre løsningen. Mange laboratorier vil i det minste vurdere det gratis.
Hvis dette bare gjelder slettede filer eller en utilsiktet formatering, slutt å bruke enheten nå og gjenopprett dataene før du gjør noen reparasjoner. Det var det som reddet meg.
Om det var en hurtigformatering eller en full formatering betyr veldig mye her. Hvis det var den vanlige hurtigformateringen som Windows gjør som standard, er gjenoppretting svært mulig fordi filinnholdet fortsatt kan ligge der. Hvis det var en full formatering, eller stasjonen ble formatert på noe som nullstilte hele enheten, faller sjansene kraftig.
Jeg er enig i rådet om å slutte å bruke den, men jeg ville vært mer forsiktig med forventningene. Etter en exFAT-formatering kan du kanskje få tilbake de faktiske filene, men miste mappestruktur, opprinnelige navn, datoer eller få delvise videoer. Det betyr ikke at skanningen mislyktes. Det betyr at filsystemoppføringene ble skadet eller erstattet, og at gjenopprettingsverktøyet finner filer ved hjelp av signaturer i stedet for å lese det gamle katalogtreet.
Hvis filene er viktige, lag et image av USB-en først og skann det i stedet for minnepinnen. Prøv deretter et verktøy som Disk Drill, R-Studio, DMDE, PhotoRec osv., og gjenopprett til datamaskinen din eller en annen ekstern stasjon. Ikke gjenopprett tilbake til samme USB. Hvis den første skanningen viser filene med riktige navn og forhåndsvisninger, flott. Hvis den bare viser resultater av typen file0001.jpg, gjenopprett det viktige likevel og sorter det senere. Den irriterende delen er at den sikreste metoden er tregere, men den unngår å gjøre en gjenopprettbar feil til en permanent overskriving.
Rask formatering betyr ikke automatisk at du får tilbake de gamle mappene og filnavnene. På exFAT kan formateringen erstatte nok metadata i filsystemet til at et gjenopprettingsprogram kanskje bare finner råfiler etter type. Det er fortsatt en gjenoppretting, men det kan se rotete ut, spesielt med mange små dokumenter eller filer som etterpå alle har generiske navn.
Før skanning ville jeg satt USB-stasjonen til skrivebeskyttet hvis du kan. Noen USB-minnepinner har en fysisk bryter, de fleste har ikke det, men du kan i det minste unngå å åpne den i Explorer mer enn nødvendig og ignorere alle Windows-meldinger som ber deg om å fikse eller formatere den. Hvis du vet hvordan du bruker imaging-verktøy, lag først et sektor-for-sektor-image. Hvis ikke, er det neste sikreste praktiske trekket å skanne den én gang og lagre gjenopprettede filer et annet sted. Ikke test gjenoppretting ved å gjenopprette noen filer tilbake til den samme minnepinnen.
Disk Drill, R-Studio, DMDE og PhotoRec er alle rimelige valg, men de er ikke magiske. Forhåndsvisning er viktigere enn merkenavnet. Hvis et verktøy viser forhåndsvisninger av de faktiske bildene/dokumentene dine, er det et godt tegn. Hvis det viser tusenvis av filer uten navn, gjenopprett bare typene du bryr deg om først så du ikke kaster bort timer på å sortere søppel. Disk Drill er enklere for ikke-tekniske brukere, og denne veiledningen for Disk Drill kan hjelpe hvis du aldri har brukt denne typen programvare, men ikke fortsett å installere og prøve tilfeldige verktøy direkte på USB-enheten. Installer alt på PC-en din og behandle USB-enheten som bevis du prøver å ikke forstyrre.
Filtypene betyr noe her: bilder og vanlige videoer kommer ofte tilbake bedre enn spredte prosjektmapper, databaser eller mange små Office-filer etter en exFAT-formatering.
Hvis filene er verdt penger, lag først et image; hvis de bare er personlig viktige, skann én gang med Disk Drill eller lignende og vurder ut fra forhåndsvisninger, ikke etter antallet funnede filer. En enorm liste med gjenopprettet skrot kan se oppmuntrende ut, men forhåndsvisninger er den virkelige testen.